fbpx

TU Delft heeft interesse in concept magneetzweeftrein

20 dec 2013 12:41

De Technische Universiteit Delft overweegt deel te nemen aan een Maglev Instituut Nederland. Dat meldt het vakblad OV-Magazine in een nieuwsbrief. Maglev is de internationale verkorting voor magneetzweeftrein. Ondernemer Ralph Bakker, van MetaVisie X (een denktank voor schone techniek en duurzaamheid) ziet diverse mogelijkheden voor zo’n nieuw kennis- en ontwikkelinstituut.

Het idee is dat de magneetzweeftrein kan aangelegd worden op plaatsen waar nu elektriciteitsmasten staan. De koperen 380 kiloVolt hoogspanningsleidingen zouden dan vervangen worden door ondergrondse supergeleidende kabels.

Door die vervanging komt er over een lengte van honderden kilometers een stroom vrij van bijna 150 meter breed, waar de magneetzweeftreinen zouden kunnen komen van het type ET3 (Evacuated Tube Transport Technologies). Capsules voor reizigers en goederen bewegen zich in vacuüm buizen van anderhalve meter doorsnee. Reizigers zitten dan met z’n tweeën naast elkaar in kuipstoeltjes. De snelheden kunnen oplopen tot 600 kilometer per uur tussen steden en tot 6500 kilometer per uur op intercontinentale verbindingen. Het Maglev Instituut Nederland wil de kosten voor de aanleg en exploitatie van magneetzweeflijnen berekenen en de komende jaren in Nederland een proeftraject aanleggen van 5 tot 10 kilometer.

Het idee is verder dat het magneetzweefsysteem met zonnecellen in zijn eigen energiebehoefte gaat voorzien. Ralph Bakker zoekt nu investeerders, zoals pensioenfondsen en institutionele beleggers, die willen meebetalen om ergens op de wereld een recht stuk spoorlijn van ongeveer 50 kilometer te kopen. Die lijn moet dan geschikt worden gemaakt voor een experiment.

Bron: (c) OV-Magazine