fbpx
Foto: Interrail

Vraag naar Interrailpas groter dan voor coronapandemie

De vraag naar de Europese Interrail-treintickets was in het eerste kwartaal van 2022 groter dan in dezelfde periode in 2019, voor de coronapandemie. Met een Interrailpas kunnen mensen onbeperkt door 33 Europese landen reizen met de trein.

Volgens Eurail, de uitgever van de tickets, stijgt het aantal verkochte tickets al tien jaar, met uitzondering van 2020 en 2021 toen reizen niet goed mogelijk was vanwege de coronamaatregelen. Eurail ziet dit jaar een toename van gezinnen en senioren die gebruikmaken van de pas. Interrail is vooral bekend en populair onder jongeren die door Europa willen backpacken.

Interrail werd in 1972 bedacht voor jongeren, maar later is de leeftijdsbeperking afgeschaft. Een volwassene kan tegenwoordig zelfs gratis een Pass mee bestellen voor een kind. Daarnaast is er tegenwoordig ook korting voor senioren. De Interrail Pass is er vanaf vier reisdagen binnen één maand. Lastminute kan een Interrail goedkoper zijn dan een los retourticket. Dat geldt met name bij de langere reizen.

Gerelateerde berichten

18 gedachten aan “Vraag naar Interrailpas groter dan voor coronapandemie”

  1. dries molenaar schreef:

    Ik geloof niet dat het nog erg op vroeger lijkt toen je overal ad-hoc met de trein kon reizen. Nu is het allemaal reserveren voor een stoeltje, hoe werkt het in chipkaart landen?

    1. Stokbosveen schreef:

      Dat is niet waar dat je moet reserveren voor een stoeltje. Heb je het artikel wel gelezen??
      CITAAT: “Gelukkig zijn er heel veel treinen waarbij je niet hoeft te reserveren. Sterker nog, de meeste treinen in Europa kun je met Interrail gebruiken zonder reserveringsplicht.”

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Het is een beetje van alle twee. Er zijn tegenwoordig meer treinen dan vroeger met reserveringsplicht. Met name richting Frankrijk en verder is dat lastig, en richting het Verenigd Koninkrijk. De reserveringskosten wisselen sterk en kunnen bij Thalys, Eurostar en TGV vrij fors zijn.

    2. Albert J.P. schreef:

      Er zit een QR-code om de Nederlandse poortjes te passeren in de app, en op de verpakking van de papieren Interrail-kaart.

  2. vissers schreef:

    NL is het enige land waar vanwege chipcards poortjes zijn. Wel zijn er in diverse andere landen ook poorten-meestal wel met mensen ernaast. Denemarken heeft ook een lanelijk chipkaart systeem, maar zonder poorten-wel met aparte palen voor IND en UD!
    Overal alles Reserveren is ook quatsch-al schijnt het wel dat nu juist zowat elke Pass-holders net die treinen wil nemen die dat vereisen. Daar is Spanje de grote zondebok, dan FRance en Italia-met hun hi-speed lijnen. Maar bvb in Duitsland, Zwisterland, Oostenrijk kan je onbeperkt zonder dat gedoe rondreizen.
    zie verder community.eurial.com En slinger niet meteen allerlei vragen rond die zo elders al beantwoord zijn

    1. M schreef:

      Dit is een Nederlandse website dus ik en andere zullen hier onze vragen stellen…. anders kun je over elk onderwerp zeggen ja leer maar Spaans want op deze website kun je het ook lezen

    2. dries molenaar schreef:

      u had een functie elders. heerlijk! Waarom zou je het hele internet moeten navlooien?

  3. Erno-Berk schreef:

    Ik vind het niet gek dat de vraag naar de Interrail-pas dit jaar groter is dan in 2019 en daarvoor. Twee jaar lang kon je moeilijk op vakantie (al ging het het laatste half jaar van 2021 nog redelijk als je gevaccineerd was) en dat wordt nu allemaal ingehaald. Er is gewoon sprake van een inhaalvraag en de vraag zou in 2023 weer normaliseren, dat is mijn verwachting.

  4. Arjan Krabbenbos schreef:

    Ik ben vorig jaar november 2021 voor de tweede keer met Interrail geweest, dit keer toen solo. Wel was het de eerste keer dat ik mijn papieren versie moest halen bij Schiphol Airport, omdat het vanaf juni van dat jaar niet meer mogelijk was aan de balie van Rotterdam Centraal te kopen. De eerste keer was dat ik met Interrail reisde in augustus 2019 met een vriend en toen was het wel mogelijk in Rotterdam. ( En op andere Centrale stations zou dat ook wel geweest zijn, neem ik aan). Is de papieren versie van deze thans 50-jarige reispas nog steeds alleen op Schiphol Airport verkrijgbaar of is dit of wordt dit binnenkort weer veranderd? De papieren versie vind ik persoonlijk beter, zeker als de techniek van de huidige apps op je telefoon in storing is of je bent net vergeten om je moderne mobiele telefoon van te voren op tijd op te laden. Alleen het papier mag wel iets dikker zijn, dan scheurt het ook wat minder snel. Ik hoop dat deze wat oudere variant van deze populaire reiskaart met een iets dikker papier spoedig wordt aangepast. Ook hoop ik dat er info wordt geven op de pas of en in welk land er nog een mondkapje in het OV verplicht is gesteld! Niet alleen voor ons als Nederlanders, ook voor de internationale reizigers die uit de VS of uit een ander anderstalig land komen. Dat wij in ons eigen land geen mondkapje hoeven te dragen ( sinds 23 maart 2022)is fijn, maar voor incidentele reizigers of toeristen zijn de verschillende regels omtrent Covid – maatregelingen niet altijd even duidelijk. Hopelijk dat ik dit jaar weer samen of alleen met Interrail mag reizen en dat het nog vele jaren een succes mag blijven. Voorheen was het ooit net als de jeugdherberg, youth hostel of auberge de jeunesse voor jeugd tot 25 jaar. Leuke tips zijn Esch sur Alzette , welke dit jaar Europese Hoofdstad is en de tweede stad van Groothertogdom Luxemburg is. De Youth hostel daar ligt direct bij het CFL-station en die van Luxemburg -Stad onder aan het imposante spoorviaduct van de Noordlijn Luxembourg-Mersch-Ettelbreck en Liege Guillemins in België. Sinds maart 2020 is het OV in het hele Groothertogdom Luxemburg gratis, mits tweede klasse ( in trein), anders moet je wel een kleine bijdrage betalen als je eerste klas , door dit kleine, maar mooie land wilt sporen. Ik hoop dat ik wat mooie tips heb aan gekaard voor treinliefhebbers en personen die graag per OV door Europa willen reizen , zoals ik dat graag doe. Hopelijk verdwijnen de laatste regels ook nog van Corona in de omringende landen en keren ze nooit meer ergens weer in alle hevigheid terug, zoals de afgelopen twee jaren!

    1. Annemiek schreef:

      Informatie over mondkapjes in andere landen op de Interrail Pass? Die informatie verandert met de dag/week. Hoe had je je dat voorgesteld?

      Mensen die niet in staat zijn de benodigde informatie over coronamaatregelen in andere landen op te zoeken, mogen zich afvragen of ze wel geschikt zijn om onbegeleid naar het buitenland te reizen.

  5. ton jonker schreef:

    In NL is de papieren versie alleen nog te koop op Amsterdam Centraal en Schiphol Airport (stand februari 2022), waarom een papieren versie? Gewoon omdat die altijd werkt in tegenstelling tot een mobiele telefoon, onlangs gezien dat ie niet werkte en dan wordt je er uit gezet(deze persoon had alles wel degelijk in orde). Voor mensen die niet ver van Duitsland wonen is het ook een optie om daar je papieren versie te kopen.En wat betreft reserveren: van de 26 in Tsjechie genomen treinen heb ik er maar een moeten reserveren (de Pendolino)

  6. Wilhelm schreef:

    Goede zaak. Mogelijk vooral ingegeven doordat jongeren beseffen dat we op minder vervuilende wijze met ons vervoer moeten omgaan, ofwel: vervoer per spoor is vele malen schoner dan het vervuilende vliegverkeer.

    Hopelijk gaan ook de ouderen beseffen dat we aan ons nageslacht een schonere wereld moeten achterlaten.

    1. Annemiek schreef:

      Voor een goed beeld van hoe er in de maatschappij wordt gedacht over schonere vormen van reizen, is het misschien verstandig om eens een kwartiertje op Schiphol rond te kijken.

      1. Oscar schreef:

        Een vliegtuig brengt je van A naar B.
        Met een trein reis je.
        Schiphol is prima per trein bereikbaar.
        Dus dat zit wat betreft schonere vormen van reizen wel goed… 😉

        (schonere vormen van reizen -> schonere vormen van vervoer…)

        1. Ger Nijman schreef:

          Het vliegtuig is: gereisd worden.
          De trein biedt: reizen. En:

          TREINMIJMEREN

          Waarom is reizen met de trein zo fijn?
          Al is er regelmatig iets te klagen,
          vertraging is er niet op alle dagen,
          en landschap, nimmer saai, omzoomt de lijn.

          Men komt hier opgewekt mij koffie schenken,
          en medereizigsters zijn vaak charmant.
          De trein voert zachtkens wiegend door het land
          en ik kan brieven of een rijm bedenken.

          Het liefste mijmer ik wat voor mij uit.
          Het uitzicht trekt voorbij, als ieders leven,
          aan d’ and’re zijde van de vensterruit.

          Naar Groningen vliegt om voor je het weet,
          ik reis vandaag wellicht een uur of zeven,
          weldadig weltevreden welbesteed.

          Tussen Amersfoort en Hulshorst, 25 februari 2017

          —————————-

          RIJWEG STELLEN

          Ik schrijf het liefst gedichtjes in de trein,
          in mijmering alert. Ik zit en rijd
          in deze trein die door het landschap glijdt.
          Beweging is als balsem voor het brein.

          Van week op week zijn de verschillen klein,
          maar toch: ik voel bewust hoe levenstijd
          gestaag en merkbaar door seizoenen schrijdt,
          vooral op deze zo bekende lijn.

          Het spoorbedrijf wijst treinbestemming aan,
          maar ik moet zelf mijn levensrijweg stellen
          en spoor niet zelden in een kronkelbaan.

          Vaak heb ik ook de omroep niet verstaan
          als die mij iets verstandigs ging vertellen.
          Geen nood. Naar wie ik liefheb wil ik gaan.

          Tussen Heemstede-Aerdenhout en Den Haag NOI, 6 oktober 2014, op weg naar wekelijkse korrepetitie

          “Rijweg stellen”: spoorwegterm. Bij vertrek of nadering van een trein, de wissels en seinen zo instellen dat deze zonder oponthoud een route over de infrastructuur kan nemen of vervolgen.

          “Naar wie ik liefheb wil ik gaan”: parafrase op de dichtregel
          “voor wie ik liefheb wil ik heten” van Neeltje Maria Min (1944 – ).
          zie http://ace.home.xs4all.nl/Literaria/Poem-Min.html

  7. Anoniem schreef:

    Waarom is reserveren voor hogesnelheidstreinen in bijv. Frankrijk verplicht en niet slechts optioneel? Verplicht reserveren is hinderlijk!

    1. dries molenaar schreef:

      dat zal wel voor de gewone betalende reizigers zijn. Niets zo vervelend als vreemde zwervers op je betaalde stoel aan te treffen.
      Ik heb ook wel eens op Thalys gezeten en vreemd genoeg waren er niet gereserveerd hebbende lieden in de 1e klas die zogenaamd niet wisten dat je een Thalys kaartje moest hebben en een reservering. Men claimde niet te kunnen lezen. Vreemd dat ze wel de duurste trein naar Antwerpen weten te vinden. Een ander zat een tijd in een telefoon te schreeuwen en verdween snel naar de schreeuwersklasse toen de conducteur binnen kwam.

  8. Ger Nijman schreef:

    Interrail. Werelduitvinding!

    Reservering: lange reizen zul je meestal sowieso vantevoren plannen; korte reizen zijn uitstekend per (reserveervrije) regionale trein te doen. Die rijdt bovendien 160 of soms 170 km/u in landen als Frankrijk en Italië. In landen als Duitsland of Italië hebben ze veel van de regionale vloot vernieuwd: gerieflijk, geruisloos, en schoon. Ander voordeel: je komt nog eens op interessante plekken die de HSL voorbijsnelt. Esch sur Alzette bijvoorbeeld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.