Foto: D. van Putten

NS: 20% minder treinen vanwege sneeuw (22 januari)

Vanwege de verwachte sneeuwval rijden er dinsdag 22 januari minder treinen in Nederland. Op veel trajecten in de Randstad wordt de helft van het aantal treinen geschrapt. In het algemeen rijden er overal twee intercity’s en twee sprinters per uur, terwijl er normaal op veel plekken ieder kwartier een intercity en een sprinter rijden.

Ruimte op het spoor

Over de hele dag schrapt NS circa 20% van alle treinen. Op lijnen met een lage frequentie, bijvoorbeeld Amersfoort – Enschede en Amersfoort – Zwolle -Groningen / Leeuwarden, worden er vrijwel geen treinen geschrapt. Door treinen te schrappen willen NS en ProRail ruimte houden op het spoor, zodat bij eventuele problemen het spoor niet direct vastloopt.

Extra medewerkers

Reizigers moeten vooral tijdens de spits rekening houden met langere reistijden en ze krijgen het advies regelmatig de reisplanner te raadplegen. Om reizigers zo goed mogelijk te helpen, zet NS zet extra medewerkers in op stations en in treinen. ProRail heeft extra sneeuw- en storingsploegen paraat staan om eventuele verstoringen snel te kunnen oplossen.

Kritiek

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV heeft net zoals in het verleden kritiek op de uitgedunde dienstregeling. De vereniging vindt dat de aangepaste dienstregeling te snel uit de kast wordt gehaald. De vereniging spreekt van een “verbijsterend” gebrek aan ambitie en wil dat de staatssecretaris ingrijpt. De winteraanpak van de spoorsector is echter met het ministerie afgestemd.


Minder Intercity’s gehele dag

  • Alkmaar/Schagen – Amsterdam – Utrecht – Sittard
  • Amersfoort – Deventer
  • Amsterdam – Den Haag Centraal
  • Breda – Dordrecht
  • Dordrecht – Lelystad Centrum
  • Den Haag Centraal – Utrecht
  • Nijmegen – Utrecht – Schiphol
  • Rotterdam – Utrecht

Minder Sprinters gehele dag

  • Almere – Hilversum
  • Uitgeest – Breukelen
  • Amsterdam – Hoofddorp
  • Arnhem – Nijmegen
  • Den Haag Centraal – Dordrecht
  • Den Haag Centraal – Gouda Goverwelle
  • Den Haag Centraal – Leiden
  • Groningen – Assen
  • Nijmegen – Wijchen
  • Utrecht – Woerden

Minder Intercity’s/Sprinters spits

  • Vlissingen – Roosendaal: minder Intercity’s. (Alleen de treinen die overal stoppen blijven rijden)
  • Enkhuizen – Amsterdam: minder Intercity’s
  • Rotterdam – Gouda Goverwelle:  minder Sprinters
  • Alphen a/d Rijn – Leiden:  minder Sprinters
  • Utrecht – Houten Castellum: minder Sprinters
  • Oss – ’s Hertogenbosch:  minder Sprinters
  • Veenendaal C – Utrecht: minder Sprinters                  

Overige aanpassingen

  • Utrecht – Almere: geen rechtstreekse treinen. Reis via Weesp.

29 gedachten over “NS: 20% minder treinen vanwege sneeuw (22 januari)”

  1. Jac Roosendaal schreef:

    Afgelopen week heeft het in de ALPEN landen meer dan 1 meter gesneeuwd en reden de treinen daar gewoon volgens de dienstregeling. Hier valt morgen misschien 5 cm sneeuw en gelijk wordt de dienstregeling hier gelijk aangepast. Het wordt tijd dat NS eens over de grens gaat kijken hoe daar moet.
    Ook bij de DB in Zuid Duitsland reed vorige week alles op tijd. NS neem een voorbeeld aan de DB, SBB en OBB.

    1. Ricardo schreef:

      Maar hoe vaak sneeuwt het daar en met welke frequentie rijden de treinen daar? Hier in Nederland ligt er eigenlijk maar een paar dagen per jaar sneeuw, loont het echt om flinke investeringen te doen om te zorgen dat op die paar dagen de dienstregeling ook volledig uitgevoerd kan worden? Of moeten we dan maar accepteren dat er een paar dagen geen 8 treinen per uur maar 4 treinen per uur rijden? Wat mij betreft is dat laatste een prima keuze, maar dan moeten ze ook zorgen dat eventuele storingen ook snel opgelost worden, want dat is wel iets dat beter kan.

      Het is nogal makkelijk om te zeggen dat de NS maar naar het buitenland moet kijken, maar dan moet de situatie wel vergelijkbaar zijn.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        In Zwitserland is het spoor zeker even druk bezet. Maar inderdaad: hoe vaker iets gebeurt, hoe meer je daarop voorbereid.

      2. Schoolbordje schreef:

        Hele goede reactie. Veel mensen zijn hier verwend en klagen steen en been. Terwijl als het gaat om stiptheid, zij ook nog eens de oorzaak van een vertraging kunnen zijn. Wie zich niet aangesproken voelt, hoeft niet te reageren. De rest mag nadenken over zijn/haar eigen inbreng in de vertragingen.

      3. Simon schreef:

        Inderdaad, sneeuw is voor een trein een minder groot probleem dan voor het wegverkeer, net als mist en storm. Normaal gesproken zou het railvervoer dus bij dit soort weersomstandigheden een prima, en veilig, alternatief kunnen zijn voor de auto.
        Maar wanneer extreme weersomstandigheden moeten worden meegenomen in de bedrijfsvoering kost dat wel extra geld. Het is nu eenmaal goedkoper om ‘terug te schakelen’ bij dit soort weer dan om ‘op te schakelen’. Het zou mooi zijn als mensen zouden zeggen “Het is zo slecht vandaag, ik ga maar met de trein”. Maar dan wordt die trein wel duurder en dat is vast niet de bedoeling na al die reorganisaties.

    2. dries molenaar schreef:

      Het bekendste broodje aap. Ze reden helemaal niet gewoon volgens dienstregeling. De meeste stonden ‘gewoon’ stil.

    3. hanzeboog2012 schreef:

      Spoorinfrastructuur is in deze landen ook behoorlijk aangepast voor het rijden in sneeuw. Betonnen overkappingen op sommige plekken waar lawinegevaar dreigt, verwarmde wissels.

      Treinen met een enorme spoiler die de sneeuw wegveegt. Getrokken treinen worden van een extra locomotief voorzien.

      Maar zoals al aangegeven heeft dat dan wel een prijskaartje. En als ze die gaan doorberekenen in de prijs van een treinreis is het afwachten of men dan bereid de prijs te betalen voor een hogere punctualiteit op besneeuwde winterdagen….

    4. Ewout schreef:

      1 cm sneeuw en duizenden kilometers file

  2. Rudy schreef:

    Slechts 3 cm sneeuw. Je mag blij wezen als de voet van de spoorstaven ondersneeuwt. Deze reactie lijkt mij zwaar overdreven.

  3. Kanslozing schreef:

    Kansloos

  4. Johan schreef:

    “De winteraanpak van de spoorsector is echter met het ministerie afgestemd.”

    Alleen lijkt NS zich deze keer niet aan die afgestemde aanpak te houden: Volgens die aanpak is een Landelijk Uitgedunde Dienstregeling toegestaan “bij een weersverwachting waarbij 10% of meer kans is op ≥ 3 cm sneeuw in heel Nederland”. Het KNMI voorspelt voor morgen echter maar 1 tot 3 cm sneeuw, dus niet 3 cm of meer.

    zie: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2018/05/31/evaluatie-winterweer-2017-2018/evaluatie-winterweer-2017-2018.pdf

    (Dat is nog los van de vraag of de spullenboel van NS en ProRail niet gewoon berekend zou moeten zijn op normaal Nederlands winterweer met een sneeuwlaag die niet eens boven de dwarsliggers uitkomt.)

    1. Theo schreef:

      Als het KNMI op het gewone weerbericht 1-3 cm voorspelt is het zeer goed mogelijk dat de kans op meer dan 3 cm sneeuw ruim boven de 10% ligt.
      De precieze kansen zitten niet in het normale weerbericht.

  5. hanzeboog2012 schreef:

    ProRail en NS moesten natuurlijk afwegen. Moeten ze die hele dienstregeling? Wat als het fout gaat? Krijgen ze natuurlijk forse kritiek dat ze niet goed voorbereid waren. En krijgen ze achteraf kritiek.

    Dan toch maar net als in voorgaande jaren wat treinen uit de dienstregeling schrappen? Natuurlijk kan het zijn dat het achteraf alles best meeviel. Maar dan kunnen ze NS en Pro Rail niet verwijten dat ze geen maatregelen hebben genomen.

    In dit soort situaties zitten NS en Pro Rail wel eens in een spagaat. Altijd simpel om te roepen dat het overdreven is om treinen te schrappen. Zoals Rikus Spithorst van Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV dat doet.

    Voorkomen is (vooraf) beter dan (achteraf) genezen.

