fbpx

Tevredenheid ov historisch hoog

OV-reizigers waarderen eind 2014 de kwaliteit van hun rit met bus, tram, metro, regionale trein en boot gemiddeld met het rapportcijfer 7,5. Sinds de start van de OV-Klantenbarometer in 2001 was de waardering nog niet eerder zo hoog. Destijds werd het ov beoordeeld met een 6,8. Bijna ieder jaar lijkt de tevredenheid een fractie te verbeteren. Zo ook dit jaar, in vergelijking met 2013 is de tevredenheid met 0,1 toegenomen.

Het onderzoek wordt ieder jaar uitgevoerd door het CROW. Voor 73 onderzoeksgebieden wordt de waardering van het ov in kaart gebracht. In 2014 hebben in totaal 91.868 reizigers een schriftelijke enquête tijdens hun reis ingevuld. Van alle reizigers gaf 83,2 procent het openbaar vervoer eind 2014 een 7,0 of hoger. In 2013 was dit nog 81,3 procent.

Apeldoorn
Uit het onderzoek blijkt dat de waardering per regio nogal kan verschillen. Zo wordt het stadsvervoer van Apeldoorn gewaardeerd met een 8. In geen enkele andere stad zijn reizigers zo tevreden over het stadsvervoer. Ook vorig jaar kwam Apeldoorn als beste uit de bus, toen nog met een 7,7. Reizigers op de Maaslijn (Nijmegen – Roermond) zijn reizigers heel wat minder tevreden en waarderen de rit met slechts een 6,7. Daarmee is de in de spits overvolle Maaslijn de slechtst gewaardeerde regionale spoorlijn van Nederland.

Streekbus
Streekbusreizigers zijn het meest tevreden op de Waddeneilanden. Dat was voorgaande jaren ook het geval. Daarna volgt de Zaanstreek met een 7,8. Vorig jaar werd de tweede plek ingenomen door buurconcessie Waterland (7,7). Aan de onderzijde staat met een 7,1 het streekvervoer in Rivierenland.

OV-chipkaart
Over de busrit in het algemeen zijn reizigers weliswaar iets meer tevreden, over het gebruikersgemak van de ov-chipkaart juist iets minder tevreden. In 20114 scoorde de kaart nog een 7,6, nu is dat een 7,5. De onderzoekers van het CROW wijzen erop dat dit nog altijd veel hoger was dan in 2010, toen de ov-chipkaart het moest doen met een 6,8.

Regionale spoorlijnen
Alhoewel de tevredenheid in het algemeen toeneemt, scoren veel regionale spoorlijnen juist net iets minder goed. Zo is de waardering van de NS-spoorlijn Zwolle – Kampen gedaald van een 7,8 naar een 7,5. De Valleilijn (Amersfoort – Ede-Wageningen) heeft met een 7,7 de best beoordeelde regionale spoorlijn.

Cijfers per vervoerder
OV-Magazine laat de rapportcijfers per concessie elk jaar omrekenen naar cijfers per vervoerder. EBS is de beste streekvervoerder en de RET de beste stadsvervoerder. HTM is de laagst scorende stadsvervoerder en Veolia de minst presterende streekvervoerder. NS scoort op de ranglijst helemaal onderaan, maar in het onderzoek wordt alleen gekeken naar de regionale spoorlijnen van NS. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om Rotterdam–Hoek van Holland, Gouda–Alphen aan den Rijn en Zwolle – Kampen / Enschede. Het hoofdrailnet wordt nog niet onderzocht, in de editie van 2015 zal dit waarschijnlijk wel het geval zijn. 

Eigen feestje
Iedere vervoerder grijpt de OV-Barometer aan om zijn eigen feestje te vieren. Zo wijst Arriva op de hoge waardering Arriva van het busvervoer op Schiermonnikoog (8,4). EBS is trots dat de waardering in de regio Waterland ondanks het nieuwe vervoersplan dat in augustus in ging nog steeds hoog is. Ook bij Syntus is er feestvreugde, vanwege de hoge waardering van het stadservoer in Apeldoorn. 

RET
Ook de RET is vol trots dat de waardering voor het zesde achtereenvolgende jaar stijgt. Een prestatie die volgens de RET nog niet eerder is voorgekomen. "Zes keer een beter rapport van je klanten is geen toeval meer, maar een beloning voor onze jarenlange inspanningen. We besteden veel aandacht aan verbetering van de service door onze frontliners. En juist op deze aspecten scoren we weer beter. Een prachtige en welverdiende opsteker voor alle collega’s”, reageert RET-directeur Pedro Peters.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *