fbpx

Papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli

Het papieren treinkaartje met korting verdwijnt per 9 juli 2014. Houders van een voordeelurenkaart kunnen vanaf die datum alleen nog maar via de OV-chipkaart met korting reizen. Het voltarief-treinkaartje wordt vanaf die datum vervangen door een wegwerp-OV-chipkaart. Die wordt 1 euro duurder dan het huidige treinkaartje. Dat zijn de vervoerders overeengekomen. Ze hebben daarbij geen draagvlak weten te creëren bij reizigersorganisaties.

Maar er is ook positief nieuws; vanaf 25 juni krijgen alle treinreizigers die op saldo reizen ook het voordeel van de lange-afstandskorting. Tot nu toe werd die korting bij een reis met meerdere vervoerders alleen toegepast als het een papieren treinkaartje betrof. Door de korting wordt het reizen op saldo met meerdere vervoerders iets goedkoper.

Geen slimme maatregel
Op dit moment kunnen vaste klanten van de Nederlandse Spoorwegen drie reizigers meenemen met korting. Vanaf 9 juli kan dat alleen nog maar wanneer de meereizende personen ook een OV-chipkaart hebben. “Dit is geen slimme maatregel,” stellen consumentenorganisaties. Ze willen dat de toeslag voor een wegwerp-OV-chipkaart maximaal vijftig cent wordt, maar liever helemaal geen toeslag. Daarnaast vinden de consumentenorganisaties dat er ook papieren enkele reizen en retours beschikbaar moeten blijven met korting.

E-tickets
Wie de toeslag van een euro wil ontlopen kan vanaf 9 juli een e-ticket kopen. Het e-ticket voltarief blijft bestaan, zonder toeslag. Het e-ticket met korting gaat echter verdwijnen. "Een e-ticket wordt uitgerust met een barcode. Per station gaan we slechts enkele poortjes beschikbaar maken voor het scannen van barcodes. Daarom zullen we minder e-tickets gaan verkopen" zegt NS-woordvoerder Eric Trinthamer. De toeslag van een euro gaat overigens niet gelden voor internationale treinkaartjes, Railrunners en toeslagbiljetten. 

Eerlijk delen
Reizigers die vanaf 9 juli een wegwerp-OV-chipkaart krijgen moeten daarmee ook in- en uitchecken. Doen ze dat niet, dan kan dat een boete van 35 euro opleveren. NS geeft echter aan voorlopig coulant te zijn, zodat de reiziger kan wennen. Een woordvoerder van het spoorbedrijf legde eerder al uit dat in- en uitchecken nodig is om de vervoersopbrengsten tussen vervoerders eerlijk te kunnen verdelen. Consumentenorganisaties zien niets in de verplichting om in en uit te checken.

Niemand
"In Haarlem krijgen treinreizigers bij één automaat al een wegwerp-OV-chipkaart. Ik heb dit weekend op het station gekeken hoe dat gaat, maar ik heb niemand zien inchecken. Het staat er bovendien in kleine letters op, en alleen in het Nederlands. Het is goed dat NS nu coulant is, maar dat is geen permanente oplossing" reageert Sanne van Galen van Rover. Ze spreekt van een trieste dag. 

Rechter
Toch is er nog een kans dat het papieren treinkaartje blijft bestaan. Mendel Mobach, een ICT´er met veel kennis van het openbaar vervoer, heeft namelijk de rechter om een uitspraak gevraagd. Die uitspraak wordt over zes weken verwacht. In de zaak stelt hij de rechtsgeldigheid van de OV-chipkaart in twijfel, omdat Europese regels mensen verplichten dat ze voor hun reis controleren of ze een geldig biljet hebben. "Voor het toetsen ben je afhankelijk van de administratie van de NS", zei Mobach eerder tegenover NU.nl.

Laatste voorwaarden
Staatssecretaris Mansveld gaat het verdwijnen van het papieren treinkaartje in elk geval niet tegenhouden. Ze vindt dat met de introductie van een speciale chipkaart voor eenmalig gebruik voldoende is voldaan aan de laatste voorwaarde om de papieren versie te kunnen afschaffen. Dat liet de bewindsvrouw dinsdag weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *