Tweede Kamer neemt motie aan: hoofdrailnet tien jaar naar NS

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat de NS vanaf 2025 weer minimaal tien jaar een vergunning krijgt om op het hoofdrailnet te rijden. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven had dat voornemen al uitgesproken, maar de politiek heeft vlak voor het ingaan van het verkiezingsreces dit nog eens willen uitspreken.

Voorbarige motie

De motie werd ingediend door SP’er Cem Laçin en GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. VVD, CDA en Forum voor Democratie stemden tegen het voorstel.

Tegenstemmers spreken van een ‘voorbarige’ motie. “Er moet eerst nog een programma van eisen komen en dan moet de staatssecretaris nog in onderhandeling met de NS”, citeert het Algemeen Dagblad CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch. “Dat is de zorgvuldige route.”

Zijn collega Erik Ziengs (VVD) zegt dat ‘het moment er nog niet is’ voor het vastleggen van deze periode. “De keuze voor NS is logisch, maar over de voorwaarden moeten we eerst nog een goed debat voeren. Dan komt zo’n motie veel te vroeg.”

Blij

Het AD meldt dat NS-directeur Marjan Rintel blij is met de uitspraak van de Tweede Kamer: “Toen het kabinet vorig jaar besloot de concessie voor het hoofdrailnet ook na 2024 aan NS toe te kennen, was dat voor ons een grote opsteker in roerige tijden. Die roerige tijden houden aan maar vandaag heeft de Kamer besloten dat deze concessie voor minimaal tien jaar is.” 

De nieuwe concessie moet in 2025 ingaan, en lopen tot 2035. Critici betwijfelen of de Europese regels de mogelijkheid geven om überhaupt het hoofdrailnet aan NS te gunnen. Treinreiziger.nl pleitte eerder juist voor meer marktwerking.

This post was last modified on 12 februari 2021 14:05

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug