Voortaan online code nodig voor samenreiskorting NS
21 feb 2024 14:04
Om verwarring tegen te gaan, is een online code voortaan verplicht voor mensen die gebruik maken van samenreiskorting. De abonnementhouder vraagt de code aan, deelt deze met de medereiziger en beiden moeten gedurende de reis constant bij elkaar zitten.
Tot eind april geldt een overgangsperiode. In die weken kan er nog een gezamenlijk kaartje worden gekocht bij de automaat. Na 22 april kan dat niet meer en is de code verplicht. Volgens de NS is de code nodig omdat de huidige situatie tot vervelende situaties leidt. Het staat in de top 3 van discussiepunten tussen conducteurs en reizigers. Eerder maakte NS al bekend dat het aantal geweldsincidenten tegen NS-medewerkers is gestegen.
‘Kan leiden tot onprettige situaties’
Samenreiskorting is de mogelijkheid om als abonnementhouder tot drie mensen met korting mee te laten reizen. De korting bedraagt dan 40 procent. Maar veel reizigers snappen de samenreiskorting niet helemaal, zegt NS. “De samenreiskorting is ooit in het leven geroepen met de gedachte dat onze abonnementhouders 40 procent korting cadeau kunnen doen aan een meereizend familielid, vriend of collega. Maar de praktijk is vaak anders. Reizigers bijvoorbeeld die wel een treinkaartje met samenreiskorting hebben, maar bij controle niet kunnen aanwijzen met wie ze meereizen. Dit kan leiden tot onprettige situaties.”
Door de onduidelijkheid loopt NS jaarlijks enkele miljoenen euro’s aan inkomsten mis, zegt de vervoerder. Per maand reizen bijna een half miljoen reizigers met samenreiskorting, blijkt uit cijfers van NS.
Rover kritisch
Reizigersvereniging Rover is kritisch op de wijziging. “Het is maar de vraag hoeveel reizigers er werkelijk met onbekenden meereizen. Bovendien zien wij dit niet als misbruik”, zegt Rover-directeur Freek Bos tegen de NOS. “Het staat tenslotte nergens in de voorwaarden wie je meereizenden moeten zijn. Wat ons betreft wordt er onnodig een drempel opgeworpen voor het gebruik van de trein.” Kortingen kunnen niet meer via de kaartautomaat geregeld worden, dat moet nu online.
In een eerder plan om de samenreiskorting te hervormen, bedacht NS dat abonnementhouders nog maar drie keer per maand iemand met korting kunnen meenemen. Na bezwaren van onder meer Rover is dat voorstel ingetrokken. De samenreiskorting blijft in het nieuwe systeem onbeperkt inzetbaar.
Goed dat in elk geval gepoogd wordt dit misbruik aan te pakken. Ik heb me er altijd over verwonderd dat mensen aangeven dat de aanschaf van een ticket ingewikkeld is, maar dat ze toch feilloos de extra handeling konden verrichten om een kaartje met (onterechte) samenreiskorting wisten te bemachtigen.
Dat zullen wel andere groepen mensen zijn.
Merkwaardig is dat mensen bij geclaimde analfabetisme wel de Thalys naar Antwerpen vinden i.p.v de Benelux of bij an-digitbetisme wel onmogelijke combinaties vinden waardoor ze een beveiliging omzeilen of korting verkrijgen.
Misbruik is wanneer je iets tegen de regels in doet. Wat er gedaan werd was niet tegen de regels. Of je het ermee eens bent of niet.
De oplossing wordt weer de reiziger neergelegd en als klap op de vuurpijl wordt deze als crimineel bestempeld.
Als je met niemand meereist, is dat tegen de regels. Als je pas bij controle of in de trein iemand zoekt waarmee je zogenaamd meereist, is dat in elk geval niet waarvoor de regeling bedoeld is, en m.i. ook tegen de regels.
Begrijp ik het goed dat de samenreiskorting binnenkort alleen geldt voor tickets voor een bepaald traject? Dus niet meer op saldo? Dat betekent dus dat je niet meer halverwege kan bedenken dat je verder wilt reizen (voor zover dat kan binnen de voorwaarden)?
En hoe gaan de andere vervoerders hiermee om? Tot nu toe kan je sochtends 2x samenreiskorting bij NS automaten instellen en dan pakt ie de korting ook als incheckt bij andere vervoerders. En hoe gaat dit bij automaten van andere vervoerders, verandert daar ook de samenreiskorting?
Omdat ik een kind heb van 12 maakt ze vaak gebruik van een jongeren dagkaart. Maar deze is niet geldig bij andere vervoerders, dus zijn we daar afhankelijk van samenreiskorting. Maar omdat we op ons eigen vertrekstation alleen NS automaten hebben, betekent dit dus veel extra gehaast bij de toch al krappe overstappen op andere vervoerders.
Nee, samenreiskorting voor mensen die normaliter op saldo reizen zal niet meer mogelijk zijn zonder de aanschaf van een e-ticket.
Als je toch een jongerendagkaart aanschaft, kun je net zo makkelijk direct even een ticket voor het deel van de reis bij de andere vervoerder aanschaffen. Je hoeft daarvoor helemaal niet langs de automaat. De aanschaf van dat ticket in de app is niet moeilijker dan de aanschaf van de jongerendagkaart.
“Begrijp ik het goed dat de samenreiskorting binnenkort alleen geldt voor tickets voor een bepaald traject? Dus niet meer op saldo? Dat betekent dus dat je niet meer halverwege kan bedenken dat je verder wilt reizen (voor zover dat kan binnen de voorwaarden)?”
Dat kan nog wel min of meer als de samenreiziger NS Flex Basis gebruikt. Dat is alleen niet op saldo en je kunt dan ook niet meer bij het uitchecken de ritprijs controleren. Bovendien is een smartphone met internettoegang nodig om nog flexibel te zijn met het onderweg aan en uitzetten van samenreiskorting.
Ik begrijp dat NS de samenreiskorting wil inperken hoor, maar ‘om verwarring te voorkomen’ zo’n draak van een procedure optuigen moet een mislukte poging tot humor zijn. Had dan gewoon ingesteld dat bij het aanschaffen van samenreiskorting bij de kaartautomaat de OV-chipkaart van de abonnementhouder ook gescand moet worden, en dat je ervoor kunt kiezen om in plaats daarvan het kaartnummer van die OV-chipkaart in te voeren als de abonnementhouder al vanaf een eerder station in de trein zit.
En als het gaat om het tegengaan van grijsrijden, laat NS dan beginnen om überhaupt eens wat vaker vervoerbewijzen te controleren.
Ze willen het niet aan banden leggen, maar duidelijker te maken welke medereiziger meereist op de korting van de abonnementhouder. Het enige is, dat dit nu van te voren moet gebeuren. Ik weet niet hoe lang het duurt, om deze code klaar te kunnen zetten. Het spontane gaat er wel wat af. Bovendien kan het soms zo druk zijn, dat bij elkaar zitten praktisch onmogelijk is, ook buiten de spits. In het weekend kan het soms ook behoorlijk druk zijn.
Weer een onzinnige drempel opgeworpen.
Niet iedereen doet mee/ kan meedoen aan aldie onzinnige gadgets/ ict ” vernieuwingen”.
Een vette onvoldoende management!
Een paar keer per jaar reis ik op samenreiskorting. Mijn vrouw heeft een daluren kaart op saldo. Ze heeft die kaart in september 2023 nog verlengd.
Gisteren probeerde ze voor mij een code aan te maken in de app.
Het systeem geeft dan echter aan dat het met haar abonnement niet kan.
Omschakelen naar flex kan niet zomaar. Je krijgt dan op nieuw kosten en je kunt dan geen gebruikmaken van keuze dagen.
Ik zou het niet erg vinden om met een e-ticket te reizen
“Het systeem geeft dan echter aan dat het met haar abonnement niet kan.”
Dat klopt niet, want samenreizen met dat abonnement blijft toegestaan.
Als ik de topics op de NS Community zo lees, dan denk ik dat de introductie van de wijziging met de nodige technische problemen gepaard gaat.
Wij hebben het geprobeerd en kregen tot echt een melding.
Dat wil ik best geloven. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je geen ander abonnement hoeft aan te schaffen. NS moet het zien te repareren.
Wat te doen met zoveel ouderen die losgelaten worden op een mobieltje wat toch al moeilijk is voor hen! Ben zelf 80 en reis vaker met familie uit het buitenland. BEDANKT NS.
Het gebruik van deze koppelcode is minder lastig dan het gebruiken van de reageer functie van deze website.
Dit is fijn. Ik heb een daluren kaart met vrij
Reizen.
Mijn man reist gaat soms mee met samenreiskorting.
Wij zijn niet meer zo jong. Dus via de computer is dit voor ons lastig.
Hoe nu verder?
Weer wat afgepakt.
De maatschappij kan zich niet onnodig blijven aanpassen voor mensen die niet technieken willen gebruiken die al drie decennia bestaan.
Dat is de wereld op z’n kop. NS is te lui om de kaartautomaat te updaten, maar de reiziger moet door allerlei hoepels springen.
De kaartautomaten zijn dan ook zo goed als overbodig. Groot gelijk dat NS geen grote investeringen wenst te doen voor de kleine groep die er gebruik van maakt. Er is, behalve het ophalen van bestellingen (wat ook zo snel mogelijk anders moet), geen enkele handeling die je niet beter op een andere manier kunt uitvoeren dan via een automaat.
@Annemiek. Ik denk dat voor veel aanpassingen niet zoveel moeite gedaan hoeft te worden. Een kleine aanpassing in de software of een product toevoegen aan de automaten zou iemand vanuit zijn luie stoel achter een pc moeten kunnen. Vervolgens wordt deze aanpassing verzonden naar alle kaartautomaten.
@Wouter
Dat zou gelden bij een modern stuk software. Ik weet via-via (vandaar dat ik anoniem reageer op uw opmerking) dat de kaartverkoopautomaten intern vaak aangedragen worden voor vernieuwing, maar dat dit al lang niet meer is gebeurd door slecht management wat liever uitstelt dan investeert, waardoor de software nu bijna niet te updaten is.
Die oude automaten met viercijferige stationscodes waren veel beter.
Wat een rare opmerking. Moeten wij ons constant aanpassen aan jongeren?
Laat het liever omdraaien. Fijn voor iedereen.
Altijd leuk om de totaal nutteloze en idiote reactie van ROVER te lezen bij dit soort zaken. Pakt een organisatie fraude een keer effectief aan (waar ze zelf ook altijd over zitten te klagen), krijg je als reactie “buh huh hoe veel mensen maakten hier nou echt misbruik van…”
Heb net zelf dit systeem gebruikt, werkt prima. Was binnen 1 minuut gepiept met zo’n kaartje.
1) Het is geen fraude. Er was en is in de voorwaarden geen beperking aan wie je met samenreiskorting laat meereizen.
2) Het is niet effectief, omdat je maar zelden een conducteur tegenkomt in de trein die die koppelcode gaat controleren.
“1) Het is geen fraude. Er was en is in de voorwaarden geen beperking aan wie je met samenreiskorting laat meereizen.”
Nee, maar in de voorwaarden stond wel dat je met IEMAND moest reizen die een geldig abonnement had. Het is nu niet meer mogelijk om een SRK te kopen waar iemand niet aan die eis voldoet.
“2) Het is niet effectief, omdat je maar zelden een conducteur tegenkomt in de trein die die koppelcode gaat controleren.”
Afgelopen twee maanden in bijna elke rit gecontroleerd. Dit is niet relevant voor de punten die ik aandroeg.
1 Er werd wel degelijk veel misbruik gemaakt van die korting.
2 Je ziet meteen de gegevens met wie ze mee reizen. Je weet zelf wel als HC welke kaart je hebt gecheckt met de gegevens. Je ziet op je kaartlezer wat voor abbo men heeft. Als je het voorbeeldkaarten scant zie je waar deze aan is gekoppeld. En anders kan je het dubbelchecken
Quizvraag: Als je drie mensen tegelijk met je mee wilt laten reizen met samenreiskorting, moet je die drie mensen dan dezelfde koppelcode geven, of drie verschillende koppelcodes?
Voor de helft van de punten mag je spieken op de website van NS.
Succes!
Zou het voor de bruikbaarheid iets uitmaken hoeveel codes er moeten worden aangemaakt? Of ben je alleen maar op zoek naar spijkers op laag water?
Het maakt voor de bruikbaarheid niet uit welk van beide waar is. Het maakt wel uit hoeveel moeite je moet doen om erachter te komen (en hoeveel tegenstrijdige antwoorden je krijgt als je zoiets aan (klantenserice)medewerkers van NS vraagt).
Als je het gewoon probeert, weet je het binnen een paar seconden.
@Annemiek
Je komt er pas achter dat je dezelfde koppelcode aan alledrie had moeten geven als de conducteur de medereizigers controleert in de trein en minstens twee van hen geen geldig vervoerbewijs blijken te hebben. In de app kun je eindeloos verschillende koppelcodes genereren zonder enige vorm van waarschuwing.
Op deze site zitten vele techneuten dat is geen weerspiegeling van de samenleving.
Ze staan niet dagelijks op het station of hebben geen kennis, affiniteit met grote groepen mensen die een en ander, die die zogenaamde vernieuwingen als niet te overstijgen drempels ervaren.
En daardoor niet meer met het OV gaan en dus thuis blijven.
Dit zegt een treinreiziger die zo goed als iedere dag de trein neemt, die mensen bij de automaat helpt, in gesprek gaat met mensen op het perron en in de trein.
Volgens NS is het ooit in het leven geroepen om abonnementhouders 40% cadeau te kunnen laten doen aan meereizende familie of vrienden, terwijl dat eigenlijk betekent dat 1 tot 3 extra kaartjes worden verkocht voor 60% van de volle prijs. O o, wat is NS toch gul. Nu mensen die toch al een kaartje zouden kopen 40% korting krijgen door met een willekeurige reiziger mee te reizen moet er snel een stokje voor worden gestoken.
Bij sommige balies blijft het mogelijk om de korting op een OV-Chipkaart te laden. Abonnementhouder en medereiziger moeten zich dan samen melden: Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.
Op een heleboel andere stations, zoals Groningen, kan dat dus niet.
Dit vond ik op de NS community in een bijdrage van Rory NS.
Geef alle burgers in Nederland een Dalvoordelenkaart.
Beter.
Verlaag de tickets met 40%.
Bespaar op ICT, marketingacties, onnodige controles treinpersoneel, twistgesprekken e.d.
En meer mensen nemen de trein.
Wat je er ook van vindt, als iedereen de samenreiskorting precies zo had gebruikt waarvoor hij bedoeld is, dan had NS deze maatregel niet hoeven te nemen. De goeden worden dus weer de dupe van de kwaden.
Volgens mij worden de ‘goeden’ niet enorm geraakt. Ik denk dat het vooral de mensen ageren die de samenreiskorting niet in de sympathieke geest van de regeling gebruikten en die het moeilijker wordt gemaakt het te misbruiken. Het zou mooi zijn als NS die mensen op deze manier een beetje richting de aanschaf van een flex-product weet te bewegen.
Hoeveel mensen maken dagelijks gebruik van samenreiskorting?
Ik denk een kleine 350 personen.
Terwijl die mensen toch beter af zijn met een dalurenkaart.
40% op werkdagen in de daluren en 40% gedurende het weekend.
Men kan beter de dalurenkaart gratis maken ipv al die technische veranderingen en juridische aanpassingen inzake samenreiskorting.
Maar ja, dan blijken/ zijn veel werknemers overbodig en heeft het management nog minder
“vooruitgang”/ werk verricht.
Maar daarentegen hebben veel media aandacht/ werk gehad en hebben de treinreizigers nieuwe uitdagingen te ondergaan waar ze niet om gevraagd hebben.
Gisteren maakten 37 personen gebruik van de meereiskorting.
Tot dusverre vandaag: 58.
70 nareizigers brachten het land tot stilstand.
De VVD stortte het land in een regeringscrissis.
Dat is neo- liberaal beleid/management.
Ze creëeren bubbels en leven in hun bubbel.
Overheid moet de ns dwingen deze regeling in te trekken en een andere manier bij de automaat zien te vinden b.v.met de houder van abbonnement samen de samenreiskorting op de kaart zetten dit is zeer klant onvriendelijk ik denk er over om te stoppen met reizen met ns pak gewoon de auto heb ik geen gedoe meer hoe moeilijk kun je het maken
Hoe gaat dat met een annonieme kaart dan?
Oudere mensen worden hier weer. De dupe van.