Zes winnaars van prijsvraag Treinreiziger.nl en NS
17 dec 2024 12:49
Zes deelnemers hebben een prijs gewonnen bij de wedstrijd van Treinreiziger.nl, die werd gehouden ter ere van de opening van de NS Fanshop. Zij waren de enigen die alle vragen foutloos hebben beantwoord. In totaal deden 348 mensen mee. De absolute winnaar, Wouter Wiersema, beantwoordde alle vragen correct in slechts zes en een halve minuut. Andere winnaars zijn Gijs, Luke, Levi, Lisanne en Thomas. De zes prijswinnaars ontvangen binnenkort een knuffeltrein of een treinkerstbal, aangeboden door de NS.
Benieuwd naar de juiste antwoorden? We zetten alle vragen en antwoorden op een rijtje.
Vraag 1. Wanneer vertrok de eerste grensoverschrijdende trein uit Nederland?
Er waren 170 mensen die correct antwoordden dat dit in 1853 was. Toen ging de spoorlijn Maastricht – Aken open en reed voor het eerst vanuit Nederland een trein de grens over. Maastricht kreeg dus eerst een verbinding met Duitsland voordat het per spoor op de rest van Nederland werd aangesloten want dat gebeurde pas in 1865 met de spoorlijn Maastricht – Venlo.
Het was een lastige vraag want wie deze googelde, kwam als eerste uit bij een tekst op de website van NS International waarin staat: ’’In 1843 begon de Grote Rhijnspoorweg met de eerste grensoverschrijdende trein vanaf Amsterdam richting Duitsland.’’ Maar dit klopt niet want als je verder zoekt, kom je er al snel achter dat in 1843 alleen het deel tussen Amsterdam en Utrecht van deze spoorlijn openging. Pas in 1856 werd de spoorlijn met het Duitse spoor verbonden en kon de trein de grens over.
Vraag 2. Waarheen reed de eerste grensoverschrijdende trein?
Naar Aken, zoals je net al kon lezen. Deze vraag werd 159 keer goed beantwoord. Waarschijnlijk hebben elf mensen het antwoord op vraag 1 dan goed gegokt.
Vraag 3. Welke bewering over Koploper 4011 was fout?
Deze vraag ging over intercitytrein Koploper (ICM) 4011. Dit is de trein die ooit rondreed volgeplakt met reclame van de KLM en Aegon. Maar we zochten de bewering die niet correct was en dat is dat de trein omgenummerd is tot trein 4444 en daarbij een extra 1e klas rijtuig kreeg. 232 mensen hadden dit goed.
Koploper 4011 heeft dat nummer nog steeds, maar de trein rijdt niet meer in dienst van de NS. De trein is sinds juni jongstleden in het bezit van het Spoorwegmuseum. Er is hier een – vergezochte – link met vragen 1 en 2 want ICM 4011 is door Talbot gebouwd in Aken.
Vraag 4. Is er een verschil in geldigheid bij een NS dagkaart e-ticket en NS dagkaart chip?
Het juiste antwoord: ja, er is een verschil. Een NS Dagkaart op een chipkaart is ook geldig naar grensstations zoals Emmerich, terwijl een e-ticket alleen binnen Nederland geldig is. Dit bleek een lastige vraag: van de 348 deelnemers gaven slechts 39 het juiste antwoord. Een e-ticket kan alleen in Nederland gebruikt worden, maar een wegwerp OV-chipkaart is óók geldig naar enkele buitenlandse stations waar je met een OV-chipkaart kunt uitchecken (Aachen Hbf, Aachen West, Herzogenrath, Gronau, Leer, Weener, Emmerich-Elten, Emmerich Hbf en Emmerich Praest). Het gaat uitsluitend om het zogenoemd Kort Grensoverschrijdend Openbaar Vervoer (KGOV).
Door de vele verkeerde antwoorden werden wij even ook in vertwijfeling gebracht, maar NS heeft het juiste antwoord bevestigd.
Vraag 5. Hoe breed (in mm) was de eerste Nederlandse spoorlijn?
Het correcte antwoord is 1945 millimeter. Er waren 175 deelnemers die dit goed hadden. Op internet wordt ook nog 2.000 mm genoemd, dit werd door dertien deelnemers ingevoerd.
Peter Paul de Winter van het spoorwegmuseum legt uit: ”De spoorwijdte van het spoor is een officiële meetwijze en aanduiding. De spoorwijdte in Nederland is momenteel 1435 mm voor zowel de trein, de metro’s, de sneltrams als de stadstrams. De treinen in Nederland hebben niet altijd op normaalspoor gereden: de allereerste spoorlijn van de HIJSM (Amsterdam – Rotterdam, de Oude Lijn) en de eerste spoorlijn van de NRS (Amsterdam – Utrecht – Arnhem, de Rhijnspoorweg) waren oorspronkelijk aangelegd in breedspoor met een spoorwijdte van 1945 mm. In 1865 werden de spoorlijnen versmald tot normaalspoor. Ook veel tramlijnen waren vroeger niet in normaalspoor uitgevoerd, maar in smalspoor. Zo reden de trams in Noord-Brabant op kaapspoor en in Zeeuws-Vlaanderen op meterspoor.”
Het is overigens ook zo dat als we 2.000 mm goed gerekend zouden hebben dat niet meer winnaars zou hebben opgeleverd.
Vraag 6. Welke spoorwegmaatschappij heeft nooit bestaan?
Het juiste antwoord: Lovers Spoor Cruise. Hoewel Lovers Canal Cruises wel degelijk bestaat, heeft dit bedrijf geen directe spooractiviteiten. Toch is er wel een link met het spoor, omdat in de jaren ’90 Lovers Rail bestond, een dochteronderneming van hetzelfde moederbedrijf. Lovers Rail exploiteerde destijds de Kennemerstrand Expres tussen Amsterdam en IJmuiden en de Keukenhof Expres tussen Amsterdam, Lisse en Leiden.
In totaal wisten 239 deelnemers het juiste antwoord te geven op deze vraag.
Vraag 7. Welke NS-directeur stelde dat de reiziger op 1, 2 en 3 moet komen te staan?
Dat was Timo Huges. Gemiddeld goed is niet goed genoeg was zijn stelling. Hij stond van oktober 2013 tot juni 2015 aan het hoofd van de NS. Hij moest uiteindelijk het veld ruimen vanwege vermeende fraude rond de aanbesteding van de ov-concessie Limburg. Huges werd in 2017 vrijgesproken van fraude. Er waren 152 deelnemers die deze vraag goed hadden.
Vraag 8. Welke bewering over Treinreiziger.nl-oprichter Hildebrand van Kuijeren klopte niet?
Als laatste was er nog een ’instinkertje’. We zochten naar een foute bewering over Treinreiziger.nl- en Treinrondreis.nl-oprichter Hildebrand van Kuijeren. De foute bewering was dat hij dezelfde voornaam heeft als de schrijver van het boek De Kilometer Kampioen. Deze schrijver heet weliswaar Hildebrand maar dat is de achternaam, de voornaam van de schrijver was Anton. Anton Hildebrand was journalist en schrijver die vooral bekend is als kinderboekenschrijver. Er waren 139 deelnemers die het antwoord goed hadden.
De Kilometer Kampioen is ook de naam van de tweejaarlijkse wedstrijd treinreizen van Treinreiziger.nl. De wedstrijd is geïnspireerd door het boek van Anton Hildebrand.
‘Onze’ Hildebrand reisde dus wel op zestienjarige leeftijd in recordtijd per trein langs alle Nederlandse provinciehoofdsteden en Amsterdam (12 uur en 14 minuten). Acht jaar later haalde hij zelfs, met Mart Hopman, een wereldrecord treinreizen door in een week tijd een kleine 25.000 kilometer met de trein te reizen. Het had een vermelding in het Guinness Book of Records op moeten leveren, ware het niet dat Hildebrand de bewijsstukken kwijtraakte. Ook de bewering dat Hildebrand trouwde op Rotterdam Centraal, klopt. Dat deed hij op 7 juli 2016. In dat zelfde jaar organiseerde hij samen met Vincent Wever van OV-Magazine een speciaal afscheid rond de sluiting van station Geerdijk.