“Vrijdag rijdt 9 op de 10 treinen”
18 jan 2018 20:22
Ook vrijdag zal het treinverkeer nog last hebben van de gevolgen van de storm. Naar verwachting zal zeker 9 op de 10 treinen vrijdag gewoon weer rijden, dat meldt het NOS Journaal en het ANP.
De informatie op NS.nl is vooralsnog summier. “Houdt u er rekening mee dat de nasleep van de storm ook morgen merkbaar zal zijn” meldt het spoorbedrijf rond 20:00 uur op zijn website. Maar waar er hinder wordt verwacht is nog niet duidelijk. Tegenover het ANP laat NS weten dat vrijdag de gevolgen van de storm merkbaar zullen zijn op het spoor. “We verwachten dat over de hele dag gemiddeld negen van de tien treinen zullen kunnen rijden.”
Wel denkt de woordvoerder dat de gevolgen van de problemen in de ochtend groter kunnen zijn dan later op de dag. “We adviseren reizigers dan ook om vrijdag de reisplanner te checken om te zien hoe het met bepaalde treinritten zit.” Volgens de NS-woordvoerder heeft ProRail te kennen gegeven welke reparaties vannacht kunnen worden uitgevoerd. “Nadat dit is gebeurd, moeten wij alle treinen naar de plek rijden waar ze moeten staan. Maar dat gaat niet in alle gevallen lukken. Daar zal de dienstregeling vooral in de ochtend last van hebben.”
Donderdagavond rijden er op de meeste trajecten nog geen treinen. Volgens de NOS Journaal van acht uur is het treinverkeer slechts op 10 trajecten hervat. Het spoorbedrijf probeert ook bussen te regelen, maar is eveneens in gesprek met gemeenten om indien nodig veldbedden te regelen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
“De treinen moeten naar een plek rijden waar ze moeten staan.”
Vandaag is 20% van de treinen preventief geruimd, die staan op normale opstelplaatsen. Grootste probleem is dat NS ook in uitzonderlijke omstandigheden vasthoudt staan extreem gevarieerde dienstroosters. Voor reizigers eens een dagje pendelen is vloeken in de Vakbondskerk.
Snel een boomkapbesluit laten nemen en alles binnen bereil van het spoor subiet kappen of korter maken.
Alles voor de treintjes, zoals zo vaak. Mensen willen graag een groene leefomgeving ook bij het spoor.
Dries: De omgevallen bomen zijn een zeldzaamheid. Evenals zulk een storm als vandaag. Het is niet alleen dit feit dat onze spoorwegen parten speelt Het materieel en de infrastructuur geeft al wat jaren onze spoorwegen en hun reizigers hoofdbrekens. Bovendien kapt men niet zomaar bomen langs onze sporen.
En dat is maar goed ook, lijkt wel alsof de samenleving zich volledig aan moet passen aan het railnetwerk en de sores van NS, voor sommige is het spoor alleen belangrijk, voor de >90% is ruimtelijke kwaliteit door een groene leefomgeving belangrijker en daar horen bomen nou eenmaal bij.
En dat is maar goed ook, lijkt wel alsof de samenleving zich volledig aan moet passen aan het railnetwerk en de sores van NS, voor sommige is het spoor alleen belangrijk, voor de >90% is ruimtelijke kwaliteit door een groene leefomgeving belangrijker en daar horen bomen nou eenmaal bij.