Gaat de Nightjet naar Wenen per 24 maart rijden? Ticketverkoop gestart
22 jan 2021 11:12
Mogelijk gaat de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck per 24 maart rijden. NS International en de Oostenrijkse Spoorwegen bieden vanaf die datum tickets aan.
Allerminst zeker
NS benadrukt echter dat het allerminst zeker is of de nachttrein vanaf die datum gaat rijden. “We hebben in november de lancering van de nachttrein tot nader bericht uitgesteld. Eigenlijk is er niets veranderd” zegt NS-woordvoerder Anita Middelkoop.
Dat de ticketverkoop nu toch gestart is, heeft volgens Middelkoop te maken met de systemen van de ÖBB. Die bieden verschillende nachttreinen aan, en aan de nachttrein van en naar Nederland zijn verschillende andere treinen gekoppeld, bijvoorbeeld de trein naar Brussel en Hamburg. In de systemen van de ÖBB is het volgens NS niet mogelijk om de verkoop specifiek van en naar Nederland op te schorten.
De Nightjet vanaf Amsterdam gaat nu mogelijk per 25 maart rijden. Het blijft een grote gok, maar toch maar weer tickets geboekt (had nog een tegoed bij de ÖBB en tot 14 dagen van tevoren te annuleren). https://t.co/dkJ84H2258 pic.twitter.com/e5wtl3vfyR
— Maurits Wever (@mauritswever) January 21, 2021
Lancering uitgesteld
De Nightjet had eigenlijk per 13 december moeten gaan rijden, maar vanwege de opleving van het coronavirus werd de start uitgesteld. De datum van 24 maart lijkt heel twijfelachtig. Zo houdt het OMT rekening met een derde golf in maart.
Als de lancering doorgaat, zal Nederland eindelijk weer aangesloten worden op het netwerk van internationale nachttreinen. Het is dan de bedoeling dat elke avond om 19.30 uur de Nightjet vertrekt richting Duitsland en Oostenrijk. Eén treindeel zal via München naar Innsbruck gaan en één treindeel naar Wenen.
De details op een rij
- Per bestemming zal de trein bestaan uit één slaaprijtuig, twee ligrijtuigen en twee zitrijtuigen, in totaal bestaat de trein dus uit tien rijtuigen.
- De trein is ook toegankelijk voor reizigers die ‘s avonds naar het Ruhrgebied willen reizen of ‘s ochtends van het Ruhrgebied naar Nederland. Reserveren is dan wel verplicht.
- Treintickets in een zitrijtuig zullen beschikbaar zijn vanaf 29 euro, een plekje in een 6-persoonsligrijtuig kost minimaal 59 euro. Reizen in het slaaprijtuig kan vanaf 89 euro.
- NS verzorgt de machinisten en de locomotief (Vectron) tussen Amsterdam en Keulen West. In Keulen West is er geen stop voor reizigers, daar wordt de trein 3x per week gecombineerd met de nachttrein uit Brussel.
- Vanaf de dienstregeling 2021 is er geen autotransport meer mogelijk van en naar Düsseldorf.
- De trein kan in Nederland aanspraak maken op een subsidie, mits de trein verliesgevend is en maximaal 6,7 miljoen euro.
- De trein zal om 19.30 uur uit Amsterdam vertrekken, een half uur later uit Utrecht en om 20.37 uur uit Arnhem. In Duitsland stopt de trein onder andere te Düsseldorf, Keulen, Bonn en Koblenz. In de nacht wordt de trein gesplitst. Het deel naar Wenen stopt ook te Passau en St. Pölten. Het deel naar Innsbruck stopt ook te München. Bekijk de dienstregeling van de nachttrein naar Innsbruck of de dienstregeling Amsterdam – Wenen.
Zinloos zolang er geen enkel zicht is op het minderen van corona.
Als er straks in maart/april flink gevaccineerd gaat worden en de weersomstandigheden verbeteren dan kan het wel eens flink hard gaan met de daling van het aantal corona-besmettingen en zou er misschien in mei wel weer vakantie binnen Europa gevierd kunnen worden (uiteraard wel met 1,5 meter/mondkappen/etc.: omstandigheden vergelijkbaar met zomer 2020). Ligt ook aan hoe de Britse/Zuid-Afrikaanse/Braziliaanse variant toeslaat in Europa. 24 maart ligt wel erg vroeg, maar voor mei kunnen we misschien beginnen met hopen.
De omstandigheden van de zomer van 2020 waren dat rond 1 juli de tweede golf begon, hetgeen eind juli/begin augustus duidelijk uit de cijfers bleek, maar dat afgerond niemand daarnaar handelde.
Vaccinatie krijgt pas een merkbaar effect op de groeifactor bij een paar miljoen inentingen in Nederland. Het lijkt er nog niet op dat dat voor mei gaat lukken.
Het optimisme over vaccineren is misplaatst, de fabriekanten beloven maar raak maar kunnen vervolgens niet leveren.
Dan zullen er toch vaccins moeten zijn. Hopelijk lukt het Jansen&Jansen wel om in April te gaan leveren. Dit komt van de Universiteit Leiden en de fabriek in België. Hier zit ook genoeg Nederlandse inspanning en geld in.
Ja, omdat er Nederlands geld in zit kunnen ze plotseling wel leveren? Lijkt me een nogal naïeve gedachte.
Het geeft een eerste recht positie.
Nee.
Je kunt toch ook niet wachten tot september om weer te reizen
Ach, vorig jaar maart zei ook iedereen dat met de zomervakantie allang voorbij was.
Iedereen? Alleen dwazen dachten dat en hopelijk is dat niet iedereen.
Dwazen zoals de commerciële directeur van NS?
Onwaarschijnlijk dat die zulks beweerd zou hebben, zonder voorbehoud
Het is puur de vraag wanneer men wat dacht. Half maart ging ik uit van 3 a 4 maanden. Later in het voorjaar werd duidelijk dat een tweede golf een reëel scenario. Toch probeer je als ondernemer een beetje optimistisch te blijven. NS heeft in de zomer aangegeven pas in 2025 op het oude niveau te komen. In oktober hoopte ik dat maart/april 2021 zou verbeteren. Nu wordt het steeds reëeler dat we forse beperkingen nodig blijven hebben tot de zomer. Ik vrees dat ook in het najaar de situatie straks opnieuw slechter wordt. Maar ik kijk maar niet teveel vooruit. Dat zorgt voor onzekerheid en stress, en uiteindelijk weet je niet precies wat de toekomst brengt.
Zou mooi zijn dat er weer nachttreinen komen, maar krijgt dit soort internationaal OV niet dezelfde knauwen als het landelijke of regionale OV. En eerst zal het OV dichterbij moeten gaan herstellen, voordat deze zaken een succes kunnen gaan worden. Deze klappen gaat het OV veel tijd kosten om te herstellen. Ik denk dat OV bedrijven hun luchtbewerkingssystemen goed moeten verbeteren en aan de reiziger duidelijk maken dat OV ook op dit gebied echt veilig is om zo reizigers terug te winnen. Reizen en sociale contacten zijn en blijven een basis behoefte van de moderne mens.
Ik denk eigenlijk dat de internationale treinen juist al vrij snel een golf aan reizigers te verwerken krijgen die op vakantie willen zodra het weer kan, zeker als dat nog voor het eind van dit kalenderjaar is (vanwege beperkingen in het opsparen van vakantiedagen).