Extra spitstreinen Harderwijk rijden vanaf 7 april
20 jan 2025 16:48
De extra spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk gaan vanaf 7 april rijden. Dat meldt de NS maandag. De extra treinen rijden van maandag tot en met donderdag drie keer extra in de ochtend- en avondspits en maken een tussenstop in Nijkerk.
ProRail wees vorig jaar de aanvraag van de NS voor de extra treinen af. Op het traject liggen veel overwegen en de veiligheidsregels met betrekking tot overwegen staan extra treinverkeer niet toe. Nadat de Tweede Kamer in december met een motie geld vrijmaakte voor de aanpak van de overwegen, zijn de extra treinen wel toegestaan.
Harderwijk gaat nu voor keervoorziening
De NS is blij dat er weer meer treinen kunnen rijden. ’’Deze treinen hebben een grote meerwaarde voor reizigers in de omgeving’’, zegt NS-regiodirecteur Randstad Noord Irma Winkenius. Wethouder Wilco Mazier van Harderwijk zegt dat de extra treinen de bereikbaarheid van de stad en regio verbeteren. Hij kondigt aan dat de gemeente zich nu hard gaat maken voor een keervoorziening voor de treinen in Harderwijk. Als de treinen hier kunnen keren, zouden er meer en betere verbindingen gemaakt kunnen worden.
Toename van forenzen
Er zijn de afgelopen twintig jaar al veel woningen in de regio gebouwd en de komende jaren gaat er nog meer gebouwd worden. De NS verwacht met de extra treinen de toename van forenzen op te kunnen vangen en de extra treinen zouden het overbelaste knooppunt Hoevelaken en de A28 iets moeten ontlasten.
(c) Treinreiziger.nl
Als er een keervoorziening kan komen in Harderwijk, dan hoop ik dat de IC’s die nu in Schothorst eindigen kunnen worden doorgetrokken naar Harderwijk. Schothorst verliest dan de IC’s, maar Nijkerk, Harderwijk en eventueel ook Ermelo krijgen op die manier wel veel betere treinverbindingen.
Begint dat gedram van Harderwijk weer.
Harderwijk is een behoorlijk grote plaats en 2x per uur een Sprinter die 9 keer stopt tot Utrecht is behoorlijk mager. Harderwijk is eigenlijk een typische plaats voor Sneltreinen, die op middelgrote plaatsen stopt die door IC’s worden overgeslagen.
Ja en? Nijkerk is even groot en daar drammen ze toch ook niet.
Nijkerk is kleiner, heeft geen centrumfunctie en de reistijd naar Utrecht is korter vanuit Nijkerk dan vanuit Harderwijk.
Nijkerk is steeds meer een satellietdorp van Amersfoort geworden
Mee eens. Harderwijk is een splitsing tussen Veluwe verkeer en Flevoland verkeer. Dus inderdaad zou het logisch zijn als Harderwijk een IC station zou worden op hele korte termijn. Uiteraard zou ik toejuichen dat de hele lijn Utrecht – Zwolle meerdere stoptreinen zou krijgen dan de magere 2 per uur. Meer logisch zou zijn als er ieder kwartier of iedere 20 Minuten een trein vise versa zou rijden.
Is het niet handiger om ipv een spitstrein de intercities door te trekken met stops in schothors, nijkerk en hardewijk?
Schothorst heeft al vier keer per uur een Sprinter (2 naar Utrecht, 2 naar Amsterdam) en eigenlijk stoppen de IC’s enkel in Schothorst omdat Amersfoort te weinig keerruinte heeft. Indien doorrijden naar Harderwijk mogelijk is, dan kun je beter in Nijkerk en Ermelo stoppen.
Het is geen stoptrein. Of heeft u belang bij juist deze stops???😊😊😊
Als deze spitstreinen er voor kunnen zorgen dat er meer mensen voor het OV gaan kiezen boven de auto is dit een flinke winst voor het milieu en de bereikbaarheid. Een kanttekening moet ik er wel bij plaatsen. Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. De NS en Prorail moeten dus op deze lijn geen puinhoop maken, want anders is alles helaas tevergeefs geweest.
Harderwijk blijft een klein dorpje op de Veluwe, ze moeten niet denken dat ze een grote stad zijn. 2x per uur een Sprinter is net zoals de meeste dorpjes hebben meer dan genoeg.
Een plek met 48.000 inwoners is een klein dorpje?
Vergeet de regiofunctie niet, die heeft Harderwijk ook.
Purmerend heeft 100.000 inwoners heeft het jarenlang in de weekenden en avonden met 1 trein per uur moeten doen. Afgelopen december pas weer hersteld naar 2x per uur.
Purmerend is gericht op Amsterdam. Treinen rijden om via Zaandam. Er gaan ook veel bussen naar Amsterdam
9 stops tussen Harderwijk en Utrecht zijn echt te veel. Er is gewoon behoefte aan Sneltreinen op een gedeelte van de Veluwelijn op een beperkt aantal stations stoppen en sowieso niet meer stoppen tussen Amersfoort en Utrecht.
Niet stoppen tussen Amersfoort en Utrecht bespaart 7 minuten. Niet echt iets om je druk over te maken. Als je de mensen in Harderwijk de directe verbinding met Overvecht afneemt, gaan ze daar weer over zeuren.
Ik nodig u uit om toch eens te kijken in Harderwijk en een blik te werpen op alle stedelijke functies. Ik ben benieuwd of u dan nog Harderwijk een “klein dorpje” blijft noemen.
In Harderwijk is de Albert Heijn ook op zondag open.
Ja, welke stedelijke functies heeft Harderwijk, waardoor het de status van dorp ontstijgt? Als Ronald er gaat kijken, zou ik toch adviseren er geen hele dag voor te reserveren.
@Annemiek.
Harderwijk heeft een streekziekenhuis met ook nog eens een spoedeisende hulp. Daar hebben we er steeds minder van in Nederland. Harderwijk heeft een uitstekend aanbod aan middelbaar onderwijs en ook een Gymnasium.
Allemaal functies die je in dorpen niet treft en waarvoor men naar de stad gaat.
Overigens heeft Harderwijk als Hanzestad al sinds de middeleeuwen stadsrechten. Harderwijk was een belangrijke garnizoensstad. Hier kregen KNIL-miliairen hun eerste oefening voordat ze naar voormalig Nederlands-Indië vertrokken. Ter vermaak van deze militairen kende de stad een groot aantal kroegen.
Harderwijk is ook meer vrijdenkend dan de omgeving.
De stad heeft een aantrekkelijke binnenstad met een veelzijdig winkelaanbod.
De boulevard is prachtig heringericht en wordt opgesierd door palmbomen.
Te klein voor Intercity en te groot voor stoptrein. Hier zou een tussenvorm op maat zijn: een sneltrein. Dit soort treinen zijn er ooit geweest. In oude plannen stond de Interregio.
Jep, voor 2007 bestond Amersfoort Vathorst nog niet en reden de stoptreinen tussen Utrecht en Zwolle non-stop tussen Utrecht en Amersfoort. Daardoor waren maar vijf tussenstops tussen Utrecht en Harderwijk en nu zijn dat er negen.
De sneltrein Amersfoort – Nijkerk – Harderwijk bestaat nog steeds. Alleen rijdt deze nog maar zeer beperkt. Namelijk om 0.05 uit Amfersfoort. Niet een gunstige tijd want in de nacht zitten de meesten niet in de trein. S587 bestaat al langer. Voorheen reed de sneltrein ook in de spits, alleen dan zonder stop in Nijkerk. Maar als hij snachts wel kan rijden waaarom dat niet overdag.
Dat kan niet overdag, omdat dat de intercity is naar Groningen. Als die overdag overdag in noordelijke richting hetzelfde zou doen, dan raakt de knoop in Zwolle compleet in de war. Maar de boel zou nog meer verstoren als de trein in de andere richting zou stoppen. Dan kun je de dienstregeling in heel Nederland op de schop gooien. De dienstregeling wordt immers opgebouwd en berekend vanuit Zwolle, met als belangrijkste ruggengraat de IC naar Utrecht.