fbpx

Internationale treinreizen tijdens winterweer

24 dec 2010 18:14

Het verkeer in Europa ondervindt hinder van het winterweer. Dat geldt voor het vliegtuig, de auto maar ook voor de trein. De afgelopen week reisde een redacteur van treinreiziger.nl naar Duisburg en Parijs. Zijn ervaringen met het winterweer bij internationale treinreizen.

Door Hildebrand van Kuijeren

Rotterdam – Duisburg,  20 december
De sneeuw heeft Nederland in zijn greep. Hoe zou dit zijn over de grens? Het winterweer is voor mij in elk geval aanleiding om 30 minuten eerder te vertrekken uit Rotterdam dan gebruikelijk, en dat bleek niet voor niets. De ICE naar Frankfurt kwam zowaar vrijwel op tijd Utrecht binnen rollen. Even leek er niets van het winterweer merkbaar. Maar bij Emmerich ontstonden er toch wat kleine probleempjes. Aankomst Duisburg: +30. Dat is voor de ICE niet uitzonderlijk, dus de impact van de sneeuw op deze reis viel mee. Al met al bedroeg de extra reistijd 60 minuten (30 minuten eerder op pad, 30 minuten vertraging.

Duisburg – Rotterdam, 20 december
Na mijn afspraak in Duisburg ging de reis weer terug richting Nederland. Te Duisburg bleken diverse treinen – met name lange afstandstreinen – vertraagd te zijn. Zo ook de trein naar Amsterdam. Vertraging: 30 minuten. Eénmaal in de trein neemt de vertraging toe naar 60 minuten. Bij aankomst in Utrecht het geluk dat de trein richting Rotterdam – die vanwege een aangepaste dienstregeling slechts 2x per uur reed – vertraagd was en daardoor we niet hoefde te wachten. Maar de trein was vooral erg vol. Ook bij deze reis viel de hinder van het winterweer te overzien.

Rotterdam – Parijs, 23 december
Voor deze treinreis maakte ik mij toch wel een beetje zorgen. In het weekend had ik Thalys vertragingen van 240 en 250 minuten gespot. Ik hoopte dat dit zelfde leed mij nu niet te wachten stond. En ik bleek weer maar eens geluk te hebben. In Rotterdam start de trein vrijwel op tijd, dat is voor mij het belangrijkste. Immers, dan zit je warm. Onderweg doen zich bij de grens nog wel wat problemen voor, maar die zijn vooral gerelateerd aan het beveiligingssysteem. In België komen we vervolgens achter een stoptrein waardoor de vertraging iets oploopt, toch valt ie mee: +20. Tussen Brussel en Parijs kunnen we helaas niet op volle snelheid rijden als gevolg van het winterweer. Vertraagde aankomst Parijs: +40.

Parijs – Rotterdam, 24 december
Na een leuk bezoekje aan Parijs, arriveer ik 15 minuten voor vertrek op Gare du Nord. Het station staat vol met wachtende reizigers. Dat is een slecht teken. Even later wordt dat bevestigd: of het bord vertrekkende treinen staat bij vrijwel iedere trein "Retrard" ofwel: vertraagd. Ook een Thalys trein eerder blijkt nog niet vertrokken. Er wordt op het station nauwelijks iets omgeroepen. Op een bord staat dat de treinen door weersomstandigheden kampen met vertragingen tussen de 10 en 120 minuten. Wat de prognose is voor de Thalys naar Amsterdam? Geen idee. Uiteindelijk wordt "onze trein naar Amsterdam" (v. 16:25u) gecombineerd met de Thalys naar Keulen (v. 16:01). We verlaten Parijs ongeveer 45 minuten later dan gepland.
Tussen Parijs en Brussel kan er opnieuw niet op hogesnelheid gereden worden. Het personeel durft geen voorspelling te doen tot welke hoogte de vertraging zal oplopen. Op internet staat op Thalys.com wel een vertraging gemeld; te weten +105. Bij aankomst in Brussel blijkt het gelukkig mee te vallen; +70. Dat scheelt toch alweer ruim 30 minuten met de informatie van Thalys.com.

Conclusie:
Mijn problemen vielen mee: in veel gevallen een extra reistijd rond de 60 minuten of minder. Voor een treinreis binnen Nederland is dat veel, maar voor een internationale reis valt het gezien de omstandigheden mee. Maar ik denk dat ik ook een beetje geluk heb gehad. Er zijn ook genoeg treinen geweest die vertragingen hadden van meer dan twee uur. Bovendien moeten sommige reizigers nu extra overstappen. Bijvoorbeeld reizigers Amsterdam – Frankfurt (extra overstap Emmerich).