    1. roger schreef:

      ja maar als je moet rijden als machinist heb je wel soms dubbel dienst en later thuis dus weer extra geld voor personeel arriva rijdt gewoon in limburg ns 1 vlok sneeuw ojee paniek in andere landen hebben ze special sneeuw treinen er voor heft ns geen geld voor

    2. Johan schreef:

      Deze maatregel voorkomt geen problemen maar verergert ze. Nu moeten er op de drukke trajecten op voorhand al 2x zoveel reizigers in elke trein. Als er dan door het winterweer nog treinen uitvallen of anderszins aansluitingen verloren gaan, krijg je treinen waar 3-4x zoveel reizigers in zouden moeten als normaal, en dat gaat echt niet. Idem voor de reistijd: Nu heeft de helft van reizigers op die trajecten op voorhand al 15 minuten vertraging. Valt er een trein uit of gaat er een aansluiting verloren, dan komt daar meteen nog eens een half uur bij. Dan heb je dus 3 kwartier vertraging in plaats van 1 kwartier als de normale dienstregeling was gereden.

      NS en ProRail moeten gewoon eens stoppen met het wegslopen van wissels die nodig zijn om bij te sturen en hun logistieke processen eens een keertje onder controle krijgen. Daar zouden we met z’n allen het hele jaar door profijt van hebben.

  6. Henk schreef:

    Waarom toch wordt elke keer die zogenaamde ‘maatschappij voor beter OV’ aangehaald?! Wie vertegenwoordigen zij? Aldus hun website niet meer dan 4 mensen, maar waarom worden ze hier toch altijd aangehaald? Bijna altijd met louter kritiek zonder enige verbetersuggestie, trouwens. Wat voegt dat nou toe? Simpel (en niet zeldzaam ongefundeerd) geklaag over het OV is in het dagelijks leven al genoeg te horen…

    1. dries molenaar schreef:

      Zo functioneren de media tegenwoordig. Men haalt twitterberichten aan of facebook-dingessen. Die zijn maar door enkeleingen geschreven maar men doet alsof het de hele maatschappij is. Zo’n OV site is ook handig, daar kun je een verhaal zonder grond van betekenis aan ophangen.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      We doen het niet zo vaak. Bij werkzaamheden Schiphol hadden ze echt een punt, mijn inziens. Nu is het omdat ze een persbericht hebben verstuurd, de kritiek onder reizigers wel breder leeft, en omdat we hier toch een bericht over maken. Je ziet wel: de mening bewaren we voor het laatst, omdat het verder weinig toevoegde.

  7. Chrizzolicious schreef:

    Ik denk dat er een simpele keuze is. Of we houden het spoor betaalbaar en dat betekent hier en daar bezuinigen, of we hebben 100% garantie maar betalen wel de hoofdprijs.

    Kies maar.

    1. Johan schreef:

      Niemand heeft het over 100% garantie. Als er een meter sneeuw op het spoor ligt, snapt iedereen dat dat in Nederland zo uitzonderlijk is dat er treinen uitvallen. Met 3cm sneeuw naast het spoor zou er echt geen reden moeten zijn om de noodtoestand uit te roepen.

      Bovendien: We betalen in dit land al de hoofdprijs voor het spoor; het wordt alleen niet besteed aan zaken die de robuustheid van het spoorsysteem verbeteren.

      1. F.F.W. Beijerling schreef:

        De “hoofdprijs”?
        Het spoorvervoer in NL is relatief goedkoop, zo blijkt uit een recent geplubliceerd vergelijkend onderzoek.

        1. Chrizzolicious schreef:

          Juistem. En daarom rijden er met de sneeuw minder treinen. Want anders betalen we een stuk meer.

        2. Johan schreef:

          Uit het gedegen onderzoek van Eurostat bleek dat we hier de hoofdprijs betalen. De steekproef van slechts twee kaartjes (!) die Metro daarop deed is het woord onderzoek niet waard. Dat is van het niveau “Er is geen klimaatverandering want het is vandaag en morgen koud buiten”.

  8. Zander Bussenin schreef:

    Prachtig die 20%. Ik reis echter niet willekeurig door heel Nederland, maar op een specifiek traject, waar 50% minder treinen rijden voor een paar vlokjes sneeuw.

    Shame on you NS!

    1. dries molenaar schreef:

      Zo te zien bent u ook meer van de Bussenin.

  9. De Leeuw schreef:

    Het wordt tijd dat opgeheven treinen net zo goed voor de punctualiteit gaan meetellen als te late treinen. Pas dan gaat NS eens vanuit de klant denken en treinen pas opheffen als het moet.
    Nu doen ze het met name om hun eigen punctualiteit op peil te houden onder het mom van “Bij NS rijden we treintjes, we vervoeren geen mensen”.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat is al min of meer zo. Weliswaar niet in de treinpunctualiteit, maar NS wordt afgerekend op reizigerspunctualiteit. Daar tellen de reizigers die met de uitgevallen treinen gereisd zouden hebben ook als te laat.

      1. Tonny Schonewille schreef:

        Is dat ook als het om een “geplande” annulering gaat?

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Uitval door werkzaamheden niet. Alles wat meer dan 36 uur vooraf wordt opgeheven telt niet als opgeheven mee, de rest wel. Dit is maandagmiddag besloten, dus alles telt als uitgevallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.