Veel meer gevaarlijke stoffen op het spoor dan toegestaan
27 mei 2016 0:05
Door werkzaamheden voor de aanleg van het derde spoor in Duitsland rijden er veel minder goederentreinen via de Betuweroute. Op de omleidingsroutes rijden daardoor meer treinen met gevaarlijke stoffen dan is toegestaan. Dat meldt de NOS donderdag.
Zo mogen in Tilburg per jaar 3650 wagons met LPG passeren. In 2015 kwamen er in negen maanden ruim 6300 langs. Voor Eindhoven is de norm 2150 wagons; het werden er meer dan 8000. Het traject Amersfoort – Apeldoorn spant de kroon: daar mogen maximaal tien wagons brandbaar gas vervoerd worden per jaar. In negen maanden werden dat er 1900.
"Met deze cijfers krijg ik het idee dat de risico´s hoger zijn dan afgesproken," zegt spoorveiligheidsexpert Vincent van der Vlies (Arcadis) tegen de NOS. "We hebben er harde afspraken over gemaakt. Als dan binnen een jaar blijkt dat die afspraken niet worden nageleefd, dan is dat wel een reden om je zorgen te maken." Volgens staatssecretaris Dijksma ontstaan er door de omleidingen echter geen onverantwoorde situaties.
Ik heb het idee dat er enorm veel aan de laars gelapt wordt en er wordt ook niet vermeld wat er allemaal precies en ook niet wanneer dat gebeurt aan giftige stoffen wordt vervoerd. Blijkbaar is veiligheid niet belangrijk voor die VVD club