fbpx
Foto: GVB / Ge Dubbelman (CC BY-NC-ND 2.0)

Vervoerregio Amsterdam steekt 111 miljoen in toegankelijkheid ov

De Vervoerregio Amsterdam gaat in drie jaar tijd in totaal 111 miljoen euro steken in de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Reizigers moeten makkelijker, aangenamer en daardoor vaker het ov kunnen gebruiken, zo klinkt het.

Het geld komt van de motie van ChristenUnie-leider Mirjam Bikker, die afgelopen september is aangenomen. Van de 300 miljoen euro die per jaar naar het landelijke stads- en streekvervoer gaat, gaat 85 miljoen euro per jaar naar de Vervoerregio Amsterdam. Het grootste deel van dat geld, zo’n 48 miljoen euro, wordt gebruikt om de prijzen van de kaartjes gelijk te houden.

Liften, metro’s en personeelstekort

De 37 miljoen euro per jaar die overblijft, in totaal 111 miljoen euro in drie jaar, gaat onder meer naar liften, metro’s en het tegengaan van het personeelstekort, zo maakte de Vervoerregio woensdag bekend. Er gaat bijvoorbeeld 10 miljoen euro naar het toegankelijker maken van honderden haltes en extra rolstoelplanken voor trams. Daarnaast is er 6 miljoen euro voor het vervangen van liften en het sneller repareren van roltrappen.

Drie extra metrostellen

De Vervoerregio schaft ook drie extra metrostellen aan. Gewoonlijk gebeurt dat met een lening, maar nu zonder. “Door de metro’s zonder lening aan te schaffen bespaart de Vervoerregio 18 miljoen euro aan rentekosten. Dat geld kan daarna opnieuw geïnvesteerd worden in het verbeteren van ov en voorkomen van verschraling”, zo is de redenatie. Verder wordt onderzocht of er een WhatsApp-nummer moet komen, dat reizigers kunnen bereiken wanneer ze zich sociaal onveilig voelen. Zo’n nummer heeft de NS al. “De verharding van de samenleving is overal te merken, ook in het ov”, meldt de Vervoerregio. “Onderzoek naar een goede uitrol van deze pilot is nodig omdat in de regio verschillende vervoerders rijden. We kijken naar de beste manier van communiceren en optreden bij meldingen via het nummer.”

Naast campagnes om personeel en reizigers aan te trekken, zet de Vervoerregio 2 miljoen euro opzij voor innovatieve ideeën van vervoerders om het personeelstekort tegen te gaan. “Bij die ideeën wordt er rekening mee gehouden dat er geen strijd om personeel ontstaat tussen vervoerders.”

4.1 7 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Martin
7 maanden geleden

Dat is mooi. Maar sinds de opening van de Noord-Zuidlijn is het een drama met de tram in Amsterdam. Ze rijden van van waar je niet bent naar waar je niet wilt zijn. De gemiddelde reiziger wil gewoon vanuit zijn/haar woonwijk in één keer doorrijden naar het Centraal station of een andere logische plek in het centrum. Maar nee, je moet per se op de Vijzelgracht overstappen op de metro. Wie wil dat nu? Het ging honderd jaar prima, maar dat was kennelijk niet goed genoeg.

Paul Lamote
7 maanden geleden
Antwoord aan  Martin

De tram in het centrum is sowieso grotendeels achterhaald. Duur in de exploitatie en achterhaald.

Martin
7 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Cijfers? En waarom is de tram in een stad met een compact centrum als Amsterdam achterhaald? Ik vind het eerder achterhaald dat je nog steeds met je auto langs de grachten kunt tuffen.

Rudy
7 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Kijk naar steden met een metro zoals Wenen, Parijs en Rotterdam.
Parijs is in hoog tempo tramlijnen aan het aanleggen.
In Rotterdam werd bij de opening van de metro verteld dat de tram over de Maasbruggen achterhaald was. Er rijden nu weer volop tramlijnen over die Maasbruggen
In Wenen is men ook weer tramlijnen in het centrum aan het terugbrengen die eerder na de aanleg van de metro zijn opgeheven.

Tramlijnen achterhaald, een mythe om ze op te heffen. Een fijnmazig tramnet is een aanvulling op de grofmazige metro. Veel steden bregen de opgeheven tramlijnen i.v.m. de metro een aantal decades later weer terug.

appie h
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

In praag worden dr ook weer tramlijnen in t centrum aangelegd

Rudy
7 maanden geleden
Antwoord aan  Martin

Het is een sprookje dat mensen graag overstappen om sneller op de bestemming aan te komen. Ik reed vaak met lijn 9 en kon door op het Waterlooplein op de metro over te stappen 5 min. eerder op CS aankomen. Dat had voordeel omdat de aansluitende bus slechts een uurdienst kende. Ik was altijd de enige gek die dit deed.

Mensen slecht ter been, met bagage, met kinderen, blijven het liefste in dezelfde tram zitten tot hun bestemming bereikt is. Ook het opheffen van tramhaltes om de trams sneller te laten rijden is contraproductief. Mensen moeten daardoor meer lopen. De gouden regel is ongeveen 3 tramhaltes op dezelfde afstand als 1 metrohalte.

Paul Lamote
7 maanden geleden

111 miljoen voor toegankelijkheid lijkt me absurd. Iets met kosten en baten.

Michiel
7 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Er gaat ook geen €111 miljoen naar toegankelijkheid maar slechts €17,5 miljoen, in de kop van het artikel ontbreken de woorden ‘onder andere’ wat in het persbericht wel stond.

Michiel Kuis
7 maanden geleden

Ik ben benieuwd of dat ook betekent of het nachtvervoer ooit nog gaat terug keren in Amsterdam. In de nieuwe concessie eisen is dit maar zeer marginaal opgenomen. Terwijl het ‘normale leven’ na Corona weer volledig is hervat.

Joost
7 maanden geleden

Ze kunnen dit geld beter besteden aan GVB in het algemeen. Het is een groot drama, blijkens https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/14/storingen-en-metaalmoeheid-hoe-het-amsterdamse-gvb-in-een-neerwaartse-spiraal-kwam-a4856472

Joost
7 maanden geleden
Antwoord aan  Joost

GVB is blijkbaar niet in staat een fatsoenlijke bedrijfsvoering te runnen

Appie h
7 maanden geleden
Antwoord aan  Joost

Vreselijk ouwe zooi tot wel 10 jaar terug

Bert v.d.Bus
7 maanden geleden

De laatste serie aangeschafte metrostellen zijn veel te kort.Er blijven in de spits soms passagiers op het perron achter.

appie h
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert v.d.Bus

Daarom rijdt ook een deel van de diensten met een koppelstel.