fbpx
Foto: Dave van Hattem (archief)

Zaanlijn meest beklaagde spoorlijn omtrent volle treinen

klok 06 mrt 2015 13:48

Reizigersorganisatie Rover ontving dit najaar een recordaantal van 17.000 klachten over te volle treinen. Ruim zevenhonderd klachten hebben betrekking op twee Sprinters Uitgeest – Zaandam – Amsterdam. Daarmee blijkt de Zaanlijn de meest beklaagde spoorlijn als het gaat om volle treinen.

Het aantal klachten bij Rover is mede gestegen door de introductie van een speciale app. Verder kunnen reizigers nu via de NS-app volle treinen doorgeven. Daardoor is het aantal klachten in september en oktober bijna verdriedubbeld. In 2013 kwam er deze periode nog 3.600 klachten binnen, nu waren dat er ruim 10.000. 

Zaanlijn
Over de Sprinters Uitgeest – Amsterdam van 8.13 en 8.43 uur kwamen in totaal 712 klachten binnen. Een Sprinter in de avondspits in tegenovergestelde richting werd in oktober al verlengd vanwege de vele klachten. 
Ook over de Intercity v. 8.08 uur van Hilversum naar Amsterdam kwamen veel klachten binnen (264). In 2013 waren er vooral veel klachten over de Flevolijn. Die lijn komt niet meer in de klachtentop voor.

Nieuwe treinen
Een snelle oplossing voor de volle treinen lijkt er niet te zijn. "NS heeft wel voldoende aandacht voor de problematiek, maar daarmee is er nog niet direct een oplossing", legde Rover-woordvoerder Sanne van Galen eerder uit. NS bestelde in 2014 wel veel nieuwe treinen, bijvoorbeeld 120 Sprinters van het type Sprinter Next Generation (SNG) bij de Spaanse fabrikant CAF. Ook zijn er nog eens 60 treinen besteld bij het Zwitserse Stadler.

Volle treinen blijven
De nieuwe treinen zullen overigens ook oude treinen vervangen. De kans dat volle treinen ook in de toekomst blijven bestaan is groot. De komende tien jaar hoeft NS in elk geval geen zitplaats aan reizigers te garanderen. Ook NS-directeur Timo Huges gaf eerder al aan dat volle treinen zullen blijven bestaan. "Wij moeten niets anders doen dan de reiziger te helpen door zijn reis zo voorspelbaar mogelijk te maken. Maar staan in de spits hoort er ook in de toekomst bij, net als werkzaamheden. Daar wil ik eerlijk over zijn", aldus de NS-baas eerder in het AD

Tevredenheid zitplaatskans gedaald
Vorig jaar daalde opnieuw de tevredenheid om een zitplaats in de spits te kunnen vinden. Volgens het spoorbedrijf stijgt de tevredenheid weer sinds het vierde kwartaal. Dat komt mogelijk doordat NS sindsdien ook de oude dubbeldekkers weer inzet. Die treinen hebben daarvoor een korte revisie gekregen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.