fbpx
Foto: Dave van Hattem

Volgende week ook spoor tussen Bijlmer ArenA en Muiderpoort gestremd

11 feb 2025 13:16

Het spoor tussen Amsterdam Bijlmer ArenA en Amsterdam Muiderpoort is volgende week gestremd wegens werkzaamheden. Treinreizigers tussen Amsterdam en Utrecht moeten via Schiphol of Hilversum reizen, internationale treinen worden omgeleid.

Spoorbeheerder ProRail gaat het spoor tussen de twee Amsterdamse stations vernieuwen. Tussen de stations Amstel en Muiderpoort vervangt ProRail rails en ballastgrind dat tussen het spoor ligt.

Op station Duivendrecht wordt de betonconstructie onder de rails vervangen. De bovenste sporen van het station zitten nu vast op beton dat aan vervanging toe is. De betonnen constructie wordt vervangen door duurzamer metaal. Ook komen er nieuwe perronkeerwanden op het station.

Dienstregeling aangepast

Tijdens de werkzaamheden kunnen er geen treinen rijden. Internationale treinen worden omgeleid. Binnenlandse reizigers moeten via Schiphol of Hilversum reizen. Van en naar Alkmaar rijden twee intercity’s per uur naar Schiphol Airport in plaats van Amsterdam Centraal en twee per uur naar Amsterdam Centraal. Vanuit Hoorn rijden de intercity’s wel tot Amsterdam Centraal. Reizigers naar Utrecht moeten op Schiphol overstappen. Van Amsterdam Centraal kunnen reizigers of via Schiphol of via Hilversum naar Utrecht en vice versa.

De metro van het GVB rijdt wel van en naar Amsterdam Bijlmer ArenA. Reizigers binnen Amsterdam kunnen daarom met de metro reizen. Treinkaartjes zijn geldig in de metro’s tussen Amsterdam Bijlmer ArenA en Amsterdam Centraal en tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal.

Ook werk in Groningen, Drenthe en Den Haag

Het is volgende week voorjaarsvakantie in de regio Noord. Dat wordt ook in Drenthe en Groningen aangegrepen voor ingrijpend werk. Tussen Assen en Hoogeveen is het spoor gestremd en rijden er bussen, hetzelfde geldt voor het traject Groningen – Bad Nieuweschans/Veendam. Ook begint het werk op station Den Haag Centraal.

(c) Treinreiziger.nl 

0 0 stemmen
Artikel waardering
8 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dries Molenaar
1 maand geleden

Allemaal in één week?
NB
Ballastgrind ligt natuurlijk onder het spoor en niet er tussen ook al lijkt dat wel zo.

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dan zijn de leerlingen en studenten thuis en dat is toch een groot deel van het reizigerspubliek. Als er overdag gewerkt moet worden dan op tijdsstippen, waar er relatief gezien de minste reizigers zijn. En dan zou ook het busvervoer voor de rest van de reizigers goed georganiseerd moeten kunnen worden.
De deal van de NS en het GVB om de metro als omreisroute te gebruiken is een goede afspraak, want een metro kan hoge capaciteit aan mensen vervoeren.

vissers
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Al levert het in de praktijk door het voor de hiermee onervaren reiziger vaak wel allerlei problems met die hier in NL zo enorm gecompliceerd georganiseerde UIt+INsjek op. Ach hadden wij ook maar een Verbundsysteem met zones als overal in DE.
Er zullen nu GEEN SEV-bussen rijden, als je perse met NS bvb Amstel-MP zou wensen te doen, moet je dus GVB metro naar CS en dan NS-Gooilijn-met-alweer die uitinsjek- grote kans dat je dan ook nog heel wat meer moet dokken. Maar er is nog steeds ook de gewone GVB-bus-was altijd 8-nog steeds?-of nu 28. En mensen met bestemming dat MP zullen vast dan wel een halte dichterbij de finale reisdoel hebben. Heb er jaaaaaaaaarenlang schuin tegenover gewerkt.
ER zijn las ik net ook werken op de Middenweg, halverwege tussen deze 2 dus dat zal eventueel vervangend vervoer ook extra compliceren.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De belanghebbenden moeten de lasten dragen, er is geen goede reden het nachtpubliek of vakantiepubliek als incidentele gebruikers die de volle prijs betalen op te zadelen met de problemen terwijl de dagelijkse reizigers met veel korting reizen en het grootste belang hebben en de grootste slijtage veroorzaken.

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dat de NS veel te duur is voor incidentele reizigers doet er mijn inziens niets van af dat je werkzaamheden moet doen als het rustiger is. En met flex kan je makkelijk kortingsarrangementen makkelijk aan en uitzetten.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Wat is “te duur”? Vervoer kost geldt en de kosten zijn de laatste jaar aanzienlijk gestegen. Autorijden is duurder.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik bedoelde ook, hoe krijgen ze zo’n groot stuk in één week klaar. Vrijwel zeker gaat het om een kort stuk ergens en schijnbaar het Duivendrecht viaduct.

JW Slijm
1 maand geleden

Lekker! Na ruim 30 jaar weer eens in de Amsterdamse metro. Jammer dat Noord en Sloterdijk er niet bij zit.