fbpx
Foto: Stefan Verkerk

OV Loket: Zomerdienstregeling moet korter

Openbaarvervoerbedrijven moeten hun zomerdienstregeling inkorten en beter afstemmen op de economische activiteiten in een regio. Dat zegt het OV Loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer. In de rapportage over het derde kwartaal van 2017 zegt de organisatie veel klachten te hebben ontvangen over de uitgedunde zomerdienstregeling.

Bij zomerdienstregelingen rijden treinen, bussen, trams en metro’s minder vaak en wordt soms een andere route gekozen. Volgens het OV Loket laten vervoerders deze speciale dienstregeling tussen vijf en negen weken duren, waarmee ze vaak ook buiten schoolvakanties gelden. Het liefst zou het OV Loket de vakantiedienstregeling in zijn geheel afschaffen, maar anders terug brengen tot maximaal zes weken.

Zomerdienstregeling Rotterdam

De zomerdienstregeling zorgde onder andere in de regio Rotterdam voor ophef. De Rotterdamse vervoerder RET verlaagde in de zomer de frequentie van onder andere de drukke metro Den Haag – Rotterdam – Slinge. Tegelijkertijd werkte ProRail aan het spoor, waardoor juist veel reizigers de trein wilden verruilen voor de metro. Dat leidde op sommige dagen tot grote capaciteitsproblemen.

In Rotterdam gaan er nu stemmen op om de zomerdienstregeling af te schaffen. OV Loket is daar ook voorstander van. “Een dienstregeling op halve kracht past steeds minder goed in de moderne tijd,” zegt het OV Loket. De vervoerders rijden meestal in opdracht van provincies. Volgens het OV Loket moeten provincies dan ook eisen stellen aan de duur van de zomerdienstregeling. “Verder is het belangrijk ook rekening te houden met alle economische activiteiten. In sommige regio’s kan het ook in de zomertijd heel druk zijn.”

Zomerdienstregeling Amsterdam

In de zomer kreeg OV Loket in totaal circa twintig klachten binnen over zomerdienstregelingen, voor de ombudsman relatief veel op dit onderwerp. Zo is er een klacht van iemand in die na het werk in Eindhoven ‘s zomers een uur moet wachten omdat er minder bussen rijden. Iemand die dagelijks in Amsterdam reist, klaagt over overvolle trams en metro’s in de zomer. “Amsterdam wil een 24-uurseconomie zijn. Zo gaat dat niet lukken.”

In een reactie zegt de Vervoerregio Amsterdam, die concessies verleent aan openbaarvervoerbedrijven, dat er in de zomervakantie gewoon minder reizigers zijn. “Géén aparte vakantiedienstregeling is in onze ogen niet de uitwerking van maatwerk en een effectieve besteding van middelen,” aldus de organisatie.

NS had in het verleden ook een uitgedunde dienstregeling tijdens vakantieperiodes. Die werd echter al in 2012 afgeschaft.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

7 gedachten aan “OV Loket: Zomerdienstregeling moet korter”

  1. P.Heesakkers schreef:

    Het is de vraag of er voldoende chauffeurs voorhanden zijn , Ziekteverlof nog niet meegerekend. juist in een tijd dat het grote deel van het buspersoneel zeker mid/zomer ook op vakantie is. Men komt ook door het jaar heen maar moeizaam aan voldoende vast personeel.

    1. Jos schreef:

      De vakantiedienstregeling is bedoeld voor de vakantieperiode maar de zomerdienst is in veel regio’s verworden tot een ordinaire bezuiniging die in de zomer vaak al begin juni begint. Dat heeft weinig te maken met de vakanties van het personeel want buiten de 6 weken schoolvakantie is er personeel genoeg.

  2. Puck schreef:

    In Katwijk rijdt lijn 31 (station Leiden – centrum/strand) buiten de vakanties 4 tot 5 keer per uur, in de vakanties slechts twee keer per uur. Een strandlijn die met strandweer meer dan gehalveerd wordt. Snapt iemand dat?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat klinkt wel vrij bijzonder. Is de lijn in de zomer dan ook mega druk?

      1. Puck schreef:

        Alle bussen van/naar Katwijk zijn vrijwel altijd megadruk, met uitzondering van de echt stille uren (‘s avonds laat bijvoorbeeld, maar dan nog rijden ze ruim rendabel). Niet voor niets dat er buiten de vakanties in de spits 19 bussen per uur tussen station Leiden en de verschillende delen van Katwijk rijden (lijn 20 4x/u, lijn 21 2x/u, lijn 30 5x/u, lijn 31 5x/u, lijn 37 2x/u, lijn 38 1x/u, lijn 221 2x/u), en nog zitten ze stampensvol. Waarom er nog altijd geen spoorverbinding naar Katwijk is aangelegd, is me echt een raadsel. Natuurlijk zijn op een aantal lijnen in de zomervakantie minder bussen nodig (lijn 30, 221 en de helft van de ritten van lijn 37 komen b.v. niet bij het strand), maar dat de strandlijnen ook minder rijden is echt niet uit te leggen.

  3. Rick Vlodrop schreef:

    Als de vervoerders extra ritten rijden als gevolg van een kortere zomervakantiedienstregeling, moeten andere ritten de rest van het jaar worden geschrapt om binnen het gestelde budget van de opdrachtgever te blijven. Dus wat willen we: of vollere bussen het hele jaar door, of een meer uitgeklede dienstregeling in weken dat veel minder reizigers de bus nemen?

    1. Jos schreef:

      En waar eindigt dat dan? Rijden we straks in de zomer helemaal niet meer om maar steeds meer bussen te kunnen laten rijden voor studenten (die vrijwel niks betalen) in het najaar. Er zijn ook mensen die werken en die moeten ook in de schoolvakanties naar hun werk kunnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *