fbpx

ProRail: spoor rond Zwolle is veilig

ProRail staat in voor de veiligheid op het spoor bij knooppunt Hattemerbroek, bij Zwolle. Dat liet een woordvoerder donderdag weten. Vorige week maandag reed een trein door een rood sein en beschadigde een wissel.

De trein uit de richting Lelystad kwam uiteindelijk op een stuk spoor terecht waar een intercity uit Amersfoort overheen moest komen. Die moest daardoor een noodstop maken, zo erkent spoorbeheerder ProRail deze week tegenover diverse media. De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt hoe het kon dat de trein het stoptonend sein passeerde. In het najaar worden de resultaten verwacht.

Buiten werking
Het sein dat de sprinter ten onrechte passeerde was een ATB-Vv sein. Met ATB-Vv wordt er ook ingegrepen als een trein met snelheden lager dan 40 kilometer per uur stoptonend sein passeert. De Telegraaf medde eerder al dat het ATB-Vv systeem hoogst waarschijnlijk niet werkte. De krant komt tot die conclusie omdat de kapot gereden wissel 200 meter verder ligt. Die afstand is voldoende om een trein normaal tot stilstand te brengen.

Spoor is veilig
ProRail wil nog niet bekend maken of het ATB-Vv systeem in werking was, dit omdat er onderzoek wordt gedaan. Ook de NS wil niet vooruitlopen op het onderzoek. Desondanks "staan we [ProRail] in voor de veiligheid´´ bij het knooppunt, zo liet een woordvoerder weten. Volgens hem is er een heel pakket aan veiligheidssystemen op het spoor en dus ook bij het bewuste knooppunt.

Lege kastjes
Al in 2011 stelde de Telegraaf op basis van vertouwelijke stukken van een aannemer dat ATB-Vv vaak buitenwerking werd gesteld. Volgens de aannemer stonden er toen op veel locaties alleen lege kastjes vanwege een gebrek aan elektronica. Daarnaast zou ATB-Vv buitenwerking treden bij blikseminslag. Volgens de krant wordt dit echter niet opgemerkt, omdat het systeem het niet aangeeft als het niet meer werkt. 

(c) ANP / Treinreiziger.nl