Nieuwe trein van Arriva (WINK) arriveert in Nederland
05 jun 2020 20:43
Arriva’s nieuwste aanwinst, de WINK, is vrijdag aangekomen in Nederland. De gloednieuwe hybride treinen zijn bedoeld voor de treindiensten in Groningen en Friesland. Vrijdag zijn de eerste drie van in totaal 18 treinstellen in Nederland aangekomen.
Nieuwe huisstijl
De treinen kwamen in de middag bij Venlo de grens over, en zijn vervolgens via Den Bosch en Utrecht naar Amersfoort gebracht. Vorige maand werden de door het Zwitserse Stadler gebouwde treinen al getest in Duitsland.
De gloednieuwe treinen zijn ook voorzien van de nieuwe turquoise huisstijl van Arriva. Ook de eerste bestaande Spurt treinstellen voor Groningen en Friesland zijn voorzien van deze nieuwe huisstijl. Al is niet duidelijk of de huisstijl al volledig definitief is; OogTV meldde vorige maand dat de kleurstelling de komende maanden nog aangepast gaat worden.
HVO
De treinstellen bestaan uit twee rijtuigen (‘kopbakken’) waar reizigers in kunnen zitten, en hebben in het midden een motorblok. De treinen zullen bij de start op HVO gaan rijden, een synthetische diesel. Doordat de stellen op HVO rijden stoten ze minder CO2 uit dan een reguliere dieseltrein. De treinen hebben ook batterijen, die worden gebruikt om remenergie in op te slaan.
De gloednieuwe treinen zullen de komende maanden nog uitvoerig getest gaan worden, vanaf december kunnen reizigers in de nieuwe treinen instappen. Voor die tijd moet nog wel de formele toelating geregeld worden. Reizigers kunnen in de trein rekenen op wifi, stopcontacten, reisinformatieschermen en een rolstoeltoegankelijk toilet.
VIP-rondleiding
De 18 nieuwe treinen zullen in totaal circa 2700 zitplaatsen bieden, ongeveer 150 per treinstel. De treinen komen bovenop de bestaande vloot van 51 dieseltreinen van het type Spurt.
Speciaal voor treinspotters heeft Arriva een actie. Wie de mooiste of meest gave video van de trein instuurt, maakt kans op een VIP-rondleiding van Arriva. Wie mee doet aan de actie geeft daarmee ook de copyrights aan Arriva.
In beeld: De WINK
Onderstaande foto’s: Stefan Verkerk.
Gefeliciteerd.
Hoezo de kleuren nog aanpassen? Het is net gespoten of geplakt en dan zal iemand het een maandje later weer wijzigen. Hoe gaan ze ooit geld verdienen?
Betekend dat Arriva nu voldoende diesels heeft om bij te springen op de Maaslijn?
Betekent met een t.
Deze treinen zijn voor Noord-Nederland. De treinen voor de Maaslijn zijn normale elektrische FLIRT’s en die komen over enkele jaren.
Nee, deze zijn onderdeel van de concessie in Noord-Nederland
Vanaf de nieuwe dienstregeling in december 2020 gaan tussen Leeuwarden en Groningen vier (diesel)treinen per uur rijden. In België vindt momenteel elektrificatie plaats van het traject Mol – Hasselt en daar rijdt een trein per uur.
Daar rijden nu diesels met zeer veel lawaai.
arriva heeft zelf ook een leuk beeld van de nieuwe dieseltrein op https://www.arriva.nl/a/implementatie-noordelijke-lijnen/implementatie-noordelijke-lijnen/onze-treinen/wink-treinen.htm 😂 😂 😂
De foto van de gtw in die kleurstelling gezien.
De kleurstlling is erg mooi.De stel lijkt als nieuw.
De tweede nieuwe trein, die deze week hier in NL geintroduceerd wordt. De WINK lijkt wel een mix van een GTW en een Flirt3. Duidelijk de koppen en de bouw van een Flirt3, maar de kenmerkende motorblok van een GTW.
Ben benieuwd hoe deze trein van binnen uitziet.
Niet genoemd in het artikel, maar deze treinen hebben ook een stroomafnemer op de bak met maar 1 deur. Deze is rechtsboven te zien op de laatste foto. Hiermee kan hij ook elektrisch rijden op trajecten waar een bovenleiding hangt.
Ten opzichte van de flirts die in Limburg rijden zie ik bij de koppen een extra raam. De apparatuur die daar normaal zit zal wel in het power pack zitten. De coupe’s op de uiteinden zullen dus wat groter zijn. Daarnaast lijkt het alsof er een half raam extra is in het lagevloergedeelte. Kortom: meer zitplek dan in een Flirt-2.
Dat is wel gek ingedeeld met die deuren. In de bak met twee deuren per zijde zijn zowel de WC als de fietsplekken te vinden en daardoor zijn daar maar 51 zitplaatsen. In de andere kopbak zijn 84 zitplaatsen en maar één deur per zijde. Van die deuren gaan dus ruim 3 keer zoveel reizigers gebruikmaken. (Klapstoelen in beide gevallen niet meegeteld.)
https://www.stadlerrail.com/media/pdf/warr0517e_print.pdf
Ik hoop stiekem dat er toch nog een aanpassing komt aan die kleurstelling. Als ik die foto zo bekijk van die WINK van Arriva met die Flirt van Connexxion (Valleilijn) dan denk ik, wat akelig veel overeenstemming qua kleurstelling.
Jammer dat de treinen nu overbodig zijn.
Wat bedoel je? Welke treinen zullen nu overbodig worden? De 16 nieuwe Winks komen als extra bij de al bestaande vloot van de 51 noordelijke Spurts. De noordelijke treinvloot van Arriva telt dan dus 67 treinstellen. (plus waarschijnlijk nog twee bestaande Spurts van elders). Bovendien is er ook nog een optie op nogmaals 6 extra nieuwe Winks. De bedoeling is dat de nieuwe Winks – steeds in koppels van twee stellen – de gehele treindienst Leeuwarden – Groningen voor hun rekening gaan nemen. In beide richtingen twee keer per uur een sneltrein en twee keer een stoptrein.
Zitten er nu ook een wc in die treinstellen
Jahaa!
Ik bedenk nu…
WINK staat voor Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug.
Harry Connick Jr. maakte ooit een liedje met de titel “A Wink And A Smile”.
SMILE bestaat ook, dat is een Schneller Mehrsystemfähiger Innovativer Leichter Eurocityzug (later: Expresszug). Oftewel: Stadler’s hogesnelheidsproduct. De SBB heeft hem in dienst onder de naam RABe 501 Giruno.
Krijgt het noorden van ons land dan toch noch hun gewenste internationale verbinding…?
andere treinen kunne in heel nl worden ingezet de trein op foto rijd al vnanf 2016 in zuid limburg en noord limburg