fbpx

Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Om een kwartierdienst op de volledige Valleilijn (Amersfoort – Ede-Wageningen) mogelijk te maken én de reistijd naar Arnhem te verkorten kan de treindienst het beste doorgetrokken worden naar Arnhem. Dat blijkt uit een concept-rapport van ProRail waarover Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie tijdens een werkbezoek is geïnformeerd.

Op dit moment is er alleen een kwartierdienst tussen Amersfoort en Barneveld Centrum. Eens per half uur rijden de treinen vanuit Amersfoort door naar Ede-Wageningen. In Ede-Wageningen is er net geen aansluiting op de trein naar Arnhem, waardoor reizigers veertien minuten moeten wachten op de volgende trein. Die aansluiting is moeilijk te verbeteren omdat de Valleilijn enkelsporig is en de capaciteit rond Amersfoort beperkt is.

Beter en goedkoper
Omdat het aantal reizigers op de Valleilijn gestaag groeit wil de regio ieder kwartier een trein tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Volgens Dik-Faber blijkt uit een concept-rapport van ProRail dat de lijn het beste doorgetrokken kan worden naar Arnhem. "Het is niet alleen de goedkoopste oplossing, maar levert ook het meeste gemak voor de reizigers. De twee andere onderzochte varianten scoren beduidend slechter op het punt van reizigersgemak of vragen een investering die enkele tientallen miljoenen euro hoger ligt", aldus het ChristenUnie-Kamerlid.

Duurder
Als de lijn niet wordt doorgetrokken, blijven de aansluitingen slecht. Tenzij er vele miljoenen extra worden geïnvesteerd om op meerdere plekken het spoor te verdubbelen. Als de lijn wordt doorgetrokken hoeft er het minst geïnvesteerd te worden in nieuwe infrastructuur.

Concessie
Om het doortrekken van de Valleilijn mogelijk te maken moet wel de nieuwe hoofdrailnetconcessie nog aangepast worden. En dat zal nog een lastig punt worden, omdat een meerderheid van de Tweede Kamer de stoptrein Arnhem – Ede Wageningen bij NS lijkt te willen houden. Dat kan het toelaten van Connexxion op de lijn Ede-Arnhem belemmeren. Dit voorjaar wordt een besluit genomen over de hoofdrailnetconcessie. Dik-Faber: “Het risico bestaat dat alleen de optie van een trage kwartierdienst overblijft. De reiziger moet dan in Ede-Wageningen steeds bijna een kwartier wachten op zijn aansluitende treinen. Ik wil daarom dat serieus naar de optie van doorrijden wordt gekeken.”

Arnhem
Mocht de Valleilijn daadwerkelijk naar Arnhem worden doorgetrokken, dan zal er nog onderzocht moeten worden of alle treinen naar Arnhem gaan doorrijden of slechts een deel van de treinen.

Barneveld Zuid
Tijdens het werkbezoek werd ook bekend dat maatregelen om op korte termijn knelpunten op de Valleilijn op te lossen een paar jaar vertraging oplopen en mogelijk pas klaar zullen zijn in 2018. Dik-Faber: “Dit heeft mogelijk gevolgen voor het nieuwe station Barneveld Zuid. Het station is voor zover bekend wel in 2015 klaar, maar de kans is groot dat de dienstregeling dan niet optimaal is.”

Schop moet in de grond
De ChristenUnie maakt zich al jaren sterk voor meer treinen en kortere reistijden op de Valleilijn en voor opening van station Barneveld Zuid. In het Lenteakkoord werd door de partij extra geld geregeld voor de lijn. Dik-Faber: “Ik hoop dat dit geld nu snel wordt geïnvesteerd. Er wordt al sinds zeker 2008 gestudeerd op de lijn, het geld ligt op de plank, de schop moet nu eindelijk eens de grond in!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *