Interrail nu beschikbaar als mobiele Pas
18 sep 2020 9:30
Interrail biedt sinds deze week de Interrail Global Pas ook aan als mobiel ticket. De mobiele Pas kan tot 11 maanden voor aanvang van de reis gekocht worden. Reizigers hoeven hun startdatum pas te kiezen zodra ze op reis gaan. Vooralsnog is de mobiele pas exclusief beschikbaar via interrail.eu.
Mijlpaal
Aan de introductie is een lang voorbereidingstraject vooraf gegaan. “Dit is zeker een grote stap en belangrijke mijlpaal voor Eurail” zegt woordvoerder Nienke Geudeker. Eurail, het bedrijf achter de Eurail en Interrail treinpassen, lanceerde in juli al de mobiele Italië Pas. Dat blijkt aan te slaan.
Dat Interrail nu pas overstapt naar een mobiel ticket, komt doordat de overstap complex is. “De Europese spoorwegen kennen geen standaard voor ticketing systemen zoals bijvoorbeeld IATA bij de luchtvaartmaatschappijen. We moesten dus een digitale pas ontwikkelen die door alle meer dan 35 deelnemende spoorwegen en veerbootmaatschappijen geaccepteerd wordt, met elk hun eigen ticketcontrole systemen en processen” legt Geudeker uit. Het ticket moet niet alleen herkend worden door de verschillende scanapparaten die conducteurs gebruiken, maar ook bij eventuele toegangspoortjes op stations.
Praktische werking
De basis blijft ongewijzigd: één treinticket om kris, kras Europa door te reizen. Ook de geldigheid van de mobiele pas wijkt niet af van de papieren Interrail ticket. Toch werkt het praktisch net iets anders. Bij de papieren pas moet je bijvoorbeeld een reisdagboek invullen, bij de mobiele pas gaat dit digitaal. “Dit werkt heel eenvoudig in de app: je zoekt je treintijden in de planner op en voegt de geselecteerde reis vervolgens toe aan je mobiele Pas” vertelt de Interrail woordvoerder.
De treinpas kun je alleen in de Eurail/Interrail app tonen. Uitprinten zoals bij een e-ticket is vooralsnog niet mogelijk. Geudeker: “Dit heeft te maken met beveilingseisen en fraude risico’s”. Om dezelfde reden moet de reiziger minimaal eens per drie dagen internet hebben (op het moment dat de interrail app geopend is), zodat het systeem de geldigheid van de mobiele pas kan controleren.
Wie een papieren ticket verliest zonder aanvullende verzekering heeft pech. Bij de mobiele pas is dat anders, en kan na contact met de klantenservice het ticket ook op een andere telefoon laden. Op één mobiele telefoon kunnen tickets van meerdere personen geladen worden. Het is echter niet mogelijk om een ticket van één persoon op meerdere smartphones in te laden.
Meer flexibiliteit
De mobiele Interrail pas biedt bovendien meer flexibiliteit. Bij aankoop hoef je niet direct een ingangsdatum te kiezen. Dat kan ook later (binnen 11 maanden). Bovendien kun je de ingangsdatum wijzigen, mits deze niet is aangebroken (volgens de Nederlandse tijdszone). Heb je een reispas met een aantal reisdagen binnen één of twee maanden? Dan kun je ook een reisdatum weer deactiveren, mits deze volgens Nederlandse tijdzone niet is aangebroken.
Reisplannen veranderd? Aansluiting gemist? Geen probleem. Dan kun je het reisschema aanpassen. Je kunt de reisdag alleen niet meer annuleren als deze eenmaal is begonnen.
Als introductieaanbieding kunnen alle Interrail en Eurail (voor reizigers woonachtig buiten Europa) mobiele Passen die in september of oktober 2020 zijn gekocht via interrail.eu zonder extra kosten worden omgeruild of terugbetaald voor reizigers die hun reis willen uitstellen of annuleren.
De mobiele Passen zijn op dit moment alleen nog verkrijgbaar via de Interrail website. Naar alle waarschijnlijkheid is de mobiele Pas vanaf medio 2021 ook verkrijgbaar via andere verkooppunten die nu ook al de papieren Interrail Pas verkopen.
Veel gestelde vragen over Interrail
Je kunt de internationale reisplanner gebruiken, die vind je bijvoorbeeld op bahn.de. Ook op de site van Interrail kun je de dienstregeling van de Europese treinen checken.
Een zitplaats kun je soms online reserveren, helaas niet altijd.
Duitsland (en verder)
Bij de Duitse spoorwegen kun je online een zitplaatsreserveren. Niet alleen voor reizen binnen Duitsland, maar ook voor veel internationale reizen die lopen via Duitsland. Ga hiervoor naar bahn.de. Kies voor “alleen zitplaats (geen treinkaartje)”.
Kies voor “alleen zitplaats” (links)
Thalys en Eurostar
Thalys en Eurostar kun je reserveren via deze pagina van de Belgische spoorwegen. Let op: dit is alleen bedoeld voor mensen die een Interrail pas hebben.
TGV (Frankrijk)
De TGV van en naar België kun je niet online reserveren. Dat geldt voor vrijwel alle internationale TGV ritten. Wel kun je ritten binnen Frankrijk online reserveren. Let op: er zijn slechts een beperkt aantal zitplaatsen beschikbaar voor Interrailers. Op nl.oui.sncf dien je alle zoekfuncties uit te klappen (via pijltje) en kun je bij kortingskaarten Interrail kiezen volle.
Zo kom je bij alle zoekfuncties
Selecteer bij kortingskaarten Interrail / Global Pass.
Italië
Een zitplaats binnen Italië reserveren kun je via deze pagina regelen. Een internationale reservering is niet mogelijk via deze pagina. Als de website geen losse zitplek kan reserveren wordt het volledige normale tarief getoond.
Verenigd Koninkrijk
Hier kun je online een zitplaats reserveren voor binnen het Verenigd Koninkrijk. Voor de Eurostar naar Londen kun je terecht op deze pagina
Zweden
Bij de Zweedse spoorwegen kun je online een reservering maken (ook voor Kopenhagen – Stockholm), je hebt daarvoor je ticketnummer nodig.
Geef aan dat je een Rail Pass hebt.
Vul je pasnummer in.
Zwitserland
Reserveren voor de meeste binnenlandse treinen is in Zwitserland niet nodig. Wil je toch een zitplek reserveren? Dan kun je dat hier doen. Internationale trajecten kun je hier niet los reserveren.
Interrail is er voor iedereen die in Europa woont. Het maakt daarbij niet uit of je wel of niet in Europa geboren bent. De enige voorwaarden is dat je in Europa geregistreerd staat als inwoner.
De meest interessante reispas is de Interrail Global Pass. Daarmee kun kris, kras heel Europa door. Die is er in verschillende uitvoeringen. Je kunt kiezen tussen 1e en 2e klas. En je hebt keuze in het aantal reisdagen.
Verder kun je kiezen voor de One Country Pass. Daarmee kun je in één land een rondreis maken.
Interrail is in 2020 geldig in 33 landen:
België, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Noord-Macedonië, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Turkije , Zweden, Zwitserland.
Interrail heeft sinds 2019 een mooie nieuwe regel voor nachttreinen. Alleen de vertrekdatum van de nachttrein telt mee als reisdag. Dat is erg gunstig. Daardoor kun je op één reisdag reizen van Amsterdam tot aan Boekarest. Het doet er dus nu niet meer toe hoe laat de nachttrein is vertrokken.
Interrail is bedoelt voor internationale reizen. Met de Interrail Global Pass is één reis het land uit en één reis het land in inbegrepen. Dit doe je op een reisdag. Je moet niet alleen je reisdagen aangeven in de reiskalender van je Pass, maar ook de datums waarop je je woonland uit en in reist. Deze kun je aangeven in het reisdagboekje dat bij je Pass hoort.
Als je meer dan één heenreis en één terugreis nodig hebt, kun je altijd extra losse kaartjes kopen naar de grens.
Voor kinderen (t/m 11 jaar) is Interrail gratis. Voorwaarde is wel dat er een Interrail pass voor een volwassene (28 jaar t/m 59 jaar) wordt aangeschaft. De Kids Pass dient tegelijk met de Interrail pass van de volwassene te worden aangeschaft. Per volwassene kunnen er twee gratis Interrail passen voor kinderen worden besteld. Voor het reserveren van een zitplek / slaapplek zijn wel kosten aan verbonden.
Ja, voor senioren (60+) zijn er speciale tarieven.
Beetje dwaas om dit nu te introduceren. Het is niet het moment om door half Europa te gaan reizen.
Juist een goed moment. Kan personeel rustig wennen, als iets toch niet geweldig werkt hebben niet gelijk honderdduizend mensen last van. En juist nu is meer flexibiliteit fijn. Ik vermoed overigens dat dit voor corona gepland is. Moet je het dan uitstellen terwijl het klaar is?
Commercieel is dit inderdaad een vreemde keuze want op dit moment trek je toch geen nieuwe reizigers.
Een innovatie op de plank laten liggen? Terwijl je met mobiele pas eenvoudiger flexibiliteit kan bieden? Dat is juist nu fijn. Ook al zullen meeste mensen vooralsnog niet reizen.
Rare reacties hieronder. Kennelijk is innovatie voor sommige mensen ongewenst in crisistijd en moet iedereen maar lui op zijn gat blijven zitten. Diezelfde mensen zullen waarschijnlijk het hardste klagen over het feit dat ze met ‘ouderwets’ papier moeten reizen en zich afvragen waarom bedrijven nog niet naar iets digitaals zijn overgestapt.
Dit is juist het perfecte moment om bestaande processen te vernieuwen/verbeteren. Des te meer mensen die ervan kunnen profiteren zodra de mogelijkheden weer eindeloos zijn
Hieronder = hierboven
Het is fijn dat de interrailpassen vanaf nu beschikbaar zullen zijn als mobiele pas.
Dit zal ongetwijfeld een verbetering zijn t.o.v. de (oude) papieren tickets.
Toch vind ik het (oude) papieren ticket wel wat hebben. Persoonlijk vind ik het bestellen van een ticket die per post wordt geleverd al een bepaalde reisbelevenis. Inmiddels heb ik een aantal vol geschreven interrailtickets, die een leuk aandenken zijn aan de gemaakte interrail reizen. Het heeft op de een of andere manier toch iets nostalgisch in een tijd vol digitale tickets e.d.
Boeit niemamd
Het hele leven wordt vaporware. Na afloop kan je fysieke zijn in een chemische oplossing verdwijnen en digitaal wordt het nog wat uit genut en vergeten.
Dit is inderdaad het uitgelezen moment om de digitale interrailpas te introduceren.Niet zoveel mensen zullen die al gebruiken, zodat gemakkelijker kinderziektes eruit gehaald kunnen worden
Precies
Natuurlijk geleverd wanneer de app af is. Men is natuurlijk met deze app begonnen in de tijden van pre-Corona.
PS. Werkt dit ook op een Nokia 3310 (2015)? Dan toch maar papier.
Vraag aan je Snake op je Nokia. Die heeft het antwoord op al je brandende vragen
Ben benieuwd naar de app, zou je stoelreserveringen ook kunnen wijzigen? En dan bedoel ik specifiek; eerst een nieuwe reservering maken en dan pas de oude annuleren. Heb hier mee te maken gehad met een reis door Frankrijk, durfde geen krappe aansluiting te boeken. Die bleek toch haalbaar maar wijzigen kon niet en dus bijna 2 uur rond gehangen rond het station (dat vind ik overigens best leuk om te doen).
Zal wel van de samenwerking met vervoerders afhangen. Ik regel zulke dingen doorgaans rechtstreeks bij de vervoerder (in Duitsland via de DB Navigator app). Net zo gemakkelijk
Nee, de reserveringen gaan via de vervoerders, dus of het wel of niet gewijzigd kan worden en tot wanneer hangt af van de voorwaarden van de vervoerder.
Wat ik dan afvraag of daadwerkelijk _alle_ treinreizen te maken zijn, ik had meerdere malen gezocht op een bepaalde trein, wel te vinden in de DB-applicatie maar no way gose in de interrail-applicatie. Op papier kan je gewoon invullen en gaan.
In de app ook. De koppeling tussen reisplanner en reisdagboek is er om het makkelijk te maken. Maar je kunt ook, bijvoorbeeld als de trein niet in de planner van Interrail staat, het handmatig invullen.
Dat moet Interrail dan eens aan hun FAQ toevoegen. Ik vroeg me dit ook af en kon het niet vinden. Er zijn immers veel treinen die niet in de Interrail-app staan. Probeer bv. eens van Venlo naar Düsseldorf…
De veel gestelde vragen staan hier: https://www.interrail.eu/nl/interrail-passes/interrail-mobile-pass/mobile-pass-faq. “Wat moet ik doen als ik mijn reis niet kan vinden in de planner of op de informatieborden op het station?” Persoonlijk vind ik de FAQ best uitgebreid, maar de vindbaarheid van de FAQ wel beperkt.
De mensen van interrail zijn nogal maf. Ja hoor, je moet je trein in je reisdagboek zetten op basis van de planner. De planner, waar de helft van de treinen in Europa niet in staan.
Er is géén enkele databron waar alle treintijden in staan. Deutsche Bahn mist bijvoorbeeld alleen al een heel aantal treinen van Luxemburg richting Metz (en lijkt 80% van de TER-treinen in Frankrijk te missen), Spanje is incompleet, en alles ten oosten van Hongarije is zo goed als niet ingevuld.
Doe mij maar een papieren pas, die werkt tenminste, en dan snapt de concucteur in Macedonie het ook.
Je hebt gelijk dat de planner niet compleet is. De koppeling tussen reisplanner en reisdagboek is er om het makkelijk te maken. Maar je kunt ook, bijvoorbeeld als de trein niet in de planner van Interrail staat, het handmatig invullen. Als je het gif-je met voorbeeld van de mobiele pas ziet, zie je daar ook voorbij komen: “manuel entry” dus dat kan nog steeds. Ik denk dat conducteurs snel genoeg wennen. Het personeel is wel geïnformeerd. Maar het kan natuurlijk voorkomen dat niet iedereen de informatiekanalen benut. Maar dat is natuurlijk een tijdelijk iets.
Dan rest nog de vraag hoe het werkt in de nachttrein: normaliter geef je je ticket (Interrail) en reservering aan de conducteur, zodat je ‘s nachts niet gestoord hoeft te worden bij de ticketcontrole. Maar ik geloof niet dat ik mijn telefoon aan de conducteur wil afgeven…
Kan iedere Interrail Pass via de app gebruikt worden, of geldt de optie enkel voor Italië en de Global Pass?
Zoals ergens staat voioralsnog enkel voor de global, en dus vermoedleijk IR-only en niet voor de andere, voorheen EuroDomino=nu 1 country.
Maarre-als momenteel maar heel weinig mensen met een IR reizen en dus vermoedelijk slechts een heel klein % daarvan deze supermoderne hippe nieuwe vorm benutten, dan is de kans dat het treinpersoneel er aan kan wennen etc. ook minimaal.
Ik vermoed-aangezien bedjes in nachttreinen toch allemaal gereserveerd moeten worden, dat dat bewijs-wat dus dan papier zal moeten wezen, voldoende is voor de controle. Maar meer en meer is dat oude systeem al lang buiten gebruik, was vooral nuttig bij de grens over en dus nieuwe conducteur die zijn land wil controleren.
Had zelf een 2 mnd global besteld voor mei/juni ´20, uitgesteld en hopelijk in te wisselen voor vervanging in dito ´21.