Treinreizigers iets minder tevreden over zitplaatskans
10 mei 2017 1:30
Treinreizigers zijn in het eerste kwartaal iets kritischer geworden over de zitplaatskans in de spits, al is het verschil erg klein. In het eerste kwartaal van 2017 waardeert 61,3% van de spitsreizigers de zitplaatskans met een 7 of hoger. In 2016 was dat percentage in dezelfde periode iets hoger (62%).
NS meet ook de daadwerkelijke zitplaatskans in de spits. Daarbij baseert het spoorbedrijf zich op reizigers die in- én uitchecken. Uit die cijfers blijkt dat de zitplaatskans in januari iets slechter was als in 2016, maar in februari en maart een fractie beter. Al met al gaat NS er vanuit dat de zitplaatskans nu 94,7% is (vorig jaar 95,0%).
In januari kwam de zitplaatskans net onder de bodemwaarde, maar uiteindelijk wordt NS afgerekend op de prestatiecijfers van het hele jaar. NS benadrukt dat de zitplaatskans inmiddels hoger is dan in januari.
NS heeft ook een top tien gemaakt van reisrelaties waar de vervoerscapaciteit het laagst is. Bij die reisrelaties komt het voor dat NS het niet lukt om het aantal reizigers te vervoeren. Er is dan een tekort aan zowel zit- als staanplaatsen. Of zoals NS in bedekte termen uitdrukt: het totaal aantal reizigers groter is dan het aantal vervoersplaatsen. Volgens NS komt dit in 2017 minder vaak voor als in 2016.
Ondanks dat volle treinen in de spits een probleem zijn, is de gemiddelde bezettingsgraad in de spits slechts 44%. “Dat klinkt enorm laag,” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Maar dat komt doordat op sommige trajecten de drukte zich in één richting voordoet. In de ochtendspits zal de trein Utrecht – Rhenen bijvoorbeeld relatief rustig zijn, terwijl de trein in de andere richting veel voller is,” legt Van Kuyeren uit. Daarnaast wordt de bezettingsgraad over de volle spits gemeten. “Een trein die om 7:00 uur vertrekt is misschien rustiger dan die van 7:30 uur.”
NS verwacht dat het aantal reizigers in 2017 met 2% zal groeien. Het zal dus een opgave blijven om het aantal reizigers te verwerken. Op dit moment stromen er nieuwe Sprinters in (type Flirt), volgend jaar komen er nog meer nieuwe treinen bij (type Sprinter Nieuwe Generatie).
diep triest hoe den NS weer van zich doet spreken het wordt alsmaar slechter voor de klant die veel moet betalen en treinen vooral ICM worden maar korter en korter een los drietje Lijkt wel een hobby v dhr van Boxtel of je nu vanuit Utrecht Leeuwarden of Enschede reist minachting voor de klant
Ik vraag mij toch af hoe deze onderzoeken precies worden uitgevoerd. Wat is precies de verhouding tussen Eerste Klasse (redelijk goede kans op een zitplaats) tegenover Tweede Klasse (in de spits op elkaar staan)?
Ze worden door NS zelf uitgevoerd, maar de methodiek is als het goed is bij het ministerie bekend, en wordt van tijd tot tijd onafhankelijk gecontroleerd.
“Bij die reisrelaties komt het voor dat NS het niet lukt om het aantal reizigers te vervoeren.”
Het aantal reizigers te vervoeren? Bedoelt de auteur van het artikel wellicht: de reizigers die met de betreffende trein mee willen?
Klopt, in dat geval lukt het dus niet om het aantal reizigers met de geplande trein te vervoeren.