fbpx

Aangepaste dienstregeling winterweer blijft ook donderdag 17 januari

16 jan 2013 19:59

Ook donderdag 17 januari zullen de treinen volgens een aangepaste dienstregeling rijden. Circa twintig procent van de treinen vervalt. ProRail en NS hebben besloten om de aangepaste dienstregeling te handhaven omdat de ervaring heeft geleerd dat strenge vorst voor problemen kan zorgen.

Zo zorgde de strenge vorst vandaag voor de nodige wisselstoringen in Brabant. Vorig jaar – op zaterdag 4 februari – had NS bij de strenge vorst de dienstregeling niet aangepast, waarna het treinverkeer zeer moeizaam verliep. Sindsdien heebben NS en ProRail besloten om bij strenge vorst (-10 of meer) de dienstregeling uit voorzorg aangepast.

Strenge vorst
Omdat diverse weerbureau´s de komende nacht opnieuw temperaturen verwachten van lokaal -15 graden, hebben de spoorondernemingen besloten om de aangepaste dienstregeling te handhaven. Daarbij is het de derde aangepaste dag op een rij.

Problemen
De problemen bij strenge vorst kunnen ontstaan door bijvoorbeeld ruige rijp aan de bovenleiding, bevroren wissels en ijsblokken die onder treinen uitvallen en in wissels terechtkomen), waar treinreizigers veel hinder van ondervinden.

Volle treinen
Voor ProRail en NS  geeft de dienstregeling weliswaar meer ruimte, maar voor de reiziger in de trein minder. Alhoewel treinen zoveel mogelijk verlengd zijn, meldt Rover dat treinen zowel gisteren als vandaag zo vol waren, dat reizigers op de perrons moesten achterblijven. Rover wil dan ook dat er nog meer treinen verlengd worden. 
Trajecten waar volgens Rover problemen optreden zijn onder meer Almere-Amsterdam, Amsterdam-Uitgeest, Den Haag-Rotterdam en Arnhem-Utrecht.

Halfuursdiensten
Ondanks de problemen met de te korte treinen, heeft Rover wil de indruk dat het dit jaar beter gaat met de sneeuwdienstregeling. Totale chaos is vooralsnog uitgebleven. Tijdens de aangepaste dienstregeling zijn de kwartiersdiensten aangepast naar halfuursdiensten. ProRail en NS waarschuwen dat de aangepaste dienstregeling mogelijk ook na donderdag geldig blijft, want de vooruitzichten van weerbureaus zijn voor het spoor niet gunstig.

Alle aanpassingen op een rij:

Internationaal:

  • Fyra rijdt 7x per dag tussen Amsterdam en Brussel. Drie treinen worden per richting opgeheven. Eigenlijk hoort de trein 16x per dag te rijden, maar door een tekort aan nieuw materieel rijdt de trein voorlopig 10x per dag, en nu tijdelijk dus slechts 7x per dag.

Binnenland

  • De intercity´s Den Haag – Lelystad – Groningen / Leeuwarden rijden niet tussen Den Haag C en Lelystad. Daardoor rijden er tussen Den Haag en Schiphol / Lelystad geen rechtstreekse intercity´s. Als vervanging rijdt de Intercity Roosendaal – Amsterdam Centraal – Lelystad Centrum door naar Groningen en Leeuwarden.
  • De intercity´s Den Haag Centraal – Utrecht rijden niet. Doorgaande intercity´s richting Amersfoort Schothorst en Enschede rijden wel.
  • De sprinters Den Haag Centraal – Gouda Goverwelle rijden niet. De sprinters Den Haag – Utrecht rijden wel.
  • De spitssprinters Leiden Centraal – Alphen aan de Rijn, doorgaand naar Gouda rijden niet tussen Leiden en Alphen a/d Rijn.
  • De intercity´s Rotterdam – Utrecht rijden niet. De doorgaande intercity´s naar Groningen en Leeuwarden rijden wel.
  • De spitssprinters Rotterdam – Gouda Goverwelle rijden niet. De reguliere sprinters Rotterdam – Uitgeest rijden wel.
  • Sprinters Rotterdam – Maassluis West rijden niet. De doorgaande sprinters naar Hoek van Holland rijden wel. Ook de spits pendels Rotterdam – Vlaardingen rijden niet.
  • Intercity´s Amsterdam – Haarlem – Dordrecht rijden niet. 
  • Intercity´s (Schagen -) Alkmaar – Maastricht rijden niet. Maak gebruik van de intercity Den Helder – Nijmegen, die geeft in Utrecht aansluiting om de intercity Schiphol – Sittard en die dinsdag doorrijdt door naar Maastricht (ipv Heerlen).
  • Intercity Schiphol – Heerlen rijdt dinsdag als intercity Schiphol – Maastricht. Tussen Sittard en Heerlen rijdt 2x per uur een trein: 1x per uur een stoptrein en 1x per uur een intercity. In Sittard geldt er een overstaptijd van 15 tot 20 minuten.
  • Spitsintercity´s Amsterdam – Enkhuizen rijden niet. 
  • Sprinter Veenendaal Centrum – Utrecht – Breukelen – Amsterdam – Uitgeest rijden niet. Buiten de spits is deze treindienst normaal opgesplitst in twee treinen: Utrecht – Breukelen en Amsterdam – Uitgeest. Deze treinen rijden eveneens niet. De sprinters Breukelen – Rhenen en Uitgeest – Rotterdam rijden wel.
  • Sprinter Utrecht – Almere rijdt niet. Reizigers tussen Almere en Utrecht kunnen omreizen via Weesp.
  • Intercity´s Nijmegen – Utrecht – Schiphol rijden niet. 
  • De sprinter Den Haag – Dordrecht – Breda rijdt niet tussen Den Haag en Dordrecht.
  • De sprinter Den Haag – Schiphol – Utrecht rijdt niet tussen Den Haag en Leiden.
  • De intercity Enkhuizen – Amsterdam – Amersfoort – Deventer rijdt niet tussen Amsterdam, Amersfoort en Deventer. De internationale treinen Amsterdam – Deventer – Hengelo – Berlijn rijden wel.

Voorzorgsmaatregelen
ProRail zet extra sneeuw- en storingsploegen in en heeft hulplocomotieven klaarstaan om eventuele problemen op te lossen. NS zet bovendien extra personeel in om de reiziger zo goed mogelijk van dienst te zijn.