fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Veel teleurstelling over nieuwe stakingen bij NS

07 sep 2022 17:22

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) vindt het “heel teleurstellend” dat vrijdag weer geen treinen zullen rijden omdat NS-personeel dan staakt. Het was volgens haar “goed nieuws geweest” als de vakbonden hun acties hadden opgeschort na het nieuwe cao-bod van de NS dinsdag en de toezegging van de bonden om hierover in gesprek te gaan.

UPDATE 11 september: De vakbonden en NS hebben een principeakkoord bereikt. Acties zijn daardoor – in elk geval voorlopig – van de baan.

Ondernemers teleurgesteld

Ook ondernemers betreuren de nieuwe stakingsronde bij de NS. Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland stellen dat de acties tienduizenden werknemers, ondernemers en studenten duperen die graag naar hun werk of school willen. Ook raakt de staking talloze gewone reizigers die naar vrienden willen of een uitstapje willen maken.

De vakbonden roepen NS-personeel in Noord- en Zuid-Holland op om het werk neer te leggen. Het spoorbedrijf heeft daarom besloten het volledige treinverkeer stil te leggen. Het ANP meldt dat NS geen mogelijkheid ziet om op een veilige manier een dienstregeling op te tuigen, omdat veel treinen dagelijks door meerdere regio’s rijden. Treinreiziger.nl bestrijdt die lezing: “Met veiligheid heeft het niets te maken. Seinen en wissels werken gewoon, ook de treindienstleider staakt niet. Alleen kan het zijn dat de betrouwbaarheid lager wordt.”

Net als bij de eerdere acties hopen de ondernemersorganisaties dat de bonden en NS er zo snel mogelijk met elkaar uit komen. “Zeker in deze onrustige en zeer onzekere tijd is het bovendien belangrijk dat we juist samen optrekken met cao-afspraken die werken voor iedereen in plaats van verdere polarisatie en on-Nederlandse toestanden”, aldus een verklaring. VNO-NCW en MKB-Nederland benadrukken daarbij dat het spoorbedrijf het sinds corona al zwaar heeft. Zonder overheidssteun zou de NS over het eerste halfjaar 225 miljoen euro verlies hebben geleden.

Gesprekken met NS

Staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft naar eigen zeggen eerder deze week gesproken met Sigrid Kaag. Kaag is als minister van Financiën de aandeelhouder van NS, en heeft met de directie van de spoorvervoerder gesproken en hen gewezen op de impact op de reizigers. “Studenten kunnen niet naar college, werknemers die afhankelijk zijn van de trein kunnen niet naar hun werk.”

Volgens Treinreiziger.nl worden de reizigers geslachtofferd, in een schaakspel voor een nieuwe cao. “De vakbonden willen kennelijk de druk opvoeren, terwijl het redelijk zou zijn om nu eerst weer het gesprek aan te gaan. En wellicht wil NS ook druk uitoefenen. Hoe dan ook is het volledig platleggen van het treinverkeer een keuze van NS, en niet noodzakelijk. De reiziger is de dupe” zegt een teleurgestelde Van Kuijeren.

103 gedachten aan “Veel teleurstelling over nieuwe stakingen bij NS”

  1. Stokbosveen schreef:

    Als stakingen onvermijdelijk zijn, waarom kiezen ze dan niet voor het weekend? Dan hebben veel minder reizigers daar last van. En in het weekend rijden er al zowiezo minder treinen en vaak vinden er ook werkzaamheden aan het spoor plaats in het weekend.
    Lijkt mij een veel beter idee, je treft dan hoofdzakelijk de pretreizigers die zo goedkoop mogelijk willen reizen met de trein.

    1. Brabo schreef:

      Doel van de stakingen is om zoveel mogelijk reizigers te duperen want dan is het effect maximaal. In het weekend is het effect natuurlijk een stuk minder.

      1. Jantsje schreef:

        Net zoals de (r) overheid wil…..

        1. Baardstaart schreef:

          In elk geval hoef je het klimaatgepraat van de regering niet meer serieus nemen. Anders zouden ze meer werk verrichten om te zorgen dat het ooh zo geroemde auto alternatief veel aantrekkelijker maken. Dito met Groningense gas negeren en volop in kolen gaan.

    2. johan II schreef:

      Het perverse is dat NS gewoon meestaakt door heel NL plat te gooien.

      Het laat geen gelegenheid onbenut om haar machtspositie te laten zien.

      En door steeds chaos te veroorzaken, ‘het niet aan te kunnen’ denkt heel Nederland dat treinverkeer zo ingewikkeld is dat we NS wel nodig hebben. En geen politicus wil zich eraan branden, doorzien het ook niet.
      NS heeft juist nauwelijks spoorintelligentie meer. Alleen overleef-intelligentie.

      Volgens de spoorvakbonden, de werknemers, zijn de regio’s prima in staat het treinverkeer daar te begeleiden, zonder aansturing van het hoofdkantoor.
      Anders zouden ze trouwens
      ook heus geen staking per regio ontwerpen.

      De staking van NS-corporate is puur machtsmisbruik. Ook zij misbruiken de reizigers, waaronder veel afhankelijken/kwetsbaren, gijzelen de samenleving om vakbonden een loer te draaien. En om hun onaantastbare positie te versterken.
      De miljoenen van de belastingbetaler zullen automatisch weer hun kant uitvloeien

      1. Henk schreef:

        Je hebt volkomen gelijk.

      2. Oscar schreef:

        > Het perverse is dat NS gewoon meestaakt door heel NL plat te gooien.

        Ofwel: “if you can’t beat them, join them.”

        > Het laat geen gelegenheid onbenut om haar machtspositie te laten zien.

        Eerder haar machteloosheidspositie. Zonder personeel stelt NS niets voor.

        > …denkt heel Nederland dat treinverkeer zo ingewikkeld is dat we NS wel nodig hebben.

        Dat waag ik te betwijfelen. Er zijn 9 miljoen auto’s in dit land, met evenzovele bezitters. De meerderheid van de bevolking dus.
        Op dagen zoals deze prijzen zij zichzelf gelukkig niet afhankelijk te zijn van een stakend bedrijf.
        Op dagen dat NS niet staakt, prijzen zij zichzelf gelukkig gebruik te maken van een systeem waarin je altijd zonder extra kosten een gereserveerde zitplaats hebt, dat geen last heeft van wisselstoringen en dat geen bovenleidingen heeft (worden dus ook niet door door oververhitting laaghangende hoogspanningskabels geraakt).

        1. Rudolf schreef:

          En die minderheid die geen auto heeft die kan stikken?

        2. Johan schreef:

          Die redenering klopt niet. Er zijn mensen die meer dan één auto bezitten, dus er zijn minder autobezitters dan er auto’s zijn.

      3. Chris schreef:

        Geen machtsmisbruik, maar een strategie om diverse andere stakeholders, zoals de aandeelhouder, onder druk te kunnen zetten. Tja zouden wij het anders doen?

      4. Thomas schreef:

        Dit klopt want als je regionaal staakt dan kan Andere helft Van Nl toch gewoon rijden. Ns denkt natuurlijk als zij staken kunnen wij dat ook terwijl ns Een plicht heeft om Een dienst te verlenen. Waarom Kon het vorige Keer wel en NU niet dat blijft hartstikke raar dus kans dat dinsdag en donderdag weer alles plat ligt als hethet Aan ns ligt aangezien ze steeds Met online smoesjes komen.

    3. Jan schreef:

      Beetje kort door de bocht dat er hoofdzakelijk pretreizigers in het weekend gebruik maken van de trein. Ook in het weekend zijn er mensen die voor werk van de trein afhankelijk zijn. En ja, doordat er in de weekenden veel aan het spoor wordt gewerkt, worden deze mensen ook redelijk vaak gedupeerd.

      Prima dat er gestaakt wordt, maar het lijkt me dat er andere mogelijkheden zijn om dat te doen en niet alle reizigers te duperen, zoals vandaag.

      Bovendien lijkt het me niet zo heel erg moeilijk om in de gebieden waar niet gestaakt wordt pendeldiensten op te zetten. Op die manier kunnen toch veel reizigers op hun bestemming komen.

    4. Egbert schreef:

      Waarom niet een dag alle poortjes open en gratis reizen ???

  2. Edwin de Hond schreef:

    In plaats van terleurgesteld te zijn had staatssecretaris Heijen en Minister Kaag naar de rechter moeten gaan om deze idiote staking te laten verbieden EN de huidige NS top ontslaan omdat ze deze gang naar de rechter niet aandurven en hun klanten ernstig in de steek laten wat al een geruime tijd aan de gang is

    1. Realisme graag schreef:

      In principe zijn het de reizigersorganisaties die naar de rechter kunnen stappen omdat de schade voor derden onevenredig groot is. Omdat NS partij is in het conflict zijn die bij de rechter redelijk kansloos.

    2. Anoniem schreef:

      De enigen die om een verbod kunnen vrager zijn reizigersclubs als Rover maar die lopen altijd achter de vakbonden aan.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ik moet zeggen dat ik het overwogen heb, maar het is ongelooflijk duur. Met paar honderd euro ben je er niet.

        1. Johan schreef:

          Een crowdfunding zou best kansrijk zijn, maar ik denk niet dat de rechter een journalist als belanghebbende zou zien.

  3. 2N2 schreef:

    Hopelijk leidt dit tot het invoeren van een wet die een minimale dienstregeling eist. Stakingsrecht betekent nog niet dat het acceptabel is zo’n zwaar machtsmiddel in te zetten. Anderzijds zal elke dag zonder inkomsten de NS geen goed doen en misschien is een faillissement de beste oplossing. Dan kunnen commerciële partijen aan de slag op concessies met klantgericht personeel. De beste oplossing voor de reiziger.

    1. Opmerker schreef:

      Ook het personeel van die andere partijen staken. Echter hier op dit forum is daar geen topic overc, voor zover ik weet.

    2. Rene N schreef:

      Volledig mee eens!

    3. A schreef:

      @ 2N2: Uit uw reactie leid ik af dat u niet echt over heel erg veel kennis van deze materie beschikt. Wat denkt u dat er gaat gebeuren wanneer NS failliet zou gaan bijvoorbeeld? Alle aandelen worden gehouden door de staat.
      Het is ook niet NS dat staakt maar NS dat wordt lamgelegd door de staking aangezien het geen correcte uitvoering van de dienstregeling meer kan garanderen, iets waar reizigers toch wel op rekenen.

      1. 2N2 schreef:

        Juist, maar probeert u gerust ook eens zelf een mening te vormen en bij te dragen aan de discussie. Dit is even te makkelijk.

    4. Oscar schreef:

      Commerciële partijen die aan de haal gaan met iets wat in principe een basisbehoefte is.
      Waar dat toe kan leiden, hebben we gezien met de zorgverzekeringen (de premies zijn alleen maar hoger geworden, zelfs met inflatiecorrectie) en zien we nu op het gebied van gas/water/licht (energieleveranciers die omvallen waardoor consumenten nu peperdure variabele contracten moeten aangaan).

      1. 2N2 schreef:

        In Duitsland wordt dit op regionaal niveau, dus op de schaalgrootte van Nederland, wel zo met succes gedaan. De regio bepaald dan ook de tarieven, niet de commerciële partij. Voor mij is dit de beste oplossing voor de Nederlandse treinreiziger. De NS en haar personeel hebben voor mij afgedaan.

      2. Johan schreef:

        Dan ga je er vanuit dat de zorgpremies niet (of in elk geval minder) zouden zijn gestegen in een overheidsgestuurd systeem. De belangrijkste redenen voor de stijging van de zorgkosten zijn vergrijzing en de ontwikkeling van nieuwe, dure behandelingen. Die omstandigheden waren hetzelfde geweest in het oude systeem.

  4. Marjan schreef:

    NS-personeel: lui, arrogant en asociaal.

    1. Stokbosveen schreef:

      Pardon?!
      Heb jij wel enig idee hoeveel agressie er is richting NS-personeel? Die mensen hebben een zwaar leven omdat ze dagelijks te maken krijgen met agressieve mensen. Echter, zelden haalt dit de media tenzij het zeer ernstige mishandeling betreft.
      Ze staken niet enkel voor meer loon, maar ook voor meer veiligheid tijdens hun werk.

      1. Marjan schreef:

        Gezien de belabberde dienstverlening van NS en haar personeel is dat niet meer dan logisch.

        Wat dat betreft verbaast het me dat er niet veel harder opgetreden wordt tegen deze luiaards.

        1. Arie-Piet. schreef:

          Wat een ongelofelijk trieste reactie.

        2. Wouter schreef:

          Ik ben het ook niet altijd eens met wat mensen doen of vinden maar dat mag nooit een reden voor mij zijn om agressief naar iemand te zijn.

        3. Hans schreef:

          Spoor jij wel? wat een ongelooflijke domme reactie

        4. Leoos schreef:

          Marjan, ik mag toch hopen dat dit een sarcastisch bedoelde opmerking is…
          Want het goedpraten van agressie/gewelde tegen (NS-)personeel, of überhaupt agressie tegen anderen, kan gewoon niet.
          Leg nog even uit wat je hiermee precies bedoelt.

        5. A schreef:

          Realiseert u zich dat u hiermee agressie jegens NS mensen niet alleen goedpraat maar ook nog eens indirect steunt en zelfs hiertoe oproept?

          Marjan: lui, arrogant en asociaal!!!!

        6. Ab Normaal schreef:

          Volledig mee eens. Meer dan eens meegemaakt dat het NS personeel het onvermogen bezit om een situatie te deescaleren.

          Daarbij als je iemand als crimineel behandeld zal hij zich daarnaar gaan gedragen. Laat nu net alle regelgeving van de NS ervan uitgaan dat je een potentiele fraudeur bent. Dan moet de NS ook niet opkijken dat mensen zich of als fraudeur gaan gedragen of zich gaan verzetten omdat ze zich onheus bejegend voelen.

          Eigenlijk zouden wij als reizigers een dag moeten staken. Gewoon een hele dag niet met de trein.

      2. Anoniem schreef:

        De meeste conducteurs zijn te lui om te werken

        1. Louis Bohte schreef:

          Loop eens een dag mee.

        2. Rene N schreef:

          Inderdaad,ze komen vaak de verplichting van een serviceronde niet eens na!

        3. Rudolf schreef:

          Meelopen? Meezitten, zult u bedoelen, want veel conducteurs zitten steeds op hun krent in de achterste machinistenvakbond of in de eerste klas, in plaats van het werk te doen waarvoor ze betaald worden.

      3. Ronald schreef:

        Weet niet of jij de beelden gezien hebt waarbij een conducteur bijna een reiziger vermoordt op station Hoorn. Denk dat het vaak eigen schuld dikke bult is als ze last hebben van agressie.

        1. Johan schreef:

          De meeste mensen overlijden niet aan een paar blauwe plekken. Bovendien ontbreekt de context: De man die daar overmeesterd werd was een betrapte zwartrijder die even daarvoor een conductrice een bloedneus had geslagen en ook een slaande beweging had gemaakt naar de conducteur die hem daarna overmeesterde.

      4. Janneke 1 schreef:

        @Stokbosveen, wat zijn eigenlijk de eisen van de vakbonden over meer veiligheid? Ik lees namelijk alleen steeds over looneisen.

      5. Baardstaart schreef:

        Als conducteurs zich onveilig voelen in de trein dan is een ander controle systeem beter en zal daar naar toegewerkt moeten worden.

        Waarom houden de vakbonden dan het regio model van service en controle teams tegen? De machinist zorgt voor het vertrek van de trein en de conducteurs vormen en groepen van 3 a 4 personen service en controle teams die op random momenten een trein binnen gaan en controleren. Hiermee is de veiligheid van conducteurs beter gewaarborgd dan als ze er alleen voor staan. Mij lijkt hier ook een taak weggelegd voor de vakbonden om met de NS een andere manier van controleren te bespreken.

      6. Rudolf schreef:

        Waarom zou die agressie er dan zijn? Omdat de conducteur in de eerste klas op z’n krent zit in plaats van z’n werk te doen soms? Ik heb weleens de neiging zo’n luiaard te vragen wanneer hij z’n werk eens gaat doen.

  5. Joost schreef:

    “on-Nederlandse toestanden”

    Hahaha. Groeten uit België waar ondanks de hyperinflatie helemaal niet gestaakt wordt, want wij hebben automatische lonenindexatie. Heeft ook nadelen, maar de treinen rijden in ieder geval wel!

    1. CK schreef:

      Er werd een paar maanden geleden anders nog gestaakt door de Franstalige bonden, dus het is niet alsof het in België beter gesteld is. Een staking daar legt overigens niet het landelijke treinverkeer plat omdat NMBS tenminste iets meer richting het rondje rond de kerk heeft in de dienstregeling.

    2. treingraag schreef:

      Ook SNCB heeft helaas grote problemen met agressie in de trein. Weet even niet of er SV zijn down south. Anders begin er mee en hier meer inzet op de trein is beter, zeker vanaf 1700 uur.

      1. Ronald schreef:

        Logisch dat SNCB last heeft van agressie, tijdens corona mocht je niet eens eten of drinken in de trein. Conducteurs stonden daar op een Hitler achtige manier op te controleren. Dan krijg je dus ruzie.

        1. Joost schreef:

          Een “Hitler achtige manier”? Sorry, maar mensen hebben geen grote bek hier, stellen niet alles in vraag, accepteren autoriteit, en doen gewoon wat er van hen gevraagd wordt. Als je daar geen zin in hebt, kun je op het volgende station uitstappen, werkt prima. Het probleem is dat men in Nederland geen autoriteit meer accepteert, over alles een mening heeft, en over alles in discussie gaat. Dat is een glijdende schaal en ik snap dus heel goed waarom niemand zich in Nederland aan de regels kan houden. Maar in België werkt het echt niet zo. Nog op het laatst, ik denk ik april/mei dit jaar, gebeurde het wel eens dat iemand op de bus geen masker op had. De chauffeur stopt dan de rit en laat even door de luidspreker weten waarom we niet verder rijden. Dan is zo iemand snel afgestapt hoor.
          Wat is er trouwens zo moeilijk aan een uur niets eten of drinken? Heb je een of andere ziekte waardoor je elke tien minuten een slokje water moet nemen?

  6. Eend schreef:

    Ik heb geen auto en ben afhankelijk van de trein. Het is onbegrijpelijk dat de directie van de NS alle treinen uit de dienstregeling haalt De directie kan niet flexibel denken. De veiligheid komt echt niet in gevaar. Frankrijk en Spanje staken ze ook weleens maar er rijden altijd wel wat treinen. De directie is ongeschikt en moet op non- actief worden gesteld.

    1. Anoniem schreef:

      U hebt het geloof ik niet echt begrepen, niet de NS directie staakt maar het NS personeel.

      1. Treinhopper schreef:

        Het was een regionale staking. De NS directie heeft besloten om landelijk niet te rijden.

        1. Realisme graag schreef:

          Omdat de vakbonden regionaal rijden door niet-stakers tot besmet werk verklaren.

      2. Eend schreef:

        De vakbonden hebben slechts in twee regio’s stakingen aangekondigd. De directie van de NS staakt in de andere regio’s.

      3. Ab Normaal schreef:

        Er wordt niet landelijk gestaakt, het is de NS die het treinverkeer landelijk stillegt vanuit het oogpunt veiligheid. Maar welke veiligheid er in het geding is laat de NS niet weten. Volle treinen kunnen het in ieder geval niet zijn, die rijden dagelijks rond.

        Het is een brevet van onvermogen en de NS verschuilt zich lekker makkelijk achter de staking.

        1. Brabo schreef:

          Het stakingsrecht geeft de werkgever het recht het bedrijf stil te leggen zolang er gestaakt worden. Niet alleen werknemers hebben rechten bij een staking.

  7. C.Viergever schreef:

    wel belachelijk is de organistatie van uit de ns bij zo een staking, reisplanners kloppen niet zelfs niet vlak voor vertrek en intercity later rijden op trajecten waar de sprinters gecannceld worden, maak dan van de ic een stoptrein in zo een geval

  8. Mars schreef:

    Hoezo kunnen er geen treinen rijden in de rest van het land? Vorige keren kon het ook toen de regio’s West en Noord-West staakte. Te bizar voor woorden dat NS deze keuze maakt. Eerst laat het rijdende personeel de reiziger in de kou staan, maar nu laat de hele NS de reiziger in de kou staan.

  9. Rijo4163 schreef:

    Ik zat gistermiddag net op het gezellige terrasje van ons hotel in maastricht, waar we 2 overnachtingen hebben geboekt. Toen ik tot mijn ontzetting las, dat er komende vrijdag een landelijke staking komt ipv regionaal in het westen van het land. Zo dat is best balen. Nu moeten we straks al onze koffers weer pakken, omdat de 2e overnachting door de neus is geboord, met dank aan de vakbonden. Een teleurgestelde treinreiziger

    1. Leoos schreef:

      Dan kun je beter de NS-directie bedanken. Zij hebben de beslissing genomen om het treinverkeer in het hele land plat te leggen bij een regionale staking.
      Volgens mij is dit een poging de stakingen te breken en de publieke opinie tegen de actievoerders te laten keren door zich te beroepen op “overmacht”.

      1. dries molenaar schreef:

        Kletspraat, NS doet door ervaring wijs het verstandige ding. Het personeel staakt en vermoert het leven van de passagiers.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Dries:

          Wel erg stellig van je. Zal het ook genuanceerder kunnen zijn?

          De NS directie heeft kortgeleden hun excuses gemaakt omdat ze niet tijdig personeel hebben aangevuld nadat in de coronacrisis veel ander NS personeel wegbezuinigd waren.

        2. Leoos schreef:

          Je bekijkt het wel erg eenzijdig, dries.
          Behoor je zelf ook tot de witte boorden in de boardroom?
          Het is imo niet zo dat de actievoerders alle schuld treft en de NS-directie geen enkele.
          Bij regionale stakingen (afhankelijk van het gebied) hoeft niet het hele netwerk platgelegd te worden.
          Voor mij lijkt dit toch wel op het saboteren van de stakingen.
          En nee, ik ben niet anti-NS, allebei de partijen b zouden wel wat meer water bij de wijn mogen doen pm tot een compromis te komen.

        3. Joost2 schreef:

          Water bij de wijn? NS heeft geen geld enige looneis in te willigen lijkt het. Ik denk dat we allemaal weten hoe dit afloopt. De stakingen zullen op den duur tot steeds grotere maatschappelijke onrust leiden, waardoor FNV grotendeels hun zin krijgt. Het verhoogde loon gaat de NS via het infuus van de overheid betalen.

      2. CK schreef:

        De vakbonden gaven nooit iets om de publieke opinie, waarom zouden ze het nu wel doen?

        1. Ab Normaal schreef:

          In de jaren 90 heeft het FNV ook een aantal keren stevige acties gevoerd het treinverkeer stilgelegd. De eisen waren toen in de ogen van veel Nederlanders absurd. De NS medewerkers waren zeer blij met de stakingen, maar het FNV kreeg de rekening later doordat veel mensen hun lidmaatschap stop zette.

    2. Leoos schreef:

      Een doelbewuste actie van NS dus.

      1. Karel Geerts schreef:

        Als de vakbonden niet vrijwel alle werk door niet-stakers “besmet” zouden verklaren konden er regionaal pendelttreinen rijden.

        1. Johan schreef:

          Het is gewoon toegestaan om niet-stakende werknemers taken van stakers over te laten nemen. Het enige dat niet mag is daar uitzendkrachten voor inhuren. (Dat is bepaald in de Wet Allocatie Arbeidskrachten door Intermediairs.)

    3. Ben schreef:

      je kan nog met arriva komen tot aan Nijmegen

  10. Henk38 schreef:

    Ik had liever gezien dat de NS het afgelopen weekend, toen Max moest rijden, gestaakt had. Nu treffen ht de mensen die werken. De heren van het FNV jutten alleen maar de boel op. Bah !

    1. Pistolen Paultje schreef:

      Kolder. Elke rechter had daar een stokje voor gestoken.

  11. Pistolen Paultje schreef:

    Toch wel ironisch dat treinreiziger zichzelf citeert of aanhaalt als expert terwijl die niet weet waar die over praat. Ik had verwacht van iemand die de trein wereld een beetje volgt verder kwam dan simpel gebral van het niveau van de gemiddelde forens

  12. Anoniem schreef:

    Ns heeft teveel directeuren die teveel centen krijgen en nooit een trein van binnen hebben gezien. Nu doen ze alles om hun eigen personeel in een kwaad daglicht te stellen zoals bij regionale stakingen het hele land plat te leggen. Ontsla hen en er zal genoeg geld overblijven om het personeel te behouden. Alles wat er nu gebeurt is het resultaat van een slecht beleid. Nederland word wakker. Deze mensen hebben in coronatijd doorgewerkt en riskeren dagelijks hun leven en gezondheid zodat jij van A naar B kan.

    1. Joost2 schreef:

      Dit is aantoonbaar onjuist. Het salaris van de directie is openbaar. Bij een ander artikel heb ik dit ook al genoemd: in totaal 1,6 miljoen euro. Als je dat deelt door het aantal werknemers hoe je een paar tientjes per persoon per jaar over.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Inderdaad.

      2. Annemiek schreef:

        Een goede president-directeur gaat veel geld kosten, maar is wel dringend nodig. Juist het feit dat de linkse partijen en vakbonden gaan zeuren over de (in hun ogen veel te hoge) beloning, zorgt ervoor dat NS stuurloos richting een faillissement gaat. Er is geen geschikte topman/-vrouw te vinden die tegen de huidige salarissen de kar wil trekken. Je naam verbinden aan een topfunctie bij NS, is momenteel funest voor je carrière.

      3. Pistolen Paultje schreef:

        NS heeft meer dan 50 directeuren🤣

    2. Annemiek schreef:

      Er zijn meer mensen die tijdens coronatijd door hebben gewerkt. Zeker 99% van de beroepsbevolking. Dat is dus geen argument. Sterker nog, bij veel mensen werd een veel groter beroep gedaan op het aanpassingsvermogen. Bijvoorbeeld mensen die ineens ander werk moesten doen, om in hun onderhoud te voorzien. Of mensen die ineens thuis moesten gaan werken, met alle problemen die dat oplevert. Het NS-personeel heeft ten tijde van de nooddienstregeling grotendeels gewoon betaald thuis gezeten. Voor de rest heeft het NS-personeel in verhouding tot anderen weinig te leiden gehad onder de coronapandemie. Het was voor hen een lekker rustige tijd.

      Verder geeft het natuurlijk geen pas om te doen alsof conducteurs iedere dag hun gezin gedag zeggen alsof de kans groot is dat ze na hun shift niet meer levend terugkeren. In de praktijk houdt het werk voor veel conducteurs niet meer in dan wat sleutelen en de tijd opvullen met zaken die niet eens zijdelings met werken te maken hebben.

      Klachten over werkdruk door rijdend personeel, zijn veelal onzin of vergezocht. Rijdend personeel dat stelt voor drie te moeten werken, stelt zich simpelweg aan. Er is geen machinist die drie treinen tegelijk bestuurt. Er is geen conducteur die harder werkt in een trein die hij alleen in plaats van met twee personen moet bemannen. De toegenomen werkdruk bestaat alleen op papier.

      Net als het voortdurende gezeik over pauzes. Conducteurs die vertellen dat ze geen tijd hebben om de bammetjes te eten, stellen zich gewoon aan. Als er gericht wordt gevraagd waar er misstanden zijn rond pauzetijden, hoor je uitsluitend als antwoord dat het personeelsverblijf op Amsterdam Centraal zo ver lopen is en dat het niet lukt daar de netto doorbetaalde pauzetijden te consumeren. Het zijn alleen verstokte vakbondsleden, die elkaar wijs maken dat ze iedere dag worden genaaid door de baas, die daarover zeuren. Die stellen dat ze twee keer een kwartier onderweg zijn, onderweg moeten roken, onderweg aangesproken worden door reizigers en leidinggevenden (wat ze allemaal oneerlijk vinden) etc. etc. Alles om te voorkomen dat ze hun werk moeten uitvoeren zoals hun vak dat van hen vereist.

      In Duitsland is het vrij standaard dat een conducteur op een IC(E) tussen twee stops in de hele trein door loopt om de nieuwe instappers te controleren. In Nederland klagen de sporadisch zichtbare conducteurs over het risico op kapotte knieën, terwijl trombose door het stilzitten een grotere zorg lijkt. In Nederland weten veel conducteurs amper wanneer de daluren zijn, in Duitsland kennen de conducteurs alle regels en uitzonderingen uit hun hoofd, alsmede de veel meer gecompliceerde dienstregeling en overstapmogelijkheden. Dat Nederlandse conducteurs het zwaar hebben, hebben ze elkaar aangepraat. Ze hebben werkelijk een luizenbaantje. Dat hebben ze er zelf van gemaakt.

      1. Johan schreef:

        Een hoofdconducteur heeft sowieso minder te leiden dan de functietitel doet vermoeden.

        In aanvulling op je betoog heeft het NS-personeel in verhouding tot anderen weinig te lijden gehad onder de coronapandemie.

      2. Anoniem schreef:

        Ik reed de afgelopen 90 dagen de ICE in duitsland.
        Werd om en nabij 30 keer gecontroleerd.
        Dus van de 180 reizen (reizen) 16,25% gecontroleerd.
        In Duitsland werkt bij de spoorwegen hetzelfde slag werknemers als in Nederland.

      3. Pistolen Paultje schreef:

        Gefrustreerde NS’er?
        Met een collega zoals jij hebben ze geen eens vijanden nodig.

        1. Annemiek schreef:

          Misschien zou je eens met wat argumenten kunnen komen om mijn verhaal onderuit te halen? Want je gedraagt je hier als een kleuter.

        2. Ab Normaal schreef:

          Annemiek weet vaak wel de vinger op de zere plek te leggen. Het zijn vaak de NS’ers die met een totaal wereldvreemd antwoord komen of kinderachtig reageren. Maar het beleid van de NS dat zij gelijk hebben en anders treed regel automatisch in werking.

        3. . schreef:

          geef maar eens advies hoe ik de prijzen van treinkaartjes moet kunnen bekostigen. Als ik vierhonderd Euro bte besteden heb per maand, hoe moet ik dan zeshonderd Euro betalen. Moet ik maar gaan zwartrijden? Thuisblijven? Fietsen? Je hoort nu al dat Nederlanders moeite hebben met de huren, elektra, voedselprijzen, hoe moet dan straks het duurder wordende tarief worden betaald? Gaat Sinterklaas ons daarmee helpen?

  13. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Stakingen,gebrek aan personnel, te korte treinen,werkzaamheden, storingen, weersomstandigheden te warm te koud, afschaffing goedkope actiekaarten, opheffing van informatie punten op stations, dit zijn maar enkele van de vele zaken die ertoe leiden dat het vertrouwen in het spoor steeds meer afneemt en zij die een auto hebben argwanend naar NS en co kijken. Deze toestanden staan haaks op de wens van de ovrrheid om het milieu te sparen door mensen met het OV te laten reizen en de AUTOMOBILITEIT te Laten toenemen. Zelfs mijn broer die ook een NS voordeelabonnement heeft met keuzedagen denkt driver na dit op te zeggen omdat bij geen vertrouwen meer heeft in het spoor en de voorkeur geeft aan zijn autootje, en daar geef in hem geen ongelijk in ! Men is letterlijk het spoor bijster en de goedwillende en niet rijbenwijs bezittende reizigers de dupe met een toenemende irritate en wantrouwen tot gevolg .Helaas heb ik zelf geen rijbewijs en ben ov afhankelijk en reis nu amper met het OV en laat evenementen helaas links liggen . Ga zo door bonden en directie met het verkwanselen van o.a. de trein, dan krijgen jullie straks zelf de rekening gepresenteerd van jullie falen en zal het autogebruik lekker toenemen en het milieu die is toch al naar de kloten.

    1. Simon schreef:

      Tja Frans, vijftig jaar geleden beloofde de overheid flankerend beleid om het autogebruik terug te dringen.
      Dat leek mij als jong technicus een goed argument om bij het openbaar vervoer te gaan werken.
      U bent niet de enige die is gefopt.

  14. Ronald schreef:

    Hier een bericht dat gedeeld wordt waarom er o.a. gestaakt wordt door het personeel van de ns.
    Misschien dat dit een beter beeld geeft, behalve bij diegene die toch al negatief in het leven staan, die rekenen zo i zo alles al buiten hunzelf om.

    Het OV-personeel staakt!

    Zeer vervelend voor de mensen die hier afhankelijk van zijn. Ik begrijp dan ook de reacties van degenen die geen begrip voor de stakingen op kunnen brengen. Maar tevens word ik ook zeer verdrietig van de mensen die ons als OV-personeel voor van alles uitmaken en ons van alles verwijten en toewensen. We zijn lui, verwend, ondankbaar. We doen toch de hele dag al niets, we moeten maar een andere baan gaan zoeken als we het zo slecht hebben. We moeten maar eens echt werk gaan doen. Allemaal reacties van mensen die waarschijnlijk totaal geen respect hebben voor het werk dat het OV-personeel doet. Het personeel dat 7 dagen in de week van ’s morgensvroeg tot ’s avonds laat klaar staat om ook die mensen van A naar B te vervoeren. En ja daar heeft dit personeel zelf voor gekozen toen ze solliciteerden naar een baan bij het OV. Maar vergeet niet dat dit personeel ook gewoon mensen zijn. Mensen met een sociaal leven en mensen met een gezin. Wij zijn geen machines!

    We staken niet alleen voor een beter loon maar ook voor betere arbeidsomstandigheden. Het personeelsbestand is door bezuinigingen en vergrijzing zo uitgedund dat er op het moment duizenden vacatures openstaan die maar mondjesmaat ingevuld worden. Dan hebben we het ook nog over het ziekteverzuim dat op sommige locaties in het land maar liefst op 25% ligt. Het resultaat is dat dit opgevangen moet worden door het actieve personeel die op hun beurt ook weer overwerkt raken en daardoor uitvallen.
    Dit personeel wil ook wel eens een keer een dagje verlof. Zelfs als je dit maanden van tevoren aanvraagt is het antwoord regelmatig nee. Gebrek aan personeel. Vakanties? Mensen met schoolgaande kinderen krijgen (logischerwijs) voorrang bij hun aanvraag op het personeel zonder schoolgaande kinderen. Maar zelfs dan is het niet altijd gegarandeerd dat er daadwerkelijk ruimte is om met je gezin op vakantie te kunnen.

    De werkdruk is hoog. De diensten zitten overvol omdat het OV door moet gaan. Meer treinen per uur, meer bussen die door het drukke verkeer heen moeten rijden. Maar in plaats van waardering krijg je alleen maar commentaar van de mensen die juist jou nodig hebben. De treinen zijn altijd te laat, er lagen zeker weer blaadjes op het spoor? Er vallen drie vlokken sneeuw en het hele land ligt plat. Allemaal opmerkingen die we als OV-personeel maar slikken omdat we ons werk mooi vinden. Maar vergeet niet, dat ook wij gewoon maar mensen zijn met een hart en gevoel. Vergeet niet dat wij ook een gezin thuis hebben zitten die we door onze onregelmatige diensten al zo weinig zien. Want als iedereen lekker in het weekend er op uit is, zijn wij aan het werk. Als je gezellig op eerste kerstdag bij je familie zit, zijn wij aan het werk. Is het buiten 35 graden of -10, ook dan zijn wij voor jullie aan het werk. Tijdens de pandemie toen iedereen af werd geraden grote mensenmassa’s op te zoeken, waren wij aan het werk. Het risico om besmet te raken namen we voor lief. Maar met liefde en plezier om jullie van A naar B te brengen.

    Maar als de werkdruk te hoog wordt, je niet van verlof kunt genieten dan gaat de liefde op een gegeven moment over. Liefde moet van twee kanten komen. Als we geen waardering meer krijgen van het management en ook niet van onze reizigers dan verdwijnt het plezier ook snel. Dan heb ik het in het bijzonder over de reizigers die schaamteloos en respectloos naar ons werk en naar ons als OV-personeel kijken. Die mensen waar wij om 3:30 uur onze wekker voor zetten en waar wij op kerstavond voor aan het werk zijn. Dan heb ik nog eens niet over de reizigers die het lef hebben om te denken gratis met het OV te mogen reizen en vervolgens ons fysiek te lijf gaan als wij ze daarop aanspreken.

    Tot slot het loon. Uiteindelijk waar iedereen dagelijks zijn bed voor uitkomt. Je kunt nog zoveel plezier hebben in je werk, maar als je werkgever vandaag zegt dat hij je niet meer gaat betalen zul je morgen niet meer je bed uitkomen.

    De lonen zijn als jaren bevroren of slechts lichtelijk gestegen. Tijdens de Covid-19 pandemie zijn we akkoord gegaan met een kleine stijging omdat er geen bijna geen reizigers waren. Nu zijn we op het moment dat de bussen en de treinen weer bomvol zitten en ook nu worden we hier niet voor beloond. Daarbij komt nog de torenhoge inflatie die veel van ons in financiële problemen zal brengen als hier niets aan gedaan wordt. Daarom staken wij. Zodat we snel weer met alle liefde en plezier en op een verantwoorde manier jullie weer van A naar B kunnen vervoeren.

    Mijn excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip.

    1. Annemiek schreef:

      De lonen zijn niet al jaren bevroren. Dat heeft de vakbond je aangepraat. Tijdens de twee coronajaren lag de koopkrachtstijging steeds op 0,4%.

      De treinen en bussen zitten niet bomvol omdat de reizigers terug zijn. De treinen zitten vooral bomvol, omdat er minder materieel wordt ingezet en er inmiddels ook veel ritten zijn geschrapt. Net iets meer dan 80% van de reizigers is terug in het OV.

      Qua financiën is het misschien goed dat je eens niet alleen naar je eigen huishoudboekje kijkt, maar ook naar dat van je werkgever. Mede door de exorbitante eisen van jou en de vakbonden, lijkt er aan een faillissement nauwelijks te ontkomen.

      En nou niet doen alsof je werkgever je helemaal geen loonsverhoging gunt. In de meeste sectoren wrijven ze zich in hun handjes als de werkgever komt met het bod dat NS gedaan heeft.

      Stop met zeiken, ga eens aan het werk!

      1. Ronald schreef:

        @annemiek

        Lees het bovenstaande van het bericht. Daarin staat al aangegeven dat ik het enkel deel vanuit een bericht van een medewerker.

        Met mijn delen probeer ik altijd te kijken naar dat er altijd twee kanten zijn van een probleem. Zo ook blijkt uit uw reactie.

        1. Rene N. schreef:

          Wil je meer respekt van de reizigers krijgen dan moet je als conducteur zichtbaarder zijn!
          En geloof me echt zichtbaar en dat is ook op de plekken waar het druk is in de trein.

      2. Ronald schreef:

        Btw. Afgaande op uw slot,
        Momenteel ben ik aan het werk. Dus is het een ongetoetste aanname dat ik niet aan het werk zou zijn. Net zoals ik dat ook niet bij u kan constateren.

        1. Annemiek schreef:

          Anders dan NS-personeel denkt, zijn er meer mensen die niet van negen tot vijf werken. Ik op dagen als vandaag ook niet. Ik begin bijvoorbeeld pas tegen drie uur vanmiddag. Maar goed, jij schrijft hier dus tegen betaling?

      3. Ronald schreef:

        Helaas niet tegen betaling, alhoewel mijn toilet bezoek eigenlijk wel doorbetaald wordt. En ja om verdere details te besparen. Schrijf ik dit zittend. Alleen nu kort tijd vrij gemaakt voor om u om dit te verhelderen.

  15. Anton schreef:

    Ach, onze NS is net zo onbetrouwbaar als onze (r) overheid. Ik vertrouw alleen nog op mijn eigen auto

  16. Frans E.R. Eekhout schreef:

    @Ronald’s verheldering van 9 september is : uit het hart gegrepen en waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over, zegt een bekend spreekwoord. Begrijpelijk als de nood hoog is om de negatieve reacties omtrent het werk in het OV in zijn perspectief te brengen. Elk verhaal en situatie heeft twee kanten en mag men rustig de andere kant van de medaille laten horen. Toch vraag ik mij af waarom bijvoorbeeld de conducteurs m/v steeds vaker en niets zeggend met bijvoorbeeld goede morgen, middag alleen door de trein lopen en niet écht de vervoersbewijzen controleren zoals ik vroeger dat wél tegenkwam ? Dit “passieve gedrag” draagt niet bij aan het imago van controleurs, een meer actieve houding zou beter zijn, logisch dat sommigen denken, “ze zijn eerste klas bankzitters geworden” wat misschien niet altijd terecht is, daar wil ik verder geen oordeel over vellen, maar toon dan ook meer betrokkenheid jegens de passagiers en de onregelmatigheden als men bij het OV werkt komt in meerdere beroepsgroepen voor met alle voor- en nadelen, de wereld is nu eenmaal niet volmaakt.

    A propos. We kennen t.a.v. de stations toegangen een “twee sporen beleid”. Er zijn stations mét in-/ uitcheckpalen én gesloten poortjes. Als men het zwartrijden echt wilt tegengaan, waarom zijn dan niet ALLE stations in Nederland ook bij de regionale vervoerders voorzien van GESLOTEN POORTEN, dan MOET men wel inchecken zoals je dat ook bij de Rotterdamse en Amsterdamse metro stations aantreft. Bij de “palen” kun je al dan niet moedwillig deze voorbij lopen zonder te hebben ingecheckt en op de eindbestemming – als die ook alleen palen heeft – niet uitgecheckt zijn, niet dat ik dat zelf doe hou mij gewoon aan de regels en riskeer geen boete. Bij poortjes liefs hoge zodat men er niet overheen kan springen, voorkom je zwartrijden en agressie en dat maakt het werk in de trein voor een controleur makkelijker en misschien wel aangenamer.
    Incheckpalen o.a. Maastricht, Heerlen, Schiphol. Poortjes o.a. Utrecht C, Eindhoven, Amsterdam.

    Dit conflict gaat over o.a. loon en werkomstandigheden en over de machtsverhoudingen en vooral over de poen, en het onbehagen van de reiziger die daar de dupe van wordt, daar wordt verder niet en amper naar gekeken, die moet dit noodgedwongen maar slikken. Als dit vaker en langer duurt, zal menigeen nog vaker het OV i.h.b. de trein de rug toekeren. Over de toenemende minder goede bereikbaarheid in menige stads c.q. dorpskern door bus, tram wil ik het hier maar verder niet hebben dat valt buiten de context van deze website en forum…

    1. Willem schreef:

      Incheckpoorteb ipv palen voegt niets toe als we het over zwartrijders hebben. In ieder geval niet zonder toezicht,wat er op kleine stations. Iet is. Schiphol heeft geen poortjes omdat je dan niet kunt overstappen van perron naar perron zonder uit en weer in te checken ivm met hoe de roltrappen in de hal uitkomen die bereikbaar moet blijven voor gasten die niet de trein moeten pakken. Den Bosch heeft geen poortjes omdat de hal een doorgang is van de ene kant naar de andere kant van het station en mag dus door de gemeente niet afgesloten worden. De overige stations zijn met name kleine stations waar geen personeel aanwezig is om toezicht te houden op de poortjes. Daar voegt een poortje dus ook niks toe.

      1. Oscar schreef:

        > Den Bosch heeft geen poortjes omdat de hal een doorgang is van de ene kant naar de andere kant van het station…

        Eindhoven heeft poortjes ondanks dat de hal een doorgang is van de ene kant naar de andere kant van het station…

        Wat heeft Eindhoven wel (niet), wat Den Bosch niet (wel) heeft?

        1. Ab Normaal schreef:

          Den Bosch is eigenaar van de passarelle, Eindhoven is ProRail eigenaar van de tunnel. ProRail volgt de NS hierin.

      2. . schreef:

        ja en die ‘poortjes’ hebben vijfhonderd miljoen gekost. 500.000.000 Euro is aardig bedrag om zwartrijders proberen af te schrikken, want als je ze gewoon met een dikke bekeuring uit de trein zet denken ze wel drie keer na om die gevangenisdeuren open te trappen. Ik zie bij Lombardijen dagelijks gewoon figuren en groepen eronder door, met zijn allen er tegelijk doorheen of met iemand meelopen. Wat heeft dit dan voor zin, die poortjes zijn weggespoeld geld.

  17. J. schreef:

    ik begin ook verschrikkelijk te balen…
    Ze hebben nu al paar x recent op elkaar gestaakt
    Ik heb meermaals hinder en problemen hier door gekregen, ook nu dreigt dit weer met de a.s staking.. ik ben bijna geneigd om zelfs mn abbonement te stoppen want zo iets wil ik niet spekken! Ik wil gebruik kunnen maken van het OV!!!! Ik hoop dat ze allemaal nog zullen bijdraaien en alles terug draaien 😡😡😡😡

  18. bert sitters schreef:

    Hoera, er is een äkkoord!

    Ik kan dinsdag naar huis komen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.