fbpx
Foto: Ronnie Venhorst (archief, elders in NL)

Arriva blijft tot zeker 2035 spoorvervoerder in Noord-Nederland

Arriva blijft ook na 2020 het treinvervoer in Groningen en Friesland verzorgen. De nieuwe concessie die Arriva gewonnen heeft loopt van eind 2020 tot december 2035.

Arriva-directeur Anne Hettinga is opgetogen over de winst. Hettinga: “We zijn blij en vooral heel erg trots. Het noorden is onze bakermat, hier komen we vandaan en vanuit hier zijn we gegroeid tot wat we nu zijn. Dat we het vertrouwen van beide provincies  hebben gekregen om hier te mogen blijven rijden, voelt echt fantastisch.”

Flirtino’s
De bestaande treinen zullen ook straks worden ingezet, maar daarnaast komen er 18 nieuwe treinen. De nieuwe treinen, Flirtino’s, zullen tussen Leeuwarden en Groningen Europapark gaan rijden. De Flirtino’s hebben stillere motoren en rijden op 100 procent biodiesel. Volgens Arriva zullen de Flirtino’s speciaal voor deze concessie ontwikkeld worden.

Meer treinen
De provincie Groningen heeft eerder aangekondigd dat het treinaanbod in de provincie uitgebreid zal worden. Zo zal er in de toekomst elk half uur een sneltrein gaan rijden tussen Leeuwarden en Groningen Europapark. Nu eindigt de sneltrein nog op het hoofdstation van Groningen. Ook de stoptreinen uit Leeuwarden zullen straks door gaan rijden naar Europapark. In de spits komt er een sneltrein tussen Groningen en Winschoten. De trein naar Roodeschool rijdt een aantal keer per dag door naar station Eemshaven om aan te sluiten op de veerboot naar Borkum. Ook in Friesland komen er treinen bij: tussen Leeuwarden en Sneek komt in de spits een kwartierdienst.

Duitsland
In de nieuwe concessie rijden de treinen ook weer op alle dagen de grens over richting het Oost-Friese Leer. Dat wordt een uurdienst die dan ook zal stoppen op het heropende station Bunde en, wanneer de Friesenbrücke weer in gebruik is, op het station Ihrhove. Daarbij wordt dan een goede aansluiting in Leer geboden op de intercity’s en regionale treinen naar Bremen.

Sluiting
Toch gaat niet iedereen er op vooruit: Leeuwarden Achter de Hoven en Sappemeer Oost zullen straks hun deuren moeten sluiten. In Achter de Hoven stoppen nu al slechts drie treinen per werkdag, Sappemeer Oost heeft nu nog elk kwartier een trein.

Stiller en duurzamer
Naast de 18 Flirtino’s komen er ook nog drie andere nieuwe treinen bij. De huidige treinen krijgen een grote opknapbeurt. “De huidige vloot wordt compleet gerefurbished, met geavanceerde batterijpakketten, zodat alle treinen straks hybride zijn,” zegt Arriva.  Alle treinen zullen worden voorzien van batterijen die de remenergie opslaan. “Hierdoor worden de treinen niet alleen duurzamer, doordat ze minder energie verbruiken, maar worden ze ook iets stiller bij het wegrijden van een station,” laat de provincie Groningen weten. Daarnaast kan door de batterijen de dieselmotor uitgezet worden als de trein vijf minuten of langer stilstaat.

Nachttrein
Volgens Arriva komen er in de nieuwe concessie ruim 20 banen bij voor machinisten en stewards. Arriva spreekt van een extra gouden randje, omdat de vervoerder ook een nachttrein Groningen – Leeuwarden zal introduceren. Die gaat rijden in de nacht van donderdag op vrijdag en vrijdag op zaterdag. Vrijdag en zaterdag komt er een late avondrit Sneek – Stavoren en Stavoren – Leeuwarden bij.

Telsysteem
Om volle treinen te voorkomen komt er een automatisch telsysteem, waarmee in kaart wordt gebracht hoeveel reizigers op welke rit reizen. Daarmee is beter te voorspellen hoeveel zitplaatsen nodig zijn en hoeveel treinen ingezet moeten worden.  Dit telsysteem zorgt er ook voor dat reizigers op de perrons kunnen zien hoeveel reizigers in een treinstel zitten en in welk treinstel nog zitplaatsen beschikbaar zijn. Op de buitenkant van de trein zal namelijk straks per compartiment getoond worden hoeveel zitplaatsen er beschikbaar zijn. Ook krijgt iedere trein – net als bij NS – een stiltecoupé.

Arriva
Arriva is sinds 1999 actief op het spoor in Noord-Nederland. De eerste jaren was dat samen met NS in NoordNed. In 2003 werd NoordNed een volle dochter van Arriva. Na de eerste concessie won Arriva de volgende op eigen kracht. Die tweede concessie ging in 2005 in en loopt tot december 2020. Ook de derde spoorconcessie in Noord-Nederland gaat dus weer naar Arriva.

0 0 stemmen
Artikel waardering
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Vincent
7 jaren geleden

Pffft, kopen ze dieselmaterieel. Elektrificeren die hap. Zit je sneller op je topsnelheid en ben je stiller dan welke dieselmotor dan ook.

Tom
7 jaren geleden
Antwoord aan  Vincent

Mee eens! Dat kunnen ze toch ook geleidelijk doen in de concessie, want die GTWtjes zullen op een gegeven moment ook wel op zijn.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
7 jaren geleden
Antwoord aan  Vincent

Elektrificeren kost aardig wat centjes. Op de Maaslijn gaat het gebeuren, maar dat kan alleen dankzij de financiële steun van de overheid. Treinen op waterstof komen er aan, dan rijdt de trein ook elektrisch, maar zonder bovenleiding. Dus waarom niet eerst die ontwikkeling afwachten? De GTWtjes redden denk ik het einde van de concessieperiode wel. Dan zijn ze circa 30 jaar oud, niet extreem oud voor een trein.

B. P. de Jong
7 jaren geleden

Zo snel mogelijk elektrificeren. Kijk naar Overijssel. Het kan dus wel.

WMC AMoNS
7 jaren geleden

De eersten zullen de laatsten zijn….

B. P. de Jong
7 jaren geleden

Ik weet dat elektrificeren geld kost. Maar Groningen en Friesland bulken van het geld. Ze besteden dit liever aan zinloze wegen dan aan het o.v. Zie spoorlijn Groningen-Heerenveen.40 jaar geleden was er al sprake van dat Groningen-Leeuwarden geëlektrificeerd zou worden. Het is nooit gebeurd. Het zou verstandig zijn de huidige investeringen in die lijn uit te breiden met elektrificatie. En wachten op die waterstof-treinen? Dan kun je wachten tot je een ons weegt! Ik denk dat die er nooit zullen komen. Is er ook ooit eens sprake geweest van een monorail tussen Lelystad en Groningen? Die kwam er ook nooit. Dus: wees reëel en investeer in reële technieken.

willem hazenberg
6 jaren geleden
Antwoord aan  B. P. de Jong

Waterstoftreinen bestaan en kunnen eerder op het spoor zijn dan de nu nieuw bestelde treinen. De oude treinen kunnen voor minder als 2 miljoen omgebouwd worden en kunnen zo nog jaren mee. Een nieuwe trein kost 7-8 miljoen.

De Leeuw
7 jaren geleden

Met een sterke VVD zijn investeringen in het OV grotendeels uitgesloten. Voor de VVD tellen maar 3 dingen:
1 Asfalt/Auto
2 Asfalt/Auto
en 3 Nog meer Asfalt en Auto’s

Laurens Smid
7 jaren geleden

Nu mag Arriva de komende 15 jaar gaan rijden maar wat heeft deze aanbesteding voor nut gehad als alleen Arriva zich heeft ingeschreven! zie het artikel op OVPRO krijgt de reiziger wel de juiste kwaliteit want er kon geen vergelijking gemaakt worden tussen de biedingen van andere vervoerders want die hadden zich niet ingeschreven!
En we hoeven de komende 4 jaar ook niet veel verwachten omtrent investeringen in het openbaar vervoer want nasst de VVD is het CDA ook een auto partij. Hooguit kan men van de christen Unie wat verwachten omtrent het ov.