Duitse treinmachinisten stellen ultimatum, anders nieuwe stakingen
09 sep 2021 20:25
De Duitse vakbond voor treinmachinisten GDL dreigt met een nieuwe staking als Deutsche Bahn in het slepende loonconflict niet snel met een beter bod komt. De afgelopen tijd hebben machinisten het werk meermaals stilgelegd met grote verstoringen op het Duitse spoor en bij internationale treinen tot gevolg.
Eindbod in de maak?
GDL zegt dat Deutsche Bahn voor begin volgende week met een verbeterd voorstel moet komen, anders zal er maandag worden begonnen met voorbereidingen voor een nieuwe actie. De laatste staking bij het reizigersvervoer van vijf dagen liep dinsdagochtend ten einde. “We hebben Deutsche Bahn na onze laatste staking tijd om na te denken gegeven, maar het lijkt erop alsof de directie daar een beetje lang over doet”, zegt GDL-voorzitter Claus Weselsky.
Naar verluidt werkt het spoorbedrijf nu aan een aanbod om het conflict met de machinisten te beëindigen. Deutsche Bahn zei tegen het Duitse persbureau DPA dat er in het belang van de klanten snel een oplossing moet komen.
Veel hinder
Afgelopen maand waren er drie stakingen met in totaal negen stakingsdagen, daardoor viel de nachttrein van en naar Nederland zelfs op twaalf dagen uit. Deutsche Bahn probeerde tijdens de laatste staking tevergeefs via de rechter een verbod te krijgen op de actie. DB heeft al eerder het eindbod verbeterd, maar GDL heeft er tot nu toe geen genoegen meegenomen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
De spoorwegen in Europa zijn een lachertje aan het worden.
De reizigers zijn altijd weer de dupe. Je wilt geen een betrouwbare dienst van A naar B en verder geen gedoe. Je hebt part noch deel aan het conflict. Maar er is altijd wel wat aan de hand bij het spoor.
Zo is dat!
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:NAGO02:IISG-30051002195656&role=image&size=variable
Leve de bond!
Alle kans dat de grootste spoorbond EVG akties gaan voeren als de GDL met een beter resultaat boekt dan de EVG eerder met DB overeen kwam. Een verziekte sfeer daar vooral door de GDL, die geen beniul van de consequenties heeft. In de trein vandaag hoorde ik enkele Duitsers spreken van de GDA, Gewerkschaft de Arschlokfuehrer.
Gelukkig reed Abellio (ook NS) wel!
Gewerkschaft der Deutsche Arschlokfueher dus.
De top van DB heeft hier debet aan. Zij harken over de rug van de reizigers (met hun peperdure treinkaartjes en idiote omboekingsvoorwaarden bij (Super)Sparpreis in tijden van Corona) en denken dat machinisten wel voor een appel en een ei het werk gaan doen. Tip: haal eens de miljoenen bij de topmanagers weg, voer een Deutschlandtakt in en stop met onzinprojecten als Stuttgart21 en kom met goedkopere prijzen voor wie niet kan of vooruitplannen wil, dan kan er heus wel goed treinvervoer geboden worden, waar zowel reiziger als personeel blij mee is.
1. Topmanagers bij Deutsche Bahn verdienen geen miljoenen. 2. De klant kiest zelf voor een sparpreis en moet daarvan de gevolgen accepteren. Je kan niet verwachten voor een dubbeltje op de voorste rang te zitten. 3. Stuttgart21 is een project dat een behoorlijke reistijd winst oplevert tussen West-Duitsland en München. Bovendien was een meerderheid bij referendum voor. 5. Goedkopere prijzen en hoger salaris voor het personeel tegelijkertijd? Keep on dreaming.
Even nummer vier vergeten. 4. Deutschlandtakt wordt ingevoerd. Maar zo’n gigantische operatie is natuurlijk niet van de ene op de andere dag klaar.