fbpx

Forse daling goederenvervoer per spoor

21 aug 2012 13:42

Dit jaar is het spoorgoederenvervoer in Nederland met ruim 10% gekrompen. Dat is een sterkere terugval dan in de rest van het goederenvervoer, meldt werkgeversvereniging KNV Spoorgoederenvervoer.

Het bestuur van de vereniging heeft dinsdag in een buitengewone vergadering besloten over maatregelen om de crisissituatie in het Nederlandse spoorgoederenvervoer te bestrijden.

Oorzaken daling
De daling kent volgens KNV meerdere oorzaken. Zo zijn in de afgelopen drie jaar de tarieven voor het gebruik van het spoor met 300% gestegen; houden de problemen met treinbeveiligingssystemen (ERTMS) aan en moeten vervoerders aan veel en dure, specifiek Nederlandse eisen voldoen met betrekking tot hun materieel en personeel.

Netwerkmanager
"Dit zijn dermate ernstige belemmeringen voor spoorvervoerders dat de vervoerders Nederland mijden" schrijft de KNV in een persbericht. Om het tij te keren is er volgens KNV een klantvriendelijke netwerkmanager voor alle spoorweginfrastructuur. De netwerkmanager zou zowel de capaciteit op het spoor moeten verkopen, als ondersteuning bieden bij belemmeringen.

Twee spoorbeheerders
Op dit moment hebben goederenvervoerders nog te maken met twee spoorbeheerders: Keyrail (Betuweroute) en ProRail (overig spoor). Alhoewel de minister ruim een jaar geleden al heeft aangegeven dat er één loket moet komen voor het beheer van spoorinfrastructuur, is tot dusver weinig van terecht gekomen.

Geen lastenverhoging
Daarnaast wil de KINV dat de spoorsector niet te maken krijgt met verdere lastenverzwaring. Die dreiging is er wel. Zo dreigt op korte termijn rode diesel te worden afgeschaft. KNV wil dat spoorgoederenvervoer ook in de toekomst het voordeel van een verlaagd accijnstarief krijgt. De binnenvaart heeft dat al.