fbpx

Eerste resultaten: proef spoorboekloos rijden succesvol

Deze week reed, bij wijze van proef, tussen Amsterdam en Eindhoven tijdens de spits elke tien minuten een trein. NS en spoorbeheerder ProRail laten vrijdag weten dat de proef goed is verlopen. Doel was te leren onder welke voorwaarden ´hoogfrequent´ spoorvervoer mogelijk is.

NS en ProRail volgden de ervaringen op het traject nauwgezet. Meer dan honderd medewerkers informeerden en begeleidden de reizigers. Bij drukke spoorwegovergangen zette ProRail verkeersregelaars en toezichthouders in.

Ervaringen
Zo´n 1500 reizigers en omwonenden hebben hun ervaringen gedeeld. Driekwart vindt het een goed idee als ze iedere tien minuten in de trein kunnen stappen, maar 45 procent geeft aan ´enigszins´ hinder te hebben ondervonden van de proef, bijvoorbeeld omdat hun aansluiting op een bus of een andere trein was veranderd.

Frequentie
Op het drukste deel van het traject (Utrecht – Geldermalsen) reden per uur in de spits zes Intercity´s, zes Sprinters en tot twee goederentreinen op een van de drukste stukken spoor van Europa. Een aantal gemeenten had zorgen geuit over spoorwegovergangen die vaker dicht moesten. Zo maakte de gemeente Boxtel zich zorgen over het feit dat een overweg tot 50 minuten per uur dicht zou zitten, dat bleek gelukkig mee te vallen. De proef heeft veel informatie opgeleverd over onder meer de verkeershinder voor weggebruikers.

Bijsturing
Door het hoge treinaantal was vertraging moeilijk weer weg te werken. Om te voorkomen dat vertraging niet meer weggewerkt kon worden, sloegen Sprinters soms stations over. Dat gebeurde bijvoorbeeld als een Intercity vertraging had. In een dergelijk geval werd de dienstregeling van een Sprinter aangepast en reed deze tussen Utrecht en Geldermalsen alle stations over, behalve Houten. Op deze manier werd voorkomen dat een Intercity achter een stoptrein kwam te hangen en verdere vertraging zou oplopen. Reizigers van de stoptrein moesten 10 minuten extra wachten op de volgende trein. 
Om te voorkomen dat de stoptreinen standaard de dupe zouden worden van vertraagde andere treinen, werd een dergelijke oplossing maximaal één keer per uur uitgevoerd. Op donderdag gebeurde dit bijvoorbeeld vier keer. 

Analyse
De gegevens worden de komende weken geanalyseerd om te bekijken welke vervolgstappen nodig zijn om ´elke 10 minuten een trein´ structureel in te kunnen voeren. NS en ProRail verwachten over ruim een maand naar buiten te komen met de resultaten. Na deze proef zullen er nog meer proeven volgen.

Gerelateerde berichten:

Foto: Mart Hopman
Copyright tekst: Treinreiziger.nl / Novum Nieuws

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.