fbpx
Foto: (c) DB

DB stopt na 24 jaar met Schönes Wochenende Ticket

19 dec 2018 20:17

Vanaf de zomer van 2019 zal het Schönes Wochenende Ticket niet meer verkocht worden. Reizigers kunnen vanaf dat moment Quer Durchs Land ticket in het weekend gaan gebruiken. Dat melden diverse Duitse media.

  • Treinreiziger.nl heeft deze week extra aandacht voor internationale treinreizen. Bijvoorbeeld iedere dag een review van een ticketverkoper. Vandaag publiceerden we ook een review over Bahn.de.

Fors duurder

In 1995 werd het Schönes Wochenende Ticket geïntroduceerd. Voor 15 Duitse marken – ongeveer 7,50 euro – kon er een heel weekend gereisd worden met de Duitse regionale trein. In totaal mochten er tot 5 reizigers gebruik maken van het ticket. Inmiddels is de geldigheid allang terug gebracht naar één dag, en is het ticket ook al lang niet meer zo voordelig als destijds. Nu kost het Schönes Wochenende Ticket namelijk 44 euro, en moet er per extra reiziger 6 euro bijbetaald worden (tot maximaal 5 reizigers). Wie dus nu een heel weekend met 5 personen met de regionale trein wil reizen is 136 euro kwijt, in plaats van de circa 7,50 euro in 1995.

Quer Durchs Land ticket

Het Quer Durchs Land ticket is een vergelijkbaar ticket als het Schönes Wochenende Ticket, maar op dit moment alleen geldig op werkdagen. Er mag gereisd worden vanaf 9:00 uur. Vanaf de zomer van 2019 mag het Quer Durchs Land Ticket elke dag gebruikt worden, en mag er in het weekend vanaf 0:00 uur gereisd worden. Het ticket kost eveneens 44 euro, maar voor iedere extra reiziger moet hier 8 euro worden betaald (in plaats van 6 euro). Het ticket is ook geldig in alle regionale treinen van Duitsland, maar niet in de bussen, U- en S-Bahn. Het Schönes Wochenende Ticket was in een aantal regio’s wél geldig in de bus, U-bahn en S-Bahn. Ook is het Quer Durchs Land ticket  niet geldig van en naar Nederlandse grensstations. Het Schönes Wochenende Ticket was ook geldig van en naar Venlo en Enschede.

Vereenvoudigen

Met de aanpassing wil de Duitse spoorwegen het tariefsysteem vereenvoudigen. Ook zou de interesse in het Schönes Wochenende Ticket inmiddels beperkt zijn.

12 gedachten over “DB stopt na 24 jaar met Schönes Wochenende Ticket”

  1. Mattheus schreef:

    Goedendag Hildebrand, heel jammer dat het Weekend-dagkaart verdwijnt want je kan met deze dagkaart ook met de tram, bus en metro. Het zou mooi zijn dat de Door-De-Weekse dagkaart de eisen van de Weekend-dagkaart over kan nemen, dat schilt heel geld om extra dagkaart te kopen als je ergens in de stad moet zijn waar geen treinen rijden. Zou daar je een understatement kunnen maken op de Duitser? ;-0

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Geen probleem van de naam 🙂 Ik vrees persoonlijk niet dat een paar brieven of klachten bij DB veel indruk zullen maken, meestal zijn de vervoerders het meest gevoelig voor politieke druk.

      1. Mattheus schreef:

        Dan moet iedereen die van reizen houdt, zoals ik, naar de Politiek en dus niet naar Deutsche Bahn 😉

      2. Mattheus schreef:

        Hallo Hildebrand zou het mogelijk zijn dat al deze reacties naar de politiek van Duitsland kunnen versturen? 😉

  2. Gerda schreef:

    Dat Wochenende ticket is zo of zo al vreselijk duur als je het vergelijkt met de regelmatige aanbiedingen in Nederland. Als je regelmatig met de trein reist is het weekend vrij abonnement in Nederland zelfs goedkoper dan de kaart voor slechts 1 dag in Duitsland. Kortom als je een auto hebt kun je beter met de auto naar Duitsland gaan. En mocht je die niet hebben dan is er nog altijd Flixbus.

    1. Vince schreef:

      Daar ben ik het niet mee eens. De schones wochenende tickets (of de nrw alternatieven) vind ik veel voordeliger dan de Nederlandse tickets.
      Het Nederlandse ticketsysteem is volledig ingesteld op de treinreiziger. Deze vorm van tickets (duur voor 1 persoon goedkoop voor 5 personen) is juist ingesteld om mensen de auto te laten staan.
      Een autorit Arnhem Düsseldorf kost je bijvoorbeeld met de auto alleen al aan benzine 52 euro. (Uitgaande van 20 cent per kilometer).
      Als je met 2 personen gaat ben je al goedkoper uit dan puur de benzineprijs (zonder parkeerkosten). Met parkeerkosten erbij of voor steden verder weg kan dat tarief ook nog voordeliger zijn voor 3,4 of 5 personen.

  3. Cas schreef:

    Toch is de Flixbus ook niet alles; die komt natuurlijk niet in de kleinere plaatsen waar je met het SWT wel goed kan komen. Verder gaat de bus niet zo frequent. Zelf vind ik (vanuit Nederland) het NRW of het Niedersachsen ticket een gunstiger alternatief, dan kan je ook voor een laag bedrag bv naar Hamburg of een stad in het Ruhrgebied treinen, en daar ook met de bus/metro verder de stad in. Veel verder dan zo’n reis zullen veel mensen vanuit Nederland met alleen maar regionale treinen wel niet maken, waardoor het animo idd niet zo heel groot zal zijn. Immers, waarom zou iemand helemaal met stoptreinen naar Berlijn of Beieren willen gaan?

  4. Mattheus schreef:

    Met de SWT kom je zeker verder want je kunt met deze dagkaart door heel Duitsland reizen mits je zoveel mogelijk RE (sneltrein) neemt in plaats van RB (stoptrein).
    Een kleine voorbeeld; ik was een keer op een zaterdag, tijdens mijn vakantie, in Essen met de SWT. Ik ging daar even winkelen en de stad verkennen. Maar voordat ik het wist was ik ver verwijderd van het Centraal Station in Essen. Ergens in de stad hebt je bushaltes en met de SWT kun je gewoon instappen op weg naar Centraal Station. Dat vind ik een heerlijk gevoel van deze dagkaart. Veler maler beter dan Quer Durch Land ticket die alleen maar beperkt tot treinen (IRE, RE,RB en S-Bahn).

  5. Bert sitters schreef:

    Wat betreft de prijsvergelijking met Nederland: Duitsland is vele malen groter en het ticket geldt voor heel Duitsland, als je maar gebruik maken van regionale treinen. Er zijn regio Express treinen die aardig doorrijden en best een flinke afstand overbruggen.

    1. Mattheus schreef:

      Hallo Bert er zijn inderdaad Express treinen die flink doorrijden. Ik hoop alleen dat Duitsland de eisen van Schönes Wochenende Ticket laat integreren met Quer Durchs Land zodat je als nog met de bus, tram en metro kan reizen waar je moeilijk kan komen met de trein.

  6. Kees Boer schreef:

    Toch wel jammer deze inkrimping,mooiste aanbod dat de DB hadden waren de Bezirkswochen- en de Tourenkarten- ik leefde menig vakantie daar naar toe- tot dat deze plotseling in 1991 werden afgeschaft;eind der 90 er jaren bestond even de Ferien Ticket;in 1984 kwam als voorloper jubileum 150 jaar Duitse Spoorwegen de Rosarote retour die later werd omgezet in Spar- en Supersparpreis;ook eind 2002 ter ziele

  7. Kees Boer schreef:

    Ik wil echter ook nog kwijt dat ik in 1995 hevige ruzie had dat het SW ticket niet op tweede Pinksterdag geldig was omdanks dat het in Duitsland ook een feestdag was terwijl bij ons en in België met zulke aaneengesloten feestdagen WEL geldig zijn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.