fbpx

30 april 2013: Extra treinen rond Amsterdam vanwege troonopvolging

Extra treinen van maximale lengte moeten op 30 april de verwachte tienduizenden bezoekers naar Amsterdam brengen. NS houdt er rekening mee dat veel mensen de trein nemen om de festiviteiten rondom de troonswisseling in de hoofdstad bij te wonen. Een speciale Oranjedienstregeling zorgt ervoor dat dit zo goed mogelijk verloopt, liet NS dinsdag weten.

De treinen vanaf Amsterdam CS rijden in de avond langer door dan normaal. Eindigt de reguliere dienstregeling normaal gesproken aan het begin van de nacht, nu rijden de treinen door tot 04.00 uur. Door de festiviteiten als de koningsvaart op het IJ en het evenement op het Museumplein verwacht NS dat mensen nog tot laat terug zullen reizen.

Capaciteit treinstations
Op het Centraal Station kunnen ieder uur 38 treinen arriveren en vertrekken, zei een woordvoerster. In totaal kan NS per uur zo´n 35.000 tot 37.000 reizigers vervoeren van en naar CS. Naar Amsterdam-Zuid, van waaruit mensen naar het Museumplein, het Vondelpark of enkele dance-evenementen kunnen, ligt dat aantal op 20.000 tot 24.000 passagiers in een uur. Het nabijgelegen station RAI is op 30 april dicht. Op een normale Koninginnedag komen er zo´n 250.000 mensen per trein naar de hoofdstad. Dat zijn er naar verwachting dit keer meer, maar hoeveel precies is lastig vooraf in te schatten.

Extra medewerkers
NS zet eveneens flink meer medewerkers in op de dag van de troonswisseling. Zo werken er 1500 conducteurs en 1400 machinisten. Op een normale dag zijn dat er in beide beroepsgroepen 1000. Verder helpen nog eens 1000 mensen extra mee op de stations. Ook het aantal beveiligers is flink opgeschroefd, van 65 op een normale dag naar 350. Medewerkers zijn extra getraind om op Amsterdam Centraal reizigers in de goede richting te wijzen.

Oranjedienstregeling
Mensen die op 30 april naar Amsterdam willen komen, krijgen het advies hun reis vooraf goed voor te bereiden en rekening te houden met extra reistijd door de drukte.

Grote drukte
Hoewel NS langere treinen en honderden extra medewerkers inzet, verwacht regiodirecteur Heike Luiten vooral laat op de avond grote drukte op het Centraal Station van Amsterdam. Op een normale Koninginnedag vervoert NS zo’n 250.000 mensen naar de hoofdstad. Naar verwachting zijn dat er dit jaar meer, maar hoeveel precies weet Luiten niet. "Het is een ander soort dag dan een reguliere Koninginnedag. We zijn gewend dat reizigers normaal vanaf 16 uur naar huis gaan. Maar doordat er nu een heel avondprogramma is, vertrekken mensen waarschijnlijk later. Hoeveel dat er precies zijn, is koffiedik kijken.´´

Late avond
De avonduren zijn voor Luiten het spannendste moment van de dag. De middag na afloop van de festiviteiten op de Dam verwacht NS goed aan te kunnen, maar op de late avond en in het begin van de nacht eindigen veel activiteiten rond dezelfde tijd. "Dan komt er veel samen en mensen willen echt naar huis. Het is niet meer aantrekkelijk voor ze nog langer in de stad te blijven.’’ Overigens speelt het weer volgens de regiodirecteur ook een rol. "Als het zonnig en warm is, neigen mensen ernaar langer te blijven.’’

Looproutes
Luiten adviseert mensen hun reis goed voor te bereiden en er de tijd voor te nemen. Aan de hand van borden in de stad krijgen reizigers op de dag zelf informatie. "We hebben looproutes door de stad waar mensen op matrixborden kunnen zien als het bijvoorbeeld ongelofelijk vol is op CS. Dan adviseren we ze nog even te wachten met hun terugreis.´´ Ook krijgen reizigers een flyer waarop reisinformatie en looproutes staan vermeld.

IJ-zijde
Het station is aan de achterkant, de IJ-zijde, gesloten op de dag van de troonswisseling. "Dat doen we om te voorkomen dat grote groepen mensen elkaar kruisen omdat ze door CS naar de koningsvaart willen. De bezoekers van de vaartocht worden nu om het station heen geleid.´´

Noodrem
Voor raddraaiers geldt een lik-op-stuk-beleid en op de stations en in de treinen is alcohol op 30 april verboden. Wie aan de noodrem trekt of op het spoor loopt, krijgt een hoge boete die ter plekke moet worden betaald. "Er rijden extra teams mee op de treinen die ervoor zorgen dat alles goed verloopt en ook op de perrons en langs de sporen surveilleren we.´´

(c) ANP / Treinreiziger.nl