fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Vanaf 20 september mogelijk einde mondkapjesplicht in trein, bus en metro

14 aug 2021 11:57

Vanaf 20 september hoopt het kabinet de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer af te schaffen. Half september komt er definitief duidelijkheid. Dat heeft minister-president Mark Rutte bekendgemaakt tijdens een persconferentie.

Besluitvorming

Op dezelfde datum hoopt het kabinet de 1,5 meterafstandsregel los te laten en het advies om thuis te werken op te heffen. Of de mondkapjes in trein, tram, metro en bus per maandag 20 september daadwerkelijk verdwijnen, zal afhangen van de cijfers en ontwikkelingen rond het coronavirus.

Op vrijdag 17 september hakt het kabinet daarover de knoop door en daaraan voorafgaand zal het outbreak managementteam (OMT) om advies gevraagd worden.

Denemarken

In een aantal landen is het besluit al genomen te stoppen met verplichte mondkapjes. Zo hoeven reizigers in het openbaar vervoer in Denemarken per vandaag geen mondkapje meer te dragen in bus, tram, metro en trein. In de meeste landen is het dragen van een mondkapje nog wel verplicht.

In Nederland is het mondkapje in het openbaar vervoer verplicht sinds 1 juni 2020. Het was de eerste sector waar de plicht werd ingevoerd.

45 gedachten aan “Vanaf 20 september mogelijk einde mondkapjesplicht in trein, bus en metro”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Eerst zien dan geloven. Er zijn nog minstens 1,8 miljoen niet gevaccineerd volgens Rutte & De Jong. En straks keren vakantiegangers terug. Rutte, Hugo de Jonge, OMT en RIVM zullen dan verder evalueren.

  2. Tom schreef:

    Veel te laat. Had ook gewoon per 1 juni gekund. Wij doen er sowiezo al niet meer aan in dit huishouden! genoeg is genoeg.

    1. Wouter schreef:

      Ik hoor het wel vaker dat bepaalde personen/branches vinden dat maatregelen afgeschaft kunnen worden.

      Zo vinden bijvoorbeeld de horeca, sportscholen en de reisbranche (en nog veel meer partijen) dat ze veel eerder open konden dan dat de overheid/OMT voor ogen had. Alleen is het de vraag of het verstandig is/was.

      Nu heb ik niet zo heel veel verstand met dit soort dingen dus laten we maar afgaan wat de expert zeggen.

      1. dries molenaar schreef:

        Gebleken is dat de horeca en festival opening van dit jaar een grote vergissing is geworden. Net als vorig jaar.

    2. Eef schreef:

      Zolang een deel van de bevolking hardnekkig blijft weigeren zich te laten vaccineren kun je er op wachten dat het weer fout gaat.

    3. Tom schreef:

      Dan moet je ook niet gaan mekkeren wanneer dat gevolgen krijgt

  3. Otto schreef:

    Als 1 september het onderwijs weer open gaat zitten we binnen de kortste keren weer met explosief stijg nee cijfers. Die 20 september gaat hem niet worden.

  4. Eric schreef:

    RIVM/ omt haasten zich nu al om te zeggen: “ nee, dit hebben wij absoluut niet geadviseerd “.

    Maar Rutte c.s. Weten het ( weer) beter.
    Zo gaat het natuurlijk alleen maar langer duren….
    Fijn! 😩

  5. Brabo schreef:

    Ik ben bang dat de versoepelingen in het onderwijs te vroeg komen waardoor 20 september niet doorgaat.

  6. Rudy schreef:

    Dit veranderd totaal niets aan de situatie. Het OV propt veel mensen in slecht geventileerde ruimtes. Als daar een Corona patiënt tussen zit, staat de ruimte binnen de kortste keren vol met aerosolen. Met of zonder mondkapjes blijft het OV daarom voor mij voorlopig taboe. Bovendien moet ik extra uitkijken omdat ik een volledige AstraZenica vaccinatie heb die slecht werkt tegen de Indiase- of Delta-variant.

    1. Baardstaart schreef:

      Goede ventilate is essentieel om het OV Corona proof te maken en OV bedrijven doen geen enkele moeite om de reiziger echt te overtuigen dat de ventilatie goed is terwijl dit wel essentieel is. Nergens wordt de capaciteit van een ruimte bepaald aangaande de aanwezige ventilatie, terwijl dit mijn inziens wel nodig is. Ik vind dat OV beschikbaar moet zijn voor een ieder die het nodig heeft.

      1. Ruud schreef:

        Wat volgens mij essentieel is om ook maar iets erover te kunnen zeggen is als er zoals op zoveel plaatsen (voetbalstadions, evenementen binnen en buiten etc) Fieldlab experimenten waren uitgevoerd in de diverse soorten treinstellen.
        Gewoon desnoods in de nacht met treinstellen opstap waarin je een apparaat neerzet dat aerosolen uitstoot terwijl je op een flink aantal zitplaastsen in de coupe meet wat er zoal in de lucht langskomt.
        Dan had er een zinnige discussie gevoerd kunnen worden over de gevaren van het OV en het nut van mondkapjes.
        Dat dit soort metingen \ experimenten niet zijn gedaan kan ik me ook nauwelijks voorstellen. Wat mij betreft is dat dan ook grote nalatigheid of men was zo bang voor de resultaten dat men besloten heeft dat het beter was deze informatie maar niet te verzamelen.
        Corona verspreid zich redelijk vergelijkbaar met griep en de trein geldt dan wel als hotspot om het griepvirus te kunnen oplopen…

        1. Baardstaart schreef:

          Kijk aan dit soort ideeën heb je wat… Dan heb je in elk geval data waar je iets mee kan.

          Je moet dan ook kiezen met welke bezetting de trein rijdt. Bijv. een trein die voor 50% gevuld is, een trein waar alle zitplaatsen bezet zijn EN trein waar behoorlijk wat staanplaatsen zijn. Zo weet je ook wat bij welk profiel past. En dan ook alle data gewoon publiceren want dan weten de reizigers waar ze aan toe zijn inclusief de proefopzet. Transparantie zou koning moeten zijn. Mochten de data tegenvallen dan onderzoeken wat de mate van bescherming van de diverse soorten mondkapjes (Eenvoudig wegwerp, eenvoudige uitwasbaar, IIR en FFP2) zijn.

          Jammer dat men niet tot dit soort praktische onderzoeken komt. Dan kan de discussie gevoerd worden MET data en kan er ook iets zinvols over gezegd worden. En mochten idd mondkapjes nodig zijn dan heb je ook meteen draagvlak gecreëerd.

    2. Erno-Berk schreef:

      Tussen de 60 en 65 jaar oud, Rudy?

      1. Eric schreef:

        Dat lijkt me logisch..
        Of Rudy werkt in de zorg…

    3. treingraag schreef:

      Op het balkon blijven bij de deuren, er zijn daar ook zitplaatsen, is een idee want de deuren gaan er open en dicht dus ventilatie. Maar groot gelijk, treinen zijn te dicht gemaakt behalve de vlaflip sprinter.

      1. Baardstaart schreef:

        Die “vlaflip” gaat spoedig uit dienst. De vraag is uiteindelijk hoe zit het met de ventilatie. Als deze echt goed is hoeft dit geen probleem te zijn, maar als deze maar zo zo is, is het OV een no go area voor diegene, die bang zijn voor Corona. OV bedrijven zouden hun reizigers moeten gaan overtuigen met de kwaliteit van hun ventilatie systemen. Hang desnoods CO2 meters in vervoerssystemen.

    4. dries molenaar schreef:

      AstraZeneca werkt gewoon goed. U kletst maar wat.

      1. Eric schreef:

        @Dries Nee Dries, helaas ben jij hier de kletsmajoor. Je moet natuurlijk ook niet zomaar iets roepen en dan geen bronnen blijken te hebben. Een bescherming van 67% is niet “gewoon goed” te noemen, zeker niet vergeleken met de mRNA vaccins

        https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/two-doses-pfizer-astrazeneca-shots-effective-against-delta-variant-study-finds-2021-07-21/

        1. Anoniem schreef:

          Recent onderzoek in Minnesota kwam bij Pfizer slechts tot een effectiviteit van 42% tegen de Delta-variant.
          https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/pfizer-vaccine-efficacy-dropped-when-delta-became-dominant-study-2021-8%3famp

        2. dries molenaar schreef:

          67% is hartstikke goed in vaccin wereld. en dat het is ook niet wat schrijver bedoelde. Deze beweerde dat AstraZeneca de delta variant minder zou tegen gaan dan eerdere.

        3. Rudy schreef:

          @dries molenaar 67% is hartstikke goed in de vaccin wereld voor mild verlopende ziektes. Maar het is absoluut onvoldoende voor ernstige ziektes. Covid is duidelijk een ernstige ziekte waarbij je het liefst een nul risico hebt.

          > De effectiviteit van het momenteel gebruikte DKTP Difterie, kinkhoest, tetanus, polio-Hib-HepB vaccin bedraagt 94% en is daarmee vergelijkbaar met de effectiviteit van vaccins die eerder werden gebruikt (DKTP-Hib-combinatievaccin en los Hib-vaccin)

          Ik heb net gelezen van Lauterbach dat het risico op Long Covid bij een doorbraak Covid bij een gevaccineerde ca. 19% is. Normaal is het risico op Long Covid ca. 13%

          Verder is net bekend geworden dat na 3 maanden de effectiviteit van de vaccinatie significant begint af te nemen.

          Kortom, Covid is een blijvertje en we zijn er voorlopig nog niet van af. Daarom zijn maatregelen om met Corona te leren leven juist zo belangrijk. Nummer één op dit lijstje is ventilatie!

  7. Baardstaart schreef:

    Zolang er niet hard wordt ingezet op ventileren en de luchtkwaliteit zodanig krijgen dat je andermans adem niet/nauwelijks inademt blijf je aanmodderen met welke (goedbedoelde) maatregelen dan ook. Ik vind dat OV bedrijven hun klanten hebben moeten overtuigen dat de ventilatie in hun vervoersmiddelen op orde is en hierdoor de besmettingskans een stuk kleiner is. Er zouden gewoon standaarden moeten komen waaraan goede ventilatie – ook in het kader van voorkoming luchtweg infecties (dus ook Corona) – aan zouden moeten voldoen.

    De eenvoudige mondkapjes houden wat grote druppels tegen, terwijl men beter had kunnen adviseren dat diegene, die echt bescherming willen echte (FFP2/KN95) mondkapjes te gebruiken.

    1. Brabo schreef:

      Werkzaam in de luchtfilter branche? In de luchtvaart is om noodzakelijke redenen altijd al veel geld besteed aan ventilatie. Toch lijkt het het er op dat juist daar veel besmettingen zijn.

      1. treingraag schreef:

        Kende iemand bij Transavia die hoofdpijn kreeg tijdens de vluchten door vuile luchtfilters bleek die te weinig vervangen werden. Is wel jaren terug. Overnachtingen werden geschrapt dus keren op 1 dag ook nog (slik).

    2. dries molenaar schreef:

      De chirugische maskers zijn uitademremmers. Voor bescherming bij inademen heb je een FPP2 nodig. Sommigen doen er een chirugisch ding overheen omdat het uitlaat ventiel ongefilterd is. Of om het P2 ding te camoufleren.

      1. Baardstaart schreef:

        De meeste FFP2 maskers hebben geen ventiel in. Dus je moet zowel door de “stof” in en uit ademen. Er zijn maskers met een ventiel, maar die mogen dus niet gebruikt worden op locaties waar nog steeds de mondkapjesplicht geldt. Ik raad FFP2 maskers aan voor diegene, die echt adembescherming wilt hebben.

        1. dries molenaar schreef:

          Alle FPP2 die ik zie hebben een ventiel. Ik heb één merk gezien zonder ventiel.

      2. Rudy schreef:

        Het filteren van lucht kost energie. Bij goede maskers moet je die energie zelf met je longen opleveren. Dat wil zeggen ze ademen zwaar. Of het masker is gemotoriseerd zodat de filerweerstand is opgeheven.

        Conclusie: Of eem simpel masker ademt zwaar en hoe zwaarder het masker ademt, hoe beter het werkt, of een masker werk niet tegen aerosolen.

  8. Henk schreef:

    Heb nooit begrepen waarom ik een mondkap op moet in een lege trein of buiten op een perron met alle ruimte. Maar teamsporten zonder mondkap en zonder afstand is al maanden geen probleem.

    1. Tom schreef:

      moet ook niet. Men stelt zich enorm aan om vrijwel niks.

      1. Baardstaart schreef:

        Moet wel. Op het station moet je een mondkapje dragen. Men is bang dat grote mensenmassa’s elkaar dringen om in de trein of andere drukke stationslokaties te gaan. Zelf maak ik dit als reiziger nooit mee. Zelfs in de trein kan ik vaak ook prima 1,5m handhaven.

        1. jim schreef:

          Als het daadwerkelijk zou moeten, zou daar nog iets van te merken zijn. Kijk eens rond op een perron en zie dat er niks hoeft of moet

    2. Joost2 schreef:

      @Henk
      Wat is uw voorstel?

      1. Henk schreef:

        Op zijn minst consequente en geen tegenstrijdige maatregelen zodat het nog een beetje geloofwaardig wordt.

        Niet met 800 naar een festival, wel met 25.000 in een stadion of met nog meer naar de F1 van Zandvoort.

        Snap jij het nog?

        1. Anoniem schreef:

          Ja, er is een verschil tussen mensen die ieder p een stoel zitten en mensen die door elkaar rondlopen.

        2. Eric schreef:

          @Joost2 Het lijkt er al geruime tijd op dat de kracht van de lobbygroep en niet de adviezen van de deskundigen ons corona beleid bepalen.

        3. Joost2 schreef:

          @Henk

          Sommige maatregelen zijn gevoelsmatig wat vreemd, maar ik denk dat het streven naar consequentie en geen tegenstrijdigheden gemakkelijker gezegd is dan gedaan.

          Een mondkapje moeten dragen in een lege trein is overkill natuurlijk, maar iets moet ook duidelijk en te handhaven zijn. Het is niet praktisch uitvoerbaar om te zeggen dat je in lege treinen geen mondkapje op hoeft, maar in volle treinen wel. Want waar ligt de grens? En moet ik dan als reiziger eerst gaan tellen hoeveel mensen er in de coupé zitten voor ik kan bepalen of ik wel of geen mondkapje op moet? Dat gaat niet werken. Daarom is het prima zoals het is, gewoon zwart/wit. Zodra je in het openbaar vervoer of op een station bent, moet je een mondkapje op hebben.

  9. Theo schreef:

    Zodra je in de huidige situatie maatregelen versoepelt, bij terugkerende veelal besmette vakantiegangers (controle is zo lek als een mandje ervoer ik deze week), scholen zonder mondkapje en 1,5 meter afstand enz., kun je de klok erop gelijk zetten dat we deze winter weer met problemen zitten. Wanneer durft men nu eens strakke maatregelen te nemen? In een vliegtuig word je snel besmet, waarom dan in een trein zonder mondkapje? Ik pak dan wel de auto.

    1. treingraag schreef:

      Ook wel lachen dat de nachttrein je gewoon met anderen in 1 ruimte laat slapen nu weer kennelijk.
      Gun Greencitytrips wel allerbeste trouwens maar of het beklijft?

  10. Utrechtboog schreef:

    De FFP2 masker blijf ik vrijwillig in de winter dragen in het OV. Ben sinds 2020 niet meer verkouden geweest.

    1. Henk schreef:

      @Utrechtboog:
      Ben al sinds februari ’20 niet meer ziek of verkouden geweest. Zelfs zonder mondkapjes en zonder 15 maanden een vaccin.
      Een wonder dat ik nog leef.

  11. Frans Eekhout schreef:

    Verwarring…
    In Nederland neigen we te snel naar versoepelingen van o.a. het dragen van mondkapjes, alleen nog in het OV is het verplicht tot… misschien 20-9-2021.
    MAAR wie de grens overgaat, bijvoorbeeld met Arriva lijn RE 18 of bus 350 van Maastricht naar Aachen HBF, Aken dus moet wel rekening houden met de verplichte mondkapjes plicht OOK in winkels e.d. In Aken HBF is proefsgewijze controle van o.a. of je een bewijs van dubbele vaccinatie heb of negatief test zag ik recentelijk nog. Personeel in de winkels, spoorwegmedewerkers en zelfs relatief veel “gewone” bezoekers dragen in de stad Aken een mondkapje, waaronder ondergetekende ! De meeste Nederlanders hebben lak aan verplichtingen die hun gezondheid of veiligheid ten goede komen en steken bijvoorbeeld bij een rood voetgangersstoplicht ook gewoon over valt zelfs in Duitsland op. Ik vraag mij af OF het NU al verstandig is om de mondkapjesplicht in het OV af te schaffen terwijl de corona de wereld nog niet uit is en je het zekere voor het onzekere kan nemen vooral als het druk is. Gezagstrouw zijn en zich zoveel als mogelijk onttrekken aan regels zit blijkbaar niet in het bloed van de meeste Nederlanders, want men wilt “vrij” met alle risico’s van dien. De koude wintermaanden staan ons nog voor de deur na een milde tot frisse zomer, behalve voor corona lijkt het mij daarom ook wenselijk én verstandig om de mondkap verplichting zeker in het OV te handhaven, afschaffen doet men beter als de crisis pas echt verleden tijd is en dat zal best nog een tijdje kunnen duren. Grensbewoners krijgen te maken met een verwarrende situatie en riskeren misschien een boete die ze aan betere dingen kunnen besteden en dat geldt niet alleen als je met het OV reist, maar gewoon over de grens benzine gaat tanken ! Bezint eer ge begint als men met versoepelingen wilt komen nu de crisis nog niet in de geschiedenisboekjes staat en we deze periode pas echt kunnen afsluiten niet alleen in Nederland, maar ook ver daarbuiten. Blijf gezond !

  12. Wiebe Goossen schreef:

    Hoe dan ook: die mondkapjesverplichting in het OV zou pas een enorme stap in de richting van de ‘oude vrijheid’ betekenen. Het is nu al eigenaardig als je in bus, tram of trein véél minder passagiers ziet dan voorheen!

  13. Taalman schreef:

    Rudy In de tussentijd maar even je Nederlands oppoetsen.

    Dit verandert heel veel…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.