fbpx
(c) Richard Latten

Dode bij ontsporing op bekende spoorlijn naar poolcirkel

Nabij de poolcirkel in Noorwegen is donderdagmiddag een treinwerknemer omgekomen bij een ontsporing. Zeker vier mensen raakten, niet levensbedreigend, gewond. De trein reed over de bekende schilderachtige Nordlandbanen tussen Trondheim en Bodø met 55 passagiers aan boord.

De trein van de Noorse spoorwegmaatschappij SJ Norge vertrok om 7.49 in Trondheim op weg naar het noorden. Om 14.15 uur ontspoorde de trein, hoogstwaarschijnlijk door een landverschuiving, tussen Bjerka en Mo i Rana net ten zuiden van de poolcirkel. De trein bestaat uit een locomotief en vijf rijtuigen. Op foto’s is onder meer te zien dat een grote rots een rijtuig heeft geraakt. De locomotief schoot van de spoorlijn een stuk naar beneden en belandde in de greppel van een lager gelegen weg.

Dode is werknemer SJ Norge

SJ Norge bevestigt dat de dode een werknemer is van de spoorwegmaatschappij. ”Het is een zeer trieste en veeleisende dag voor ons allemaal bij SJ Norge”, reageert CEO Rikke Lind in een persbericht. ”Onze gedachten gaan nu uit naar alle nabestaanden. We zijn bezorgd over de zorg voor iedereen die getroffen is door dit tragische incident.”

De Noorse minister van Transport Jon-Ivar Nygård (AP) laat in een reactie op het treinongeluk weten dat ’onze gedachten uitgaan naar alle getroffenen’. De minister meldt ook dat het voor de toekomst belangrijk is om erachter te komen hoe het ongeluk kon gebeuren.

Langste spoorlijn

De Nordlandbanen is een 729 lange enkelsporige lijn die uitzicht biedt op de unieke natuur van Noorwegen. Het is de langste spoorlijn van het land met 93 bruggen en 154 tunnels. De treinrit duurt net geen tien uur. Overdag rijdt SJ Norge twee keer per dag een trein over de spoorlijn. In de nacht gaat er een slaaptrein. Treinen over de route, die voorlopig gestremd is, worden ook wel aangeduid met Poolcirkelexpress en zijn populair bij toeristen. Of er ook Nederlanders in de trein zaten, is niet bekend.

© Treinreiziger.nl

5 3 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Paul Lamote
5 maanden geleden

55 reizigers, dat past precies in een touringcar.

Ruud
5 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Op het moment van ontsporen bijna 6,5 uur onderweg…

Lars Kemper
5 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Oprechte vraag.
Nu heb je dat hele artikel gelezen en dan kom je met deze opmerking….. wat bedoel je precies met deze opmerking?

Overigens…ik heb dit traject 3 x afgelegd. Één maal s’nachts en twee maal overdag. Het is echt een heerlijke rit om te doen. de hele dag in een comfortabele trein terwijl het fantastische landschap aan je voorbij trekt.

Zonde van de mooie unieke dieselloc, volgens mij zijn daar er niet zoveel van gemaakt.

Annemiek
5 maanden geleden
Antwoord aan  Lars Kemper

Ongeacht of het heel gepast is na een ongeluk, denk ik dat Paul Lamote wel een punt heeft. Wat heeft het voor zin om zulke toeristentreinen te laten rijden als het aantal passagiers het equivalent van een bus vol is? De bewoners zelf kiezen voor het vliegtuig, want hoewel het allemaal dunbevolkt is, ben je er nooit verder dan 100 kilometer verwijderd van een vliegveld waar je (zeker vanuit Bodø) meer verbindingen hebt met de rest van de wereld en dat is meestal nog goedkoper ook. En de geprefereerde verbinding voor goederenvervoer is vooral per vrachtwagen. Ik ben zelf een keer in de omgeving geweest om een trail te doen en toen verbaasde ik me er juist over hoe gewoon men met het vliegen omging. Ongeveer zoals bij de bushalte.

Lars Kemper
5 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hoe kom je erbij dat dit een toeristentrein is? Dat een trein populair is bij toeristen maakt niet dat verbinding een toeristentrein is. Je zou Schiphol – Amsterdam CS toch ook geen toeristentrein noemen toch? Die verbinding is namelijk ook heel populair bij toeristen 😉
Dit is gewoon een normale Noorse spoorlijn waarop per dag een aantal passagierstreinen rijden en die gebruikt wordt voor het vervoer van goederen (houtkap, container vervoer).
Mensen gebruiken de trein ook om van de ene plaats naar de andere te komen en rijden dus niet allemaal het hele traject van Trondheim naar Bodø.
En ja, er rijden een paar treinen per dag, echter slechts 2 treinen per 24 uur die het hele traject afleggen.
Ik weet nog steeds niet wat Paul Lamote bedoelde met de opmerking, maar als de bedoeling is om aan te geven dat de spoorlijn opgeheven kan worden omdat er in één trein op één specifieke dag in oktober slechts 55 mensen zitten dan is zo’n stelling statistisch wel heel zwak onderbouwd.

Laatst bewerkt op 5 maanden geleden door Lars Kemper
Martin
5 maanden geleden
Antwoord aan  Lars Kemper

Ach kom nou, in Noorwegen is het reizigersvervoer per spoor nog heel veel marginaler dan hier. In sommige agglomeraties (Trondheim, Oslo) is er succes op de korte afstand. Maar ga eens naar het station van Bergen; als je er drie reizigers aantreft, heb je geluk. Zelfs de onder toeristen geliefde trein naar Voss en verder is meestal leeg, leger, leegst. Dit is pure geldverspilling. De Noren vliegen, nemen de auto of kiezen voor de snelle langeafstandsbus. Echt regulier vervoer tussen de grote steden met aanvaardbare frequenties (eens per uur) biedt de trein er niet; daarvoor is het land ook veel te dunbevolkt. Zwaar goederenvervoer per spoor heb ik vanuit Bergen trouwens ook niet gezien, maar wellicht vergis ik me.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Martin

Ze zijn in Noorwegen wel erg milieubewust en rijden veel electrisch. Vreemd genoeg is Noorwegen is vooral rijk en wordt nog rijker door fossiele brandstoffen verkoop. Zo strikt in de leer zijn ze niet.

Annemiek
5 maanden geleden
Antwoord aan  Lars Kemper

Als je als spoorwegmaatschappij niet wilt dat je trein een toeristentrein genoemd wordt, dan moet je het ding wellicht geen toeristische naam geven, zoals de ‘Arctic Circle Express’. Voor zover we kunnen beoordelen, stelt Paul Lamote dat deze specifieke trein net genoeg reizigers vervoerde om een touringcar te vullen. Als hij daarmee bedoelde dat de trein in deze tijd van het jaar beter door een bus gereden kan worden, dan ben ik dat denk ik wel met hem eens. Temeer omdat het gaat om een ontzettend lang stuk spoor over allerlei kunstwerken die onderhoud vergen.

Thomas
5 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat spoor is er niet alleen voor reizigersvervoer, en een touringcar is dermate sterk oncomfortabeler dat de mobiliteit van de aangrenzende dorpjes er ook sterk door zou dalen.

Annemiek
5 maanden geleden
Antwoord aan  Thomas

Als er maar 55 reizigers per trein zijn, over een rit die langer duurt dan een werkdag, is het verstandiger om voor die reizigers gewoon een bus in te zetten, zoals reizigers die ook op andere routes in de regio gewoon gebruiken. 55 reizigers per trein, NS heeft ooit lijnen willen verbussen waar dagelijks meer reizigers in zaten.

Lars Kemper
5 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik vind het wel bijzonder dat wij op zo’n grote afstand zonder enige relevante lokale kennis gaan beoordelen dat de Noorse spoorwegen beter een bus kunnen laten rijden.
Er wordt hier steeds vanuit gegaan dat er het hele traject door 55 reizigers wordt afgelegd (en dat op één willekeurige dag in één willekeurige trein). 
Daarnaast kunnen er net voordat het ongeluk gebeurde enige tientallen reizigers zijn uitgestapt en stonden er enige tientallen reiziger te wachten op het station dat de trein niet meer heeft bereikt. Niet heel waarschijnlijk, maar toch. Het ongeluk gebeurde zo’n beetje halverwege de afstand tussen Trondheim en Bodø, en hoe dichter bij beide plaatsen hoe meer reizigers.
De keren die ik met deze trein heb gereisd (November en Juni) was deze prima bezet en s’nachts waren de slaapcoupes uitverkocht. Maar dat is uiteraard net zo’n beperkt meetmoment als deze ene trein met zijn 55 passagiers tussen station X en Y.
Daarnaast zijn er veel meer redenen die er kunnen zijn om de trein te laten rijden, ondanks dat het wellicht niet de meest goedkope oplossing is. 
Maar ik ga er vanuit dat de Noren dat prima zonder ons geroep vanaf de zijlijn kunnen bepalen, en laten we wel wezen….er is geld zat in Noorwegen.

David
5 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Of er 55 mensen op deze lijn reizen, verschilt op het moment can het jaar. Wel is het middenstuk van de dagtrein doorgaans wat rustiger, omdat de trein daar rijdt wanneer velen nog aan het werk zijn of op school zitten. Overigens rijdt er maar 1 dagtreinenpaar de hele doorgaande route heen en terug (als de schrijver daarmee de 2 treinen overdag bedoelt, dan klopt het wat hij geschreven heeft, anders niet!)! Op delen van de lijn rijden er ook regionale treinen (Talenten).

Boek een gewoon kaartje, als je wat vroeger inplant en de treinbinding voor lief neemt, deze zijn vaak goedkoper dan de losse verplichte zitplaatsreservering die voor Interrail geldt (omgerekend kost dat iets van € 50, een 1e klas kaartje kun je al voor € 30-35 krijgen, al zijn deze wel snel uitverkocht!). Last-minute kaartjes kosten doorgaans wel meer dan € 100. In de 1e klas is (zoals in heel Scandinavië) koffie en thee (in Denemarken ook spa-rood of een bepaalde soort frisdrank) gratis.

G. van der Zwaag
5 maanden geleden

Meteen kritiek, waarom altijd kritiek op deze prachtige site? Jullie hoeven het allemaal niet te betalen, hoor….. Verzin ook eens een positieve reactie…………..

Paul Verplancke
5 maanden geleden

Wat een mooi spoortraject.Al verschillende malen daar gereisd en ook op alle spoorlijnen in Noorwegen.Een machtig land en natuur.
Vanwege een Belgische spoorwegman op rust.