fbpx

RET voorstander van best price bij OV-chipkaart

Met het aanbieden van reizen op rekening aan consumenten gaat een wens van RET-directeur Pedro Peters in vervulling. Het reizen met de OV-chipkaart wordt nog gemakkelijker. Maar eigenlijk wil hij meer verbetering. Bijvoorbeeld een best price principe bij de ov-chipkaart. Innovaties in de ov-betaalmarkt kunnen uiteindelijk leiden tot een reizigersgroei, zegt de RET-directeur in een interview met Treinreiziger.nl.

Waarom start de RET met reizen op rekening voor consumenten?
“We willen onze service verbeteren. Het maakt het reizen nog makkelijker. Geen zorgen over voldoende saldo. Daarnaast krijgt de reiziger meer overzicht in zijn maandelijkse kosten en kan hij maximaal zes OV-chipkaarten aan een bankrekening koppelen. Bovendien krijgt de reiziger op de factuur een waarschuwing als hij is vergeten uit te checken en kan hij dat direct online corrigeren.“

Wat moeten reizigers doen om te kunnen deelnemen?
“Je moet je online aanmelden. Duizend mensen kunnen nu meedoen, vanaf 2015 iedereen. Wie meedoet moet 1 cent betalen, zodat we de juiste bankgegevens van een klant hebben. Daarna moet je éénmalig een product afhalen. Vervolgens kun je op rekening reizen en krijg je aan het einde van de maand de factuur. Die wordt betaald via automatische incasso.”

Bent u niet bang voor wanbetalers?
“Mijn financieel directeur vroeg als eerste wat dit hem zou gaan kosten. Maar de risico’s zijn te overzien. De telecomsector heeft daarvoor al jaren geleden procedures bedacht om dat zoveel mogelijk af te dichten. We kunnen misschien zelfs geld gaan besparen. We hebben nu op veel metrostations meerdere kaartautomaten staan. Die kosten veel geld. Als veel mensen kiezen om achteraf te gaan betalen hebben we daar er minder van nodig.”

Is de volgende stap een ov-chipkaart met een best price principe?
“Ik ben voorstander van het best price principe. Zo kun je trouwe klanten belonen met een betere prijs. Technisch is het ook mogelijk. Londen doet het al. Maar wij gaan als vervoerder niet over onze eigen tarieven. De politiek en de stadsregio’s moeten daarover beslissen.”

U bent voorstander van het best price-principe. Maar u loopt er mogelijk ook omzet door mis.
“Het openbaar vervoer wordt daardoor aantrekkelijker. Daardoor kan je nieuwe klanten trekken. Dat probeert ieder bedrijf met aanbiedingen of speciale tarieven. Denk je dat Albert Heijn je korting geeft omdat ze jou zo lief vinden? Nee, die willen daardoor ook nieuwe klanten trekken.”

Heeft u al een voorstel ingediend bij de stadsregio?
“Nee. We gaan eerst reizen op rekening uitrollen. Vanaf nu kunnen duizend mensen zich aanmelden en vanaf 2015 kan iedereen meedoen.”

Denkt u met het achteraf betalen voor consumenten nu al een reizigersgroei kan bewerkstelligen?
“Ja. Nu nog niet direct. Maar als je binnen 2 à 3 jaar naast de OV-chipkaart ook met je bankpas en de smartphone kan reizen, kan dat bijdragen tot een reizigersgroei. Al hebben wij dat niet direct ingecalculeerd. Bij reizigersgroei blijft het bovendien de vraag waardoor het komt. Is dat door de dienstregeling? Door verbeterde service? Of door andere aspecten? Dat kun je nooit met zekerheid zeggen.”

U noemde eerder al Londen, waar Oyster Card een succes is en klanten al met hun bankpas kunnen reizen. Is dat het grote voorbeeld voor u?
“Ja, we zijn letterlijk naar Londen gereisd om alles te bekijken. We hebben het eigenlijk een beetje gekopieerd. TLS heeft nu een vergelijkbaar systeem ontwikkeld. Je ziet in Londen trouwens dat het reizen met de bankpas een enorm succes is. 80% betaalt in de bus een vaste prijs met de bankpas. Na de bus kunnen ze in Londen sinds kort ook bij de metro met de bankpas betalen. Aan het einde van de dag wordt het bedrag dat je op die dag gereisd hebt automatisch afgeschreven.”

Hoeveel klanten hoopt u dat er over een jaar gebruik maken van het reizen op rekening?
“Geen idee. Maar dat is ook niet belangrijk. De investering is gemaakt. De systemen kunnen grote aantallen aan, dus dat maakt niet uit. Als het er 3.000 zijn is het goed, maar als het er 100.000 zijn is het ook goed.”