fbpx

Eenvandaag: Spoedinspecties bij ATB-vv seinen na bijna treinramp

19 sep 2013 15:58

ProRail heeft naar aanleiding van de bijna treinramp in Zwolle op 2 september op 150 plekken in Nederland extra inspecties uitgevoerd aan ATB-vv seinen. Dat blijkt uit vertrouwelijke documenten die in handen zijn van Eenvandaag.

Ook de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) vindt extra steekproeven noodzakelijk en wil zelfs in kaart brengen hoe ProRail het veiligheidssysteem beheert, zo meldt het programma. Bronnen binnen ProRail vertellen EenVandaag dat het veiligheidssysteem op de nieuwe Hanzelijn bij Zwolle niet aan stond en dat er op meer plekken in Nederland problemen zijn geconstateerd.

Zwolle
Dit ATB-vv seinen moet er voor zorgen dat een trein automatisch stopt als het door een rood sein rijdt, ook als de snelheid lager is dan 40 kilometer per uur. Op 2 september passeerde een Sprinter uit Lelystad bij knooppunt Hattemerbroek een stoptonend ATB-vv sein. Vervolgens reed de trein een wissel aan gort. Een intercity, naderend uit de richting Amersfoort kon door een noodremming een ongeluk voorkomen. ProRail en de ILT onderzoeken het voorval. In dan kader zijn ook de 150 ATB-vv seinen onderzocht. “Alleen een totaalbeeld levert bruikbare conclusies op die ons kunnen helpen het spoor nog veiliger te maken”, aldus de spoorbeheerder.

Spoor veilig
De spoorbeheerder zegt geen enkele aanleiding te hebben dat het Nederlandse spoor onveilig is. Volgens Treinreiziger.nl klopt dat. "De trein is veel en veel veiliger dan bijvoorbeeld de auto. Als ATB-vv niet werkt, ontstaan er onnodige veiligheidsrisico´s. Zoiets mag dus echt niet gebeuren. Toch is het spoor ook dan nog betrekkelijk veilig" zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. Vorig jaar kwam voor het eerst in 20 jaar een treinreiziger bij een treinongeluk om het leven.

Buiten werking
De Telegraaf medde eerder al dat het ATB-Vv systeem bij het voorval in Zwolle hoogst waarschijnlijk niet werkte. De krant komt tot die conclusie omdat de kapot gereden wissel 200 meter verder ligt. Die afstand is voldoende om een trein normaal tot stilstand te brengen.

Lege kastjes
ProRail wil  nog niet bekend maken of het ATB-Vv systeem in werking was, dit omdat het onderzoek lopende is. Al in 2011 stelde de Telegraaf op basis van vertrouwelijke stukken van een aannemer dat ATB-vv vaak buitenwerking werd gesteld. Volgens de aannemer stonden er toen op veel locaties alleen lege kastjes vanwege een gebrek aan elektronica. Daarnaast zou ATB-Vv buitenwerking treden bij blikseminslag. Volgens de krant wordt dit echter niet opgemerkt, omdat het systeem het niet aangeeft als het niet meer werkt.