Woensdag minder treinen vanwege sneeuw (30 januari)
29 jan 2019 16:49
NS haalt opnieuw de winterdienstregeling uit de kast. Woensdag 30 januari schrapt NS op de drukste trajecten ongeveer de helft van alle treinen. Daarmee willen NS en ProRail ruimte op het spoor creëren, zodat het treinverkeer minder snel vast loopt.
Ruimte creëren
Bij sneeuwval ontstaan er sneller wisselstoringen. Soms ontstaan er meerdere storingen in een kort tijdbestek. Door die stremmingen kunnen treinen niet verder, en vooral op grote knooppunten heeft NS dan moeite om het treinverkeer in goede banen te leiden. Om die problemen voor te zijn, wordt er fors geschrapt in de dienstregeling. Zo ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen, aldus ProRail en NS.
In plaats daarvan streeft NS langere treinen in te zetten. Dat lukt niet altijd even goed. Soms is het ook niet mogelijk. Bijvoorbeeld omdat er altijd al een lange trein rijdt.
Extra personeel
“Voor NS en ProRail is het belangrijk dat reizigers zo veilig en betrouwbaar mogelijk kunnen reizen met de trein, ook als het slecht weer is,” stellen de bedrijven. Ondanks de aangepaste dienstregeling, kan het winterse weer volgens de NS tot hinder en langere reistijden leiden voor treinreizigers. Reizigers krijgen het advies om voor vertrek de reisplanner te raadplegen. ProRail houdt extra sneeuw- en storingsploegen en hulplocomotieven achter de hand om eventuele problemen snel op de lossen. NS zet extra medewerkers in op stations en in de treinen om reizigers te helpen.
20% minder treinen
Tijdens de winterdienstregeling rijden de treinen elk half uur in plaats van elk kwartier. Daarmee wordt de helft van de treinen geschrapt op drukke trajecten. Een trein die normaal iedere tien minuten rijdt, doet dat morgen elk kwartier. Op rustige trajecten, bijvoorbeeld tussen Amersfoort – Zwolle – Groningen / Leeuwarden, Amersfoort – Apeldoorn – Enschede en Dordrecht – Roosendaal – Vlissingen vallen nauwelijks tot geen treinen uit. Ook in de dal- en avonduren worden er in verhouding minder treinen geschrapt. Dit komt doordat er dan altijd al minder treinen rijden. Al met al wordt over de gehele dag circa 20 procent van alle treinen geschrapt.
Artikel gaat onder de afbeelding verder.
Arriva: winterhard plan
De weersvoorspelling van morgen is voor Arriva geen reden om haar dienstregeling op voorhand aan te passen. “Arriva heeft een winterhard plan klaarliggen. Dit plan bevat vele elementen die zich voorgaande winters steeds weer hebben bewezen. Juist tijdens winterse omstandigheden wil Arriva haar reizigers thuisbrengen. Daarom blijft de reguliere treindienstregeling van kracht”, benadrukt de DB-dochter in een persbericht. Ook de andere regionale vervoerders (Qbuzz, Keolis, Connexxion en Breng) rijden woensdag volgens de gewone dienstregeling.
Weersverwachting
In de vroege ochtend zal de meeste sneeuw in de zuidelijke provincies vallen, meldt de NOS. Het sneeuwfront bereikt waarschijnlijk pas na de spits Amsterdam. NOS-weervrouw Willemijn Hoebert verwacht dat er 1 tot 3 centimeter sneeuw valt, in het zuiden lokaal mogelijk 5 tot 6 centimeter. In de middag en avondspits worden er problemen voor het wegverkeer verwacht.
Vorige week
Vorige week dinsdag reden er ook minder treinen vanwege de sneeuw. Lezers van Treinreiziger.nl waren toen verdeeld over de nut en noodzaak van de uitgedunde dienstregeling. De groep die de uitgedunde dienstregeling steunt is iets groter dan de groep die de aanpassingen volledig afwijzen. 42% zegt de uitgedunde dienstregeling prima te vinden, als daardoor het treinverkeer niet vast loopt. Een iets kleinere groep – 39% – vindt de aangepaste dienstregeling onzin. De rest, 19%, heeft geen mening. Aan de peiling deden duizend lezers mee.
De belangrijkste aanpassingen bij NS zijn:
Minder Intercity’s gehele dag
- Alkmaar/Schagen – Amsterdam – Utrecht – Sittard
- Amersfoort – Deventer
- Amsterdam – Den Haag CS
- Breda – Dordrecht
- Dordrecht – Lelystad Centrum
- Den Haag CS – Utrecht
- Nijmegen – Utrecht – Schiphol
- Rotterdam – Utrecht
Minder Sprinters gehele dag
- Almere – Hilversum
- Uitgeest – Breukelen
- Amsterdam – Hoofddorp
- Arnhem – Nijmegen
- Den Haag CS – Dordrecht
- Den Haag CS – Gouda Goverwelle
- Den Haag CS – Leiden
- Groningen – Assen
- Nijmegen – Wijchen
- Utrecht – Woerden
Minder Intercity’s/Sprinters spits
- Vlissingen – Roosendaal: minder Intercity’s
- Enkhuizen – Amsterdam: minder Intercity’s
- Rotterdam – Gouda Goverwelle: minder Sprinters
- Alphen ad Rijn – Leiden: minder Sprinters
- Utrecht – Houten Castellum: minder Sprinters
- Oss – ’s Hertogenbosch: minder Sprinters
- Veenendaal C – Utrecht: minder Sprinters
Overige aanpassingen
- Utrecht – Almere: geen rechtstreekse treinen. Reis via Weesp.
Gelukkig valt er steeds minder sneeuw in ons land. Anders zou NS zijn processen blijvend moeten vereenvoudigen.
Misschien een goed idee. Kan men eindelijk eens de pretparkroosters vervangen door een robuuste personeelsplanning.
Schijnbaar rijden er tussen Sittard en Heerlen helemaal green intercities. Is zoiets toegestaan in de concessie van de NS?
De Intercity’s Enkhuizen – Heerlen rijden alleen tussen Enkhuizen en Amsterdam en tussen Sittard en Heerlen. De Intercity’s (Schagen-)Alkmaar – Maastricht rijd alleen op het traject Amsterdam – Maastricht. Oftewel tussen Heerlen en Sittard zullen gewoon Intercity’s rijden, alleen als je verder wilt dan Sittard moet je in Sittard overstappen op de Intercity afkomstig uit Maastricht.
Ah oke. Dan heeft de NS me verkeerd geinformeerd. Bedankt!
Ik heb net het weerbericht gehoord. Er is een merkwaardige mismatch tussen de sneeuw prognose en de uitgevallen treinen. De sneeuw concentreert zich hoofdzakelijk in Zuid-Nederland. De kop van Noord-Holland blijft voornamelijk door het weer gespaard, maar niet door de NS. Groningen blijft tot laat in de middag volledig gespaard. Maar de NS denk daar volledig anders over.
Wat een zwaktebod weer. Stel je voor dat je eens met man en macht aan de slag moet om je klanten te bedienen, poeh, poeh.
NS manifesteert zich wederom als een stelletje onbehouwen houthakkers, die bij voorbaat een heel bos om zaagt, als er een dun flintertje sneeuw op de takken dreigt neer te dalen. ProRail is uiteraard van hetzelfde laken een pak en is niet beter. Hoe gaan de spoorbedrijven in onder andere Noorwegen en Zwitserland met het overbekende natuurverschijnsel sneeuw om? Leggen deze bedrijven de dienstregeling stil of dunnen deze de dienst uit bij ook maar de geringste kans op neerslag? Of hebben deze bedrijven niet te kampen met incompetent en incapabel personeel?
Noorwegen en Zwitserland hebben al meer personeel in dienst die puur alleen wissels en dergelijke schoonmaken op cruciale punten. In Noorwegen zijn sommige van dit soort mensen mensen die ook ander werk doen, maar voor die 10 treinen (samen in beide richtingen) per dag ook even de 2 wissels van het station controleren en schoonmaken.
Daarnaast hebben beide landen meer te maken met sneeuw en dus meer ervaring.
Kijken we naar vorige week met de sneeuw, dan denk ik dat de NS er goed aan gedaan heeft om de dienstregeling uit te dunnen. Op een paar kleinere storingen na verliep de dag goed, terwijl het autoverkeer een record haalde qua files.
Inderdaad logisch dat landen waar het vaker sneeuwt meer maatregelen nemen en daar meer in investeren.
Er was volgens de Verkeersinformatiedienst geen record, volgens de ANWB wel. De ANWB gebruikt de meetmethode pas een paar jaar. Terwijl de VID al jaar en dag dezelfde meetmethode heeft. De ANWB noemt iets al file als de snelheid lager is dan 50 kilometer per uur, ook op N wegen. Neemt inderdaad niet weg dat er vorige week minder hinder was voor treinreizigers.
NS en ProRail hebben op hun kantoren een overmaat aan personeel, hoofdzakelijk pennelikkers, dat de gehele dag niets zit te doen. Het is niet mogelijk gebleken, dat soort type klerken aan het schoonmaken van wissels te zetten: ze kunnen nog geen bezem vasthouden. NS en ProRail dekken zich altijd bij voorbaat in tegen mogelijke wanprestaties en beroepen zich steevast op overmacht. Het niet kunnen beschikken over deskundig en toegewijd personeel is echter geen overmacht.
Dat herken ik toch niet zo. Kritiek op de keuzes die gemaakt worden begrijp ik. Bij dit en andere onderwerpen. Dus of er de juiste beslissingen altijd worden genomen: nee, niet in mijn perspectief. Maar om iedereen weg te zetten als pennelikkers die nog geen bezem kunnen vast houden gaat mij wel wat ver. Te ver eigenlijk.
Op de baan werken vereist training en procedures. In Keulen zijn drie wisselschoonmakers doodgereden. Wat hier ook kan met uw ideeën over andermans werk en veiligheid.
In sneeuwlanden stoppen ze ook gewoon met rijden of hebben ze een uitgedunde dienstregeling. Wat u beweert is niet waar.
Daarbij hebben ze vaak ook veel minder passagiersvervoer.
erg idioot dat de helft van de treinen niet rijden vanwege de “sneeuw” terwijl er echt nergens sneeuw is te bekennen
Nergens is niet waar, in Zuid-Limburg wel, maar het gaat erg ver om heel de dag treinen te schrappen. En ook op plaatsen waar geen sneeuw is gevallen, inderdaad. Je hebt wel een bijzondere naam gekozen.
Het is wel opvallend trouwens dat arriva in de sneeuwgebieden geen treinen schrapt, ook niet tussen Maastricht en Maastricht Randwyck waar er 4 treinen + 1 NMBS stoptrein rijden, en niet op de super kwetsbare Maaslijn waar er deels 4 treinen per uur rijden. Terwijl de NS dan bijvoorbeeld moeite heeft met die 2 ICs + 1 spits IC in Zeeland?
Trouwens, ik kan op internet even zo snel niet vinden of het dit keer weer zo was, maar eerder (artikel van deze site uit 2017) liet de NS tussen Eindhoven en Amsterdam 4 ICs per uur rijden (+2 sprinters). Terwijl dit aantal treinen ten zuiden van Eindhoven en op andere tweesporige trajecten dan weer niet haalbaar zou zijn? Ik krijg al met al een beetje het gevoel dat het NS hierin toch een beetje aan ambitie ontbreekt.
Arriva heeft beperkte materieel circulatie en iedereen werkt steeds op hetzelfde lijntje. De kans op escalatie is gering. Zij kunnen ook ad hoc minder rijden of stoppen.