fbpx
Foto: (c) Quintus Vosman

Historische TEE-trein van Nederlands Transport Museum geïnspecteerd

23 mei 2021 18:00

Het Nederlands Transport Museum (NTM) heeft woensdag 19 mei het historische TEE-treinstel geïnspecteerd dat in Amsterdam op het emplacement Dijksgracht staat. Sinds december 2020 is het Nederlands Transport Museum de eigenaar van dit iconische treinstel, dat uiteindelijk een plaats zal krijgen op de toekomstige locatie van het museum in Nieuw- Vennep.

Door Quintus Vosman

Weggesleept

De TEE-trein heeft al jaren niet meer gereden en moet nu een andere plaats krijgen omdat ProRail ter plekke een bouwproject gaat uitvoeren. Door de lange stilstand in de buitenlucht heeft het weer invloed gekregen op de technische conditie van de trein. Daarom moeten werkzaamheden aan de trein worden uitgevoerd zodat deze weggesleept kan worden.

Crowdfundingactie

Daarbij krijgt het NTM ondersteuning en medewerking van ProRail, Mooijspoor en Q-Rail.eu. De twee laatstgenoemde hebben al in 2017 voor de Stichting Hondekop met succes het Benelux-Hondekoptreinstel van de Belgische spoorwegen verworven en de overbrenging van Leuven naar Roosendaal georganiseerd.

Het Nederlands Transport Museum roept op om het project van de TEE-trein financieel te ondersteunen en heeft een crowdfundingactie opgezet.

Gerelateerde berichten

0 0 stemmen
Artikel waardering
11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dries Molenaar
3 jaren geleden

Op een naar een museum zonder railaansluiting. Die trein zien we nooit rijden. Zelfs geduwd of gesleept zou nog een beter lot zijn. Terwijl dit voor een groot bedrijf klein bier zou zijn.

Ooit heb ik bij een bedrijf gewerkt waar men als besparing bedacht de papieren handdoeken op de toiletten af te schaffen en warme lucht. Het advies kostte natuurlijk enkele 10.000-den Euro. Heel vreemd dat de tent na twee jaar (na 100 jaar bestaan) roemloos onderging.

Arjan
3 jaren geleden

Het is zo zonde dat sinds de 5 rijtuigen weer in Europa zijn, er zo weinig mee gedaan is.
De trein weer zelfstandig zien rijden zie ik niet meer gebeuren (helaas), aangezien van de 5 rijtuigen er geen motorrijtuig tussen zit; die zijn allemaal in Canada gesloopt toen de DE4 daar reden. Er waren overigens wel plannen nadat de rijtuigen terug in Europa waren om een nieuw motorrijtuig te bouwen, aan de hand van tekeningen van de DE5, aangezien de tekeningen van de DE4 verloren zijn gegaan. En het motorgedeelte van de DE5 (niet buitenkant van de trein) nagenoeg veel leek op die van de DE4.

Gert-Jan Hondelink
3 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan

De dieselmotoren van de TEE treinstellen (2 stuks per stel) waren dezelfde als die van de DE3-treinstellen Plan U (1 per stel). Dat is eigenlijk omgekeerd (Plan U dezelfde motoren als TEE), want omdat de in de TEE geplaatste motoren zo betrouwbaar waren, is er destijds voor gekozen om in de treinstellen Plan U slechts één zo’n motor te plaatsen, i.p.v. meer dan één zoals tot dan toe gebruikelijk was om in geval van motorstoring op halve kracht door te kunnen rijden naar de bestemming. De DE5-treinstellen hadden drie dieselmotoren van een geheel ander type. Overigens denk ik dat de kosten voor het opnieuw bouwen van een motorrijtuig veel te hoog zijn om dit te realiseren.

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Het herbouwen en of opknappen zou een mooi opleidingsproject kunnen zijn binnen een groot bedrijf waar mensen dan een periode aan de slag kunnen als stage of vorming.
Net als ooit de Batavia (in Lelystad, geen trein). Nu is dit schip oud geworden. De Zeven Provinciën bouw is gestagneerd vanwege de materiaal inkoop kosten. Het zou voor defensie (zou dat goed geleid worden) met een jaarbudget van tien miljard een eitje zijn dit schip te helpen afbouwen waarbij men personeel van de marine mooi wat praktische leidinggevende ervaring kan opdoen. Een maandje meesjouwen voor sommigen zou ook wel helpen. Het schip kan dan in een jaar klaar zijn. In Amsterdam (vreemd genoeg) konden ze het vroeger met aanzienlijk minder materieel ook in een jaar. En daarna gelijk naar de Oost en geen timide gedoe op de binnenwateren.

NB zo zou voor die TEE ook wat bedacht kunnen worden. Wellicht heeft DB, SCNF of een grote partij er zin in.

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Zet er gewoon een klein locje tusssen, wellicht in een passende beschildering. Men hoeft geen 160km/h te rijden.

Frans Eekhout
3 jaren geleden

… Vergane glorie… helaas !
Begrijpt niet dat men deze TEE trein – die ik altijd met lede ogen zag staan als ik Amsterdam Centraal bezocht – niet een plaats heeft weten te geven in het Spoorwegmuseum. Het is een schrale troost dát men in het Nederlands Transport Museum op een steenworp afstand en onder de rook van Schiphol nog een laatste “rustplaats” geeft al is het dan jammer genoeg niet meer rijdende, dan beter een statisch kijk object, dan een gesloopte trein want dat laatste is helemaal niet fijn…
Het valt te hopen dat men het interieur en met een verfbeurt nog toonbaar maakt aan het publiek en aan de hand van videobeelden de bezoeker toont hoe deze trein in zowel Europa als Canada gereden heeft.

Stokbosveen
3 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

Zo zijn er meer voorbeelden van behoud van oude treinen. Vrijwel zonder uitzondering als statisch object. In het spoorwegmuseum is het niet anders hoor, ook daar staat alles stil. Enig verschil is dat ze daar nog wel een spooