fbpx

12 dagen werkzaamheden rond Rotterdam: HSL krijgt Windschermen

ProRail werkt van zaterdag 7 november tot donderdag 19 november aan het spoor rondom Rotterdam. Het gaat om achttien projecten, van Schiedam tot Moerdijk, die samen een grote hoeveelheid spoorwerk vormen. Dit betekent hinder voor treinreizigers.

Wissels en windschermen

ProRail werkt in die periode aan meer dan 30 wissels tussen Rotterdam en Barendrecht. Deze worden deels verwijderd en deels vervangen. Daarnaast wordt gewerkt aan de bovenleiding en het treinbeveiligingssysteem. In de Willemspoortunnel worden spoorstaven en dwarsliggers vervangen en aan het spoor bij de stations Barendrecht en Rotterdam Centraal wordt onderhoud gepleegd.

In dezelfde periode plaatst ProRail op de Moerdijkbrug windschermen. Het gaat om de brug voor de HSL-treinen. Er worden windschermen aangelegd, om het treinverkeer minder gevoelig te maken voor harde wind. Uit eerder onderzoek van Treinreiziger.nl en het Algemeen Dagblad bleek dat de HSL regelmatig plat ging bij harde wind. Na Kamervragen en jaren geduld komt er nu eindelijk een oplossing, waardoor reizigers minder hinder zullen ervaren. Omdat het treinverkeer toch al aangepast is, kunnen de werkzaamheden zonder extra hinder worden uitgevoerd.

Hinder voor treinreizigers

De werkzaamheden leveren hinder op voor reizigers. Normaal gesproken zouden dergelijke werkzaamheden in schoolvakanties plaatsvinden. In dit geval kon dat niet doordat er al heel veel spoorwerk elders in het land gebeurde gedurende de vakanties. Als gevolg daarvan waren er niet voldoende mensen en spullen voorhanden om al het werk rond Rotterdam in één van de vakanties te doen.

Van 7 november tot en met 18 november rijden er geen treinen op de HSL tussen Rotterdam en Breda. Reizigers wordt geadviseerd om zoveel mogelijk om te reizen via Dordrecht. In een gedeelte van die periode (van donderdagavond 12 november 19:00 uur tot en met zondag 15 november) rijden er echter ook geen treinen tussen Rotterdam en Zwijndrecht, en zijn reizigers op bussen aangewezen. In de periode voor 12 november is er tussen Rotterdam en Dordrecht sprake van aangepast treinverkeer.

Een week lang (9 t/m 15 november) is er ook sprake van beperkt treinverkeer tussen Den Haag en Rotterdam. De werkzaamheden treffen ook het internationale treinverkeer. Thalys en Eurostar doen er langer over, en in geval van Eurostar wordt de frequentie ook verlaagd naar één keer per dag. De Intercity Brussel wordt ingekort tot Breda – Brussel.

Reizigers wordt geadviseerd de reisplanner te gebruiken. Voor meer informatie over de gevolgen van de werkzaamheden kunnen reizigers terecht op: www.ns.nl/werkzaamheden-rotterdam

Mogelijk vertraging door corona

De kans bestaat overigens dat de werkzaamheden door corona niet helemaal volgens planning kunnen plaatsvinden. “Gespecialiseerd personeel voor werk aan het spoor komt deels uit het buitenland en ook bouwpersoneel kan te maken krijgen met quarantainemaatregelen. Daarom is het voor NS en ProRail moeilijk in te schatten hoe de omstandigheden er tijdens geplande buitendienststellingen uitzien”, zeggen de bedrijven in een verklaring. “De beschikbaarheid van bouwpersoneel bij de aannemer heeft invloed op de planning en het kunnen afronden van het werk aan het spoor.”

(De foto bij dit artikel is een archieffoto. De op de achtergrond rijdende Benelux rijdt al een aantal jaar niet meer in deze samenstelling).

28 gedachten over “12 dagen werkzaamheden rond Rotterdam: HSL krijgt Windschermen”

  1. Nick schreef:

    Gaat de Thalys in die periode via Roosendaal?

    1. Edouardo schreef:

      Nee ,via Dordrecht – Breda
      Anders is er geen aansluiting op de HSL vanaf de belgische grens.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Dus wordt Breda een station waar de Thalys gaat keren? En stoppen? Interessant.

        1. hanzeboog2012 schreef:

          Zie via app. NS International de volgende informatie:

          Totale reistijd 4 uur en 26 minuten. Tussen Rotterdam C – Antwerpen reisduur 85 minuten. Het rijdt via Roosendaal.

      2. Ricardo schreef:

        Ik heb ook wel eens gezien dat die via Utrecht/Tilburg/Breda omgeleid werd, al was dat volgens mij bij een verstoring en niet bij werkzaamheden. Maar dat is ook een manier om weer op de HSL naar België te komen.

      3. Hildebrand schreef:

        Persoonlijk vermoed ik van niet. Waarop is je reactie gebaseerd? Want je kunt natuurlijk ook via klassieke lijn omleiden. Reistijd is hoe dan ook lang.

    2. Hildebrand schreef:

      Aan de reistijd te zien wel.

  2. Johan schreef:

    “HSL Krijgt windschermen”

    Ik moet bij het lezen daarvan onwillekeurig denken aan:
    “Glanerbrug heeft kabeltelevisie! (…) Wanneer Glanerbrug riolering krijgt is nog niet bekend.” (H. Finkers)

    1. Simon schreef:

      Ha, ha, nu maar duimen dat pijler 11 het gewicht ervan kan dragen.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Simon:

        Net naar een filmpje van Spoorpro.NL gekeken. Ze baseren zich op bestaande technieken. Hoeft geen garantie te zijn dat er niets gebeurt:

        https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/10/28/spoorprotv-spoorbrug-hsl-krijgt-windschermen-en-treindiensten-van-zeeman-naar-spanje/

  3. dries molenaar schreef:

    Nu maar hopen dat het aanzicht van de brug zijn schoonheid behoudt. En dat het uitzicht voor de reizigers behouden blijft. HEt is toch al erg genoeg hoe vaak je op de HSL niets te zien hebt.
    Hoewel velen met hun hoofd over een telefoon gebogen zitten.

    1. uitzicht, onbetaalbaar schreef:

      Niet voor niets is die brug voor velen extra miljoenen net hoog genoeg gemaakt om over de andere bruggen heen te kunnen kijken (verder was de HSL géén prestigeproject, zo is mij verzekerd). Zou zonde zijn als ze dat dure uitzicht nu verpesten met windschermen. Dat zou net zo raar zijn als een A15 bovengrond door een natuurgebied leggen, waar onder de grond de Betuwelijn door een eveneens kostbare tunnel moest van dezelfde Provincie Gelderland.

      1. Simon schreef:

        Dat het boven het Hollands Diep hard kan waaien is al sinds 1711 bij de overheid bekend omdat daar toen in een storm een veerboot met een prins erop verging. Ook waaien er op de verkeersbrug bij vrijwel iedere storm vrachtwagens om.
        De bouw van een hogesnelheidsbrug op die plek is dan ook oliedom.
        Zeker wanneer je beseft dat de trein net voor de brug nog diep onder de grond zit.
        Had hem daar gelaten tot in Brabant.
        Wanneer het aantal stormen toeneemt en deze schermen onvoldoende helpen kan het ding beter worden afgebroken.

      2. dries molenaar schreef:

        De A15 door blubber weilanden is een belang van de provincie. Men moet voor een groot deel zelf betalen. De Betuwe-route was een overheids-initiatief en de 2e kamer was gevoelig voor het door de provincie voorgewende belang van campings en kikkertjes.

      3. dries molenaar schreef:

        NB het is mij een raadsel waarom de A15 niet op de A!2/A18 wordt aangesloten en waarom men een nieuw verkeersplein maakt. Het doortrekken van die A18 naar Enschede mag ook wel eens start.

        1. Bert sitters schreef:

          Géén nieuwe A’s, maar snelle spoorlijnen.

  4. hanzeboog2012 schreef:

    Elk nadeel heeft zijn voordeel. De perikelen met de coronavirus zorgt nu in deze tijd met strenge maatregelen toch al voor dat het spoor matig gebruikt wordt. Dus juist nu is het prima dat het spoor rondom Rotterdam t/m HSL brug buiten gebruik is. Laten ze het maar in één keer goed aanpakken.

    En hoe paradoxaal het ook klinkt. ProRail is juist een bedrijf die voordeel heeft van de coronavirus. Ze hebben nu veel meer kunnen aanpakken.

  5. Frans Eekhout schreef:

    1) Snap niet waarom ze de HSL brug hoger hebben gebouwd dan de naastgelegen Moerdijkbrug(gen) inclusief autobrug vanwege het “uitzicht” waar men met 300 km/u in “slechts” 13 seconden over de 1200 meter lange HSL brug dendert naar een ontwerp van Benthem Crouwel die ook de ontwerper is van terminal 3 op Schiphol, Utrecht Centraal en Delft ondergronds. Zie hun website.
    2) Inderdaad een tunnel meer soelaas geboden had, geen windhinder en dus minder kans op verstoring bij harde wind en ook geen “fraai uitzicht” over het Hollandse landschap. Dat laatste maakt niet veel uit want 90 % van de reizigers kijkt tegenwoordig toch doorgaans op z’n mobieltje en niet naar buiten. Of zouden de kosten van een tunnel meer zijn geweest dan een brug ? De nieuwe windschermen geven straks voor de machinist wel een soort van “tunnelvisie” als men met hoge snelheid doorheen raast. Hoogmoed komt voor de val zegt een spreekwoord nu men moet “buigen” voor Moeder Natuur en maar hopen dat het scherm ook daadwerkelijk afschermt op de HSL brug !

    1. Albert J.P. schreef:

      1) Een vakwerkbrug zoals de oude is niet geschikt voor 300 km/h (te veel beweging bij de overgang tussen brugdelen) en heeft meer onderhoud nodig.

      De pijlers zijn precies zo lang dat schepen die onder de oude brug passen niet tegen de schuine kanten komen. Scheepvaart is te belangrijk voor Nederland om zomaar de doorvaarthoogte van een brug te kunnen verminderen.

      Sowieso zie je dat bij de meeste bruggen die in de 21e eeuw zijn gebouwd de draagconstructie onder de brug zit (A2 bij Vianen bijvoorbeeld, het brugdek ligt daar ook duidelijk hoger dan dat van de oude brug ernaast.) Dit is ook op Duitse hogesnelheidslijnen het geval.

    2. Hanzeboog2012 schreef:

      Frans:

      Heb niet gehoord waarom er een HSL brug i.p.v. een tunnel is gebouwd.

      Maar tussen Rodby (Denemarken) – Puttgarden (Duitsland) zou in de oorspronkelijke plannen ook een brug gebouwd. Maar toen uit nieuwe inzichten bleek dat de brug soms gesloten zou moeten zijn voor auto – en treinverkeer besloten ze een zinktunnel met 4 tunnelbuizen te bouwen.

    3. dries molenaar schreef:

      De HSL-brug is Rijnvaarthoogte. Wanneer de oude brug sneuvelt wordt dit van belang want de nieuwe langzame brug wordt ook Rijnvaarthoogte.

    4. F.F.W. Beijerling schreef:

      Een tunnel onder het Hollands Diep zou véél meer hebben gekost dan de brug.
      Om in één ononderbroken tunnel én Dordtse Kil én Hollands Diep onderlangs te passeren, zou die tunnel vanwege bodemgesteldheid onder het Diep véél dieper hebben moeten komen, en dus de toeritten vele kilometers langer hebben moeten zijn.

      1. Simon schreef:

        Het doortrekken van de tunnel onder de Dordtse Kil naar Brabant zou inderdaad geld hebben gekost.
        Maar nu zitten we met een ondertunnelde noordelijke tak waar zo hard rijden eigenlijk niet nodig is en een bovengrondse zuidelijke tak waar hard rijden nodig is maar regelmatig niet mogelijk.
        Wie verzint zoiets?

  6. Frank schreef:

    Kennelijk is dit stukje geschreven door iemand uit Rotterdam, die denkt dat de wereld rondom zijn eigen stad draait. Het Hollandsch Diep en de Moerdijkbrug liggen echt niet ‘rond Rotterdam’.

    1. dries molenaar schreef:

      10 minuten met de trein. Moerdijk industriegebied zou zonder ROtterdam ook nooit geworden zijn.

    2. SRB schreef:

      Het spoor daar is wel een belangrijke schakel in het treinverkeer van/naar Rotterdam, dus zo gek is de keuze voor die benaming niet. En misschien verbaast het je: maar de topografische kennis van het gros van de bevolking is bedroevend slecht, dus met ‘Rotterdam’ als referentiepunt bereik je meer oee en aah’s dan als je het hebt over ‘Moerdijk’ (wattt???)

  7. Arjan Krabbenbos schreef:

    HSL brug wordt HWS (Hoge Windschermen Brug) brug of Brug met Lagere Windschermen op de Hogesnelheidslijn ,waar de treinen met maximale snelheden van 300 km per uur over heen denderen. Nu nog tezamen met de langzamere TRAXX-en en ICRm rijtuigen met 160 km per uur, vanaf 2023 komen hier de snellere ICNG treinstellen. Deze vliegende en rijdende Wespen, Zorro’s ,Horzels of Bijen gaan dan met 200 km per uur over deze brug rijden. een aftakking van de HSL op de lijn naar en van Roosendaal zal wel niet gebeuren, dan moet er op de brug al afgeremd worden als je uit Rotterdam uit de tunnel komt. Bovendien is er geen ruimte voor een aantakking zoals dat tussen Lage Zwaluwe en Breda Prinsenbeek is. Een gelijkvloerse kruising gaat ook niet, vanwege de hogere passeer snelheden van de treinen. Als er een snelle IC trein naar Vlissingen gaat, zal dat wel via de Zuid Hollandse eilanden zijn waar in Goes wordt aan en afgetakt op het Zeeuwse lijndeel. Deze toekomstige lijn sluit aan bij tussen Delft Campus en Schiedam Kethel. Bij de nieuwe weg onder de Hoekse Lijn metrolijn B door ( Maasdelta Tunnel), tussen Vlaardingen West en Maassluis Centrum (RET Metro B) kan een station Vlaardingen Weiland . geopend worden van en naar de metro .Maar dat zal niet eerder zijn dan 2050 denk ik zo!

  8. Frans Eekhout schreef:

    Albert J.P. en Hanzeboog2012 bedankt voor de aanvulling op mijn vraag. Wie trouwens tijdens de verbouw werkzaamheden van de HSL brug met de trein van Breda naar Rotterdam wilt reizen zal deze vanuit de trein kunnen zien. De omgelegde IC gaat namelijk via de oude Moerdijkbrug en maakt net als vroeger een omweg via …Dordrecht waar maar liefst 11 (elf) naar Den Haag en 14 minuten
    naar Schiphol met de IC direct gestopt wordt alvorens door te reizen naar Rotjeknor. Misschien leuk om vanaf zo’n trein een foto te maken van de in aanbouw zijnde windschermen en te publiceren in …treinreiziger.nl,, neem wel een hoge sluitertijd anders is het alsnog in een flits voorbij of maak een paar en kies dan de beste uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.