fbpx
Foto: (c) DB

ProRail: per saldo niet minder storingen

07 apr 2014 11:40

Het aantal storingen op het spoor is de laatste twee jaar niet afgenomen. Het aantal storingen op het spoor is in 2013 vergelijkbaar met het aantal storingen in 2011. Volgens ProRail is het aantal vermijdbare storingen weliswaar afgenomen, maar zijn er wel veel meer andere storingen.

Of de reizigershinder van de storingen is verminderd, durft een woordvoerder van de spoorbeheerder niet te zeggen. "Spoorlopen is enorm toegenomen, dat gebeurt vaak in de buitengebieden. Ons wisselprogramma om het aantal wisselstoringen te verminderen heeft effect. Daardoor zijn er vooral in de Randstad minder storingen. Maar of het effect van storingen is afgenomen durf ik niet te zeggen" aldus de woordvoerder. 

Volgens de spoorbeheerder is het aantal vermijdbare storingen in 2013 in vergelijking met 2011 met negen procent gedaald. Dit zijn bijvoorbeeld sein- en wisselstoringen of storingen in de ICT. Eind 2015 moet het aantal vermijdbare storingen nul zijn. Dat doel lijkt nog ver weg.

De spoorbeheerder zegt nu de vruchten te plukken van een nieuwe aanpak rond onderhoud van wissels. Wissels worden nu sneller preventief vervangen en bovendien krijgen wissels vaker een onderhoudsbeurt, aldus de spoorbeheerder. Opmerkelijk, want juist in 2014 moesten meerdere keren diverse wissels buiten gebruik worden genomen vanwege slijtage. Die storingen zijn overigens nog niet in de cijfers verwerkt, maar in nieuwe cijfers zullen ze meetellen als vermijdbare storingen.

De Telegraaf maakte vrijdag een analyse op basis van cijfers van rijdendetreinen.nl. Daaruit blijkt dat er sinds 2011 meer wisselstoringen in de reisinformatie worden gecommuniceerd. Toen de topvrouw van ProRail donderdag lucht kreeg van de analyse en geen steun van NS kreeg, besloot ze op te stappen, aldus de ochtendkrant. ProRail ontkent dat.met klem. "Marion Gout-van Sinderen kan zich niet vinden in de sterkere aansturing die is afgesproken in de Lange Termijn Spooragenda." Het is echter wel opmerkelijk dat het vertrek buiten kantooruren werd aangekondigd. Kort daarvoor had ProRail aan het ANP laten weten dat er minder wisselstoringen zouden zijn. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *