Goede start dienstregeling, NS toch met een fout in de aandacht
16 dec 2024 12:31
Een vrijwel probleemloze overgang naar de nieuwe dienstregeling afgelopen weekend en toch wist de NS volop in de aandacht te komen door een fout. Op zondag, de dag dat de nieuwe dienstregeling inging, kregen 6000 NS-klanten abusievelijk een e-mail dat ze de prijs ’chef aan huis’ hadden gewonnen.
De hele maand december loopt de NS Wintercity, een online adventskalender waarbij je elke dag een prijs kunt winnen. Op zaterdag was er een gratis reisgidsapp te winnen, maar de prijswinnaars kregen in de nacht niet de bevestigingsmail voor deze prijs maar per ongeluk de mail dat ze de prijs ’chef-aan-huis’ hadden gewonnen. Voor deze prijs komt er een kok bij je thuis om een vijfgangendiner te koken, een prijs met een waarde van duizend euro.
Technische fout
Volgens de NS ging het om een technische fout en kregen de mensen die de bevestiging van de chef aan huis prijs kregen, al snel een excuusmail dat er een fout was gemaakt. De chef-aan-huis was pas op zondag te winnen. Voor sommigen kwam de correctie te laat, zo blijkt uit het NS-forum dat volstroomde met berichtjes over de fout. Een van de ’prijswinnaars’ schrijft: ’’Fantastisch nieuws! Mijn vijf beste vrienden uitgenodigd om zo mijn verjaardag te vieren. Daarna met vriendin in de stad koffie met taart om deze geweldige prijs te vieren. En toen … bericht dat het een foutje was, ik krijg een code voor stadswandelingen. Dit kan echt niet.’’
Op het forum kwamen mensen al met ideeën voor een goedmakertje. Zoals een excuusdiner op Utrecht Centraal of een paar kilo patat, maar daar lijkt weinig kans op. De mensen die per ongeluk de e-mail over chef-aan-huis kregen, hadden niet deelgenomen aan deze actie. Ook vorig jaar ging het overigens op eenzelfde wijze mis met de Wintercity-actie. Toen werd er per ongeluk een mail verzonden dat mensen een overnachting met ontbijt hadden gewonnen, terwijl dat niet het geval was.
Dienstregeling ging wel goed
Het nieuws over de foute e-mail haalde aan het einde van de dag de nationale pers en overschaduwde zo de eerste dag van de nieuwe dienstregeling die vrijwel vlekkeloos verliep. NS-president-directeur Wouter Koolmees en burgemeester Carola Schouten van Rotterdam waren in de ochtend aanwezig bij de officiële eerste rit van de nieuwe Eurocity Direct naar Brussel. Ook de eerste ochtendspits, maandagochtend, verliep, op enkele kleinere storingen na, goed.
(c) Treinreiziger.nl
Ach ja…. ICT…..
Ben blij dat het met de dienstregeling wel goed is gegaan, want dat is ook zoiets wat kennelijk vaak fout gaat..
“kennelijk”, dat weet je niet? Geen eigen ervaringen met de trein?
briljant 🙄🤣 – mensen die helemaal niet geageerd hadden krijgen een bericht?
kan het dan ook andersom voorkomen? mensen die ergens recht op hebben krijgen géén bericht?
Ja, het is een fout aan de ene kant, maar aan de andere kant heeft het ook wel wat: NS ziet meteen dat haar boodschap een groot bereik heeft en impact veroorzaakt. Goed voor je “big data”. Dus aan de fout zit zeker een “goed” gekoppeld.
Vooral het feit dat dit voor het tweede jaar op rij fout gaat bij de grootste prijs van de hele wintercity is natuurlijk een behoorlijke blunder. Overigens is gezien alle topics op de NS Community de hele wintercity net als vorig jaar weer een aaneenschakeling van allerlei fouten. Ik wil NS dringend adviseren om het geld dat hier aan wordt besteed volgend jaar voor is anders te gebruiken en deze actie dus te beëindigen. Ik las op het forum: Idee een 10 uitvoering een 2. Persoonlijk vind ik die 2 nog aan de hoge kant.
Bij mij gaat het niet fout DUS het moet blijven.
Jij bent het probleem alles wat uw niet wilt moet weg en afgepakt worden.
u
Ach ja, foutje moet kunnen! 😉
Wat ook niet helemaal goed is gegaan is de nieuwe dienstregeling tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal:
Snelle verbinding via de hsl alleen nog met overstap. Directe trein alleen via Haarlem (intercity) of Breukelen (stoptrein). Of dik betalen voor eurocity. Toch wel twee van de belangrijkste stations van het land, zou je toch denken….
Compleet getikt!!!!
Daar is in ieder geval iets mis gegaan in de communicatie. Er is een hoop borstklopperij over een groter aantal treinen, maar in feite gaat het hier om een dienstregeling die voornamelijk is gemaakt om station Amsterdam Centraal te ontlasten om de langdurige werkzaamheden daar mogelijk te maken. En daar is elke trein rond Schiphol opnieuw ingebeund omdat er nog steeds niet genoeg zorrofyra’s geleverd zijn en die viaducten op de HSL niet deugen.
Daarnaast is er kennelijk voorgesorteerd op het (inmiddels afgeschoten) plan om de Hanzelijn af te sluiten voor proeven met het beveiligingssysteem. Dat laatste verklaart die gekke IC Groningen/Leeuwarden – Schiphol die 6 minuten stilstaat op Amsterdam Zuid om zich voorbij te laten rijden door een IC uit Nijmegen die wél doorrijdt naar Den Haag Centraal. Het was logischer geweest om dat om te draaien: Groningen/Leeuwarden – Schiphol – Den Haag Centraal en Nijmegen – Schiphol. Dan hadden de IC’s Groningen/Leeuwarden – Utrecht gewoon door kunnen blijven rijden naar Rotterdam Centraal (zolang dat niet via Schiphol en de HSL kan).
Zie je slecht nieuws goed nieuws is voor bepaalde media.
In plaats over de goede start van dienstregeling 2025 te hebben praten ze vooral om een randzaak wat niet goed ging. Lekker belangrijk.
Zat vandaag in ICNG 3317 die in de serie 2400 (Lelystad – Rotterdam) als binnenlandse Intercity reed. Kon daarmee ervaren hoe de trein rijdt op andere trajecten. En dat was prima. De ICNG België reed stabiel. En in de daluren was het relatief rustig. Nu in de spitsuren niet! In spitsuren is 13 – 16 delige ICNG een noodzaak. Er zijn nog te weinig ICNG.
De Belgische Eurocity is geweldig. Qua comfort en geluidsniveau scoort de I – 11 rijtuigen beter dan de ICNG. Het rijdt buitengewoon stabiel. Alleen heeft de I – 11 rijtuigen geen gelijkvloerse instap. En is de toilet van I – 11 niet helemaal berekend op invalide treinreizigers met rolstoel.
Er hadden vijf setjes ICNG13 moeten rijden vandaag verspreid over alle series, maar volgens mij heeft er niet één gereden. Een paar waren ingekort tot ICNG10 maar sommige ook tot solo ICNG8 wat toch iets te krap geweest zal zijn in de spits voor die treinen.
Klopt. Natuurlijk kun je dat vinden op NS Reisplanner of Trein positie.nl.
Maar zag alleen achtdelige of tiendelige ICNG. Tekort in de spitsuren.
het toilet…….
Veel gespeelde boosheid om zo te proberen wat af te persen. Zo kennen wij de internetmens in NL.
“Jammer dat er niet iets mis is gegaan” lijkt Treinreiziger te denken. Niets te klagen over de eerste dag van de nieuwe dienstregeling.
Dan maar met iets negatiefs beginnen over iets wat niets met enige dienstregeling te maken heeft.
Een lap tekst die 7- 8 keer zo lang is als het goede nieuws over de start van de dienstregeling 😐
voor positievere berichtgeving is een functionerend spoornet nodig.
Er is een functionerend spoornet.
je hebt een hele lage standaard. Maargoed, besef me natuurlijk wel dat ik de outlier ben in dit land.
“Outlier” als in, u bent niet in staat om even wat KPIs en normen te vergelijken tussen landen? Want er is in Nederland wel degelijk een functionerend spoornet, en een nogal goed spoornet wanneer u gaat vergelijken met andere landen.
Dit gestuntel heeft absoluut niets met het spoorwegnet of het rijden van treinen van doen. Daar lijkt het toch wat beter te gaan met de NS dan een aantal jaren terug.
Het is een slechte actie met grove ICT fouten. Mij lijkt dat de NS voortaan bij promo acties zich moet beperken tot OV gerelateerde prijzen en dit soort campagnes beter kan uitbesteden aan bedrijven, die hierin gespecialiseerd zijn. Treinen laten rijden is iets anders dan promoacties houden.
ik heb niet het idee dat het beter gaat, verder wel eens met wat je zegt.
NS moet niet meer dit soort acties doen. Het is pure oplichting.
En iedereen verplicht een gratis dagkaart aanbieden als excuses voor deze onzin prijs!
Nee? Helemaal niks aanbieden.
1. Er stond nergens wanneer de chef zou komen.
2. Ze kregen letterlijk gelijk een 2e mail.
3. Ga in China wonen.
Ga die regels dan ook toepassen als een ander bedrijf een verkeerde mail stuurt?
Mensen op het forum liegen te veel… De mail dat je (gewonnen) had kreeg je in de ochtend vroeg en de excuse mail volgde letterlijk gelijk erna maar ja drama mensen.
En zogenaamd gelijk afspraken gemaakt enzo? Ja dan ben je niet goed in je hoofd.. want er stond niet welke dag de chef zou komen dus hoe dan?
Ik kreeg de mail dat ik gewonnen had om 7:02 en de excuusmail om 10:29. Dat is niet letterlijk gelijk erna. Op het forum van NS staan mensen die al om 01:00 vertelden dat ze een mail hadden ontvangen dat ze gewonnen hadden en dat ze de fout telefonisch gemeld hadden bij de klantenservice.
Stuur een screenshot van die mail, met tijden, jij bent wel heeeeeeeeeeeeeel toevallig overal met ervaring aanwezig.
Alsjeblieft
En nog eentje.
Dat is een mail voor een stedenapp niet de excuusmail. Maar wel verzinden op de tijd dat jij beweerd de excuusmail was verzonden
Zucht. Nee hoor.
beweert… Ga eerst Nederlands leren…..
Vuistregel 1: als er ergens geen fouten zijn gemaakt, hebben NS (en UWV) daar ook helemaal geen enkel aandeel in gehad!