Eurostar strandt met 600 passagiers bij ‘s Gravendeel
10 jul 2025 13:05
Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In de meterkast van de trein was rook ontstaan waarna de trein bij ’s Gravendeel is gestopt.
De reizigers zijn overgestapt op een trein van de NS die naast de Eurostar is gestopt. De passagiers zijn teruggebracht naar station Rotterdam Centraal waar NS-personeel de reizigers alsnog naar Brussel en Parijs probeert te krijgen. “Er rijden veel treinen van Rotterdam naar Brussel en er zijn veel verbindingen tussen Brussel en Parijs, dus we hopen dat ze hun bestemming kunnen bereiken”, zegt een NS-woordvoerder.
De rook in de meterkast bleek na onderzoek van de brandweer geen gevaar op te leveren om verder te rijden. Maar toen de trein weer op wilde starten bleek dit te lang te duren waardoor is besloten alle passagiers te evacueren naar de NS-trein.
HSL gestremd
Door het incident is de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda donderdag de hele middag gestremd. Ook rijden er donderdagmiddag minder stoptreinen tussen Dordrecht, Rotterdam en Den Haag en Dordrecht en Roosendaal.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
De Eurostar op de foto gaat niet naar Parijs volgensmij…
Klopt-maar ach. Er is inmiddels na wegwerken van de voor niet-Fransozen onbegrijpelijke naam ´THAlys´ wat in enthousiastenkringen meestal €* rood of blauw wordt benoemd.
Maar dit verklaart dus wat mij gisteren weer eens overkwam in NS treinen zelfde traject-waardoor geplande dag vrijwel compleet in het water viel.
Soms rijden ze wel met die treinen naar parijs (tenminste oktober vorig jaar toen ik in parijs moest zijn wel)
Maar ja meestal gaan die alleen naar london
Begin dit jaar zat ik in een blauwe Eurostar van Amsterdam naar Parijs.
Las dat er 600 treinreizigers overstappen op een andere trein. Ga dus vanuit dat het 2 gekoppelde Eurostar Red (voorheen Thalys) zijn. Waarvan 1 Eurostar defect is.
Maar het is niet uniek meer dat de Eurostar 320 tussen Amsterdam – Parijs wordt ingezet.
Goed dat er geëvacueerd is.
Ik hoop dat het besluit snel is genomen.
Het is geen pretje om in een trein zonder airco te zitten.
Gut, wat een clowns zijn er toch. Denk dat management van de NS eens bij Japan Railways moet gaan kijken om te leren hoe een hogesnelheidsnetwerk moet wordt gerund. Gemiddelde vertraging: minder dan 40 seconden.
De ns is niet verantwoordelijk voor eurostar treinen.
Plus hoeveel zelfmoorden zijn er ook alweer in japan onder spoorwegpersoneel?
Een dag niet gelogen is een dag niet geleefd?
NS is in Nederland 100% verantwoordelijk voor alle treinen met een Eurostar logo.
Ah……………………u is een treinenkenner dus en weet er heel veel van
Dat NS op Nederlands grondgebied 100% verantwoordelijk zou zijn voor Eurostar-treinen is toch echt niet de bikkelharde realiteit. NS is slechts één van de vele aanbieders van tickets. Dat betekent dat een deel van de gestrande reizigers bij NS hun ticket zal hebben gekocht. Voor hen is NS het aanspreekpunt met betrekking tot financiële compensatie. NS zal het compensatiebedrag op hun beurt weer claimen bij Eurostar. Het deel van de gestrande reizigers dat een ticket gekocht heeft bij een andere aanbieder dan NS (bijvoorbeeld direct Eurostar zelf), heeft helemaal niets met NS te schaften.
Conclusie: de verantwoordelijkheid voor het verloop van de treinreis ligt bij Eurostar, NS is slechts een tussenpersoon voor een deel van de reizigers.
Je trekt de verkeerde conclusie. Eurostar heeft de exploitatie voor Nederland uitbesteed aan NS (net als DB en ÖBB dat trouwens doen voor hun treinen). NS vraagt de paden aan, regelt de bijsturing en levert personeel. Haagse Harry bekritiseerde hoe het hogesnelheidsnetwerk wordt gerund en dan kom je inderdaad uit bij NS.
Momenteel zou Eurostar ook helemaal niet zelf die treinen kunnen rijden aangezien ze geen toelating als vervoerder hebben in ons land. Dit in tegenstelling tot België waar ze dat via THI Factory wel doen.
Via welke wederverkoper je een ticket koopt is totaal niet relevant voor hoe de treindienst wordt uitgevoerd. Als je die via treinrondreis had aangeschaft dan is Hildebrand er ook niet verantwoordelijk voor als NS een bende maakt van de uitvoering.
Wat betreft personeel heb je gelijk, dat wordt geleverd door NS. Maar voor wat betreft tickets is NS wel degelijk tussenpersoon. Ik quote:
“Wanneer je een Eurostar-ticket koopt via NS International, handelt NS in feite als verkoopkanaal / agent van Eurostar. Vergelijk het met een reisbureau: NS verkoopt het ticket, maar de daadwerkelijke dienst wordt geleverd door Eurostar.”
“Je kunt dus terecht bij NS International om je claim in te dienen, maar het geld/voucher komt feitelijk van Eurostar, met hun eigen compensatieregels.”
En Eurostar gaat het vervolgens weer verhalen op NS International omdat de vertraging onder haar verantwoordelijkheid is ontstaan. En wellicht zal die vervolgens de bal weer terugkaatsen omdat het werd veroorzaakt door een defect aan materieel wat Eurostar ter beschikking heeft gesteld.
En zo kunnen we nog wel even door gaan. Allemaal waar maar doet totaal niet ter zake voor het punt dat Haagse Harry probeert te maken. Ondanks de minnetjes lijkt niemand daar inhoudelijk een weerwoord op te hebben.
NS???? Dit is van Eurostar. Maar volgende keer beter.
Het is geen spoor of trein van NS
De rookontwikkeling in die meterkast vormde geen bezwaar om verder te rijden en toch is er de hele middag geen treinverkeer op de HSL tussen Rotterdam en Breda ‘vanwege een brandmelding’. Raadselachtig? Is die meterkast toch door blijven roken? Is er elders ‘een echte’ brand ontstaan? In ieder geval ga ik er vanuit dat tal van Eurostartreinen daardoor over het conventionele spoor via Roosendaal naar Antwerpen moeten boemelen en minimaal een uur vertraging oplopen.
Als de trein niet van binnenuit te repareren is maar de monteurs buiten de trein moeten zijn zal ook het naastgelegen spoor buiten dienst genomen moeten worden.
Kan zo een trein dan niet weggesleept worden. Dan kunnen de monteurs er rustig naar kijken zonder dat een spoorlijn voor een halve dag geblokkeerd is. En dan in hoeverre hebben treinen alles dubbel uitgevoerd, dus mocht een deel uitvallen, dan kan de trein met het tweede deel met halve kracht en dus halve snelheid verder tot het eerste stations waar de reizigers de trein kunnen verlaten. Het is geen recept om een hele rit af te maken, maar wel om als een soort “thuiskomertje” fungeren.
Toen bij ons in Hengelo de Flirttreinen werden geintroduceerd werd er gezegd dat alles dubbel is uitegevoerd en er met een motordeel iets mis zijn de trein altijd op eigen kracht naar de onderhoudsplaats in Hengelo kan.
Indien de gebruikte trein een Eurostar Blauw is lijkt me dit essentieel voor de veiligheid in de tunnel, ook rijdt deze trein nu op Parijs. Ook de TGV Resseau heeft 2 onafhankelijke powerpacks. Dus als een deel van de trein defect is zou men altijd nog op de thuiskom stand de trein naar het eerste station te kunnen dirigeren en daarna naar een opstelterrein voor de reparaties.
Voor je een trein weg kunt slepen zul je toch de remmen weer werkend moeten hebben, met vaste remmen sleept zo lastig en met uitgeschakelde remmen is een beetje riskant mocht de koppeling breken op een helling.
“Toen bij ons in Hengelo de Flirttreinen werden geintroduceerd werd er gezegd dat alles dubbel is uitegevoerd en er met een motordeel iets mis zijn de trein altijd op eigen kracht naar de onderhoudsplaats in Hengelo kan.”
Sindsdien hebben ze nooit meer problemen gehad in Hengelo met Flirts ??
Ook ik ben bijna twee weken gelden gestrand op de HSL met een EuroCity richting Breda, maar nooit in Breda kwam…. Dit was niet door een technisch mankement, maar door een aanrijding nabij Prinsenbeek/Breda. De trein moest eerst terug tot nabij Lage Zwaluwe HSL en daarna naar Noorderkempen en Antwerpen Centraal. De trein rijdt normaal verder via Mechelen en Brussel Zuid, maar door de opgelopen vertraging dus ingekort tot Scheldestad Centraal. Breda was alleen bereikbaar toen uit de richtingen Tilburg en Roosendaal, het ongemak duurde tot 15 30 of 16.30 uur !!
De EuroCity had ook wat rumoerige reizigers aan boord en de conductrice maande ze om niet zoveel kabaal te maken. Ik reisde mee met OV kaart tot Noorderkempen en daarna van hier met de tegentrein die aan het andere spoor stond terug naar Rotterdam. Het had voor mij toch geen zin om naar Breda te gaan, ik was toch al te laat voor die afspraak daar!
Stranden tijdens een reis is niet zo fijn en je kunt er enorm gestrest van raken. Nu even niet , omdat het overdag was en ook niet zo belangrijk was, maar laat op de avond en je moet een vlucht, uitvaart of je laatste aansluiting halen om nog thuis te komen wel! Ik hoop dat deze passagiers goed en wel op hun bestemming zijn gekomen en dat er verder geen nare dingen zijn gebeurd!
Als je een vliegtuigvertrek moet halen kun je maar beter niet met de trein gaan. De auto is ook al riskant. Maar ja, met zijn allen in een airporthotel gaan zitten zal ook niet mogelijk zijn.
Meterkast? Hoe vaak komt de meteropnemer?
Maar toen de trein weer op wilde starten bleek dit te lang te duren waardoor is besloten alle passagiers te evacueren naar de NS-trein.
De ICNG van NS kwam zijn “grote broer” te hulp. Zag dat bij RTL Nieuws.
Omgekeerde wereld? Onderhand niet meer. De ICNG wordt geleidelijk aan steeds betrouwbaarder.
Zie via Somda dat de defecte Eurostar Red is weggesleept met een stam Traxx + ICR. Het stond/staat op Rotterdam Centraal.
Hoe zal dat straks gaan gebeuren als een HSL trein defect is? Welke locomotief hebben ze dan achter de hand?
Waarschijnlijk gaat dat op dezelfde manier als nu, met een willekeurige trein die de HSL op mag, of een Unimog van ProRail, al weet ik niet of ze er ondertussen al meer hebben op andere plaatsen dan de A2 corridor (https://www.prorail.nl/nieuws/krachtpatser-unimog-voor-incidentenafhandeling-op-het-spoor).
De Unimogs kunnen sprintertje een stukje verplaatsen. Een Thalys krijgen ze niet van zijn plek en zeker niet over langere afstand, zoals naar Breda,Rotterdam of Noorderkempen.
Men zal in de toekomst geschikte locs min of meer gereed moeten hebben staan. Wellicht maar een dieselloc, die werkt ook wanneer er geen stroom is. Hij zal wel ERTMS moeten hebben wanneer dat nog wel werkt. Wellicht maar een rangeerloc van de Kijfhoek, Dat ligt ook op een mooie positie, je moet wel ergens bij Barendrecht de HSL op kunnen.
Ik heb wel eens een Unimog een DDz6+DDz4 zien verplaatsen, dus een Thalys zal ook wel lukken. Maar voor langere afstanden zijn ze inderdaad niet geschikt.
Jaren geleden was het geregeld bij Ns.Int dat als er een trein gestrand was op de Hsl de evacuatietrein de mensen oppikte en verder ging in de richting van de oorspronkelijke route. Om voor de reizigers veel minder tijdverlies te krijgen.
Waarom dat niet meer gebeurt begrijp ik niet.
De evacuatietrein betrof twee binnenlandse ICNG stellen, die mogen België niet in. Mogelijk dat het nog langer zou duren om een ICNG-B stel te regelen.
Hier zaten 600 reizigers in twee gekoppelde Eurostar Red. Die ook koffers hebben.
Dat zal dus ook niet in één ICNG België. Zoals je al aangeeft zal niet ineens een alternatief zijn. Het zal improviseren zijn.
Lijk me dat ze een draaiboek hebben voor dergelijke situaties. Maar blijkbaar kan je dat nog niet zomaar wat regelen.