Er moet een verbod komen op bijzonder zware voertuigen (zoals hoogwerkers, diepladers en hijskranen) op spoorwegovergangen. Dat schrijft de Maatschappij Voor Beter OV aan demissionair Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen. Aanleiding is een reeks ernstige incidenten waarbij een dode viel, de veiligheid van treinpassagiers in gevaar kwam en veel schade werd aangericht.
Vorig jaar februari ontspoorde in Dalfsen een trein nadat die op een hoogwerker was gebotst. De machinist overleed en tien mensen raakten gewond. Medio november ontspoorde een trein in het Groningse Winsum na een botsing met een melkwagen. Er vielen zeventien gewonden. In Deurne reed vorige week een goederentrein op een stilgevallen graafmachine en in Wouw botste afgelopen vrijdag een trein op een dieplader.
De reizigersorganisatie Voor Beter OV vindt dat de bestuurders van die bijzondere voertuigen vaak niet vakbekwaam zijn en ook ontbeert het ze aan ‘veiligheidsinzicht’. Bovendien is dit soort voertuigen veel vaker betrokken bij ongelukken op overwegen dan gewone auto’s en vrachtwagens. De organisatie vraagt Schultz dan ook om in te grijpen en dergelijke zware voertuigen niet langer toe te laten op gelijkvloerse spoorwegovergangen.
ProRail liet vorige week al weten een onderzoek te gaan doen naar de incidenten op het spoor met zwaar transport.
(c) ANP
This post was last modified on 1 mei 2017 17:00
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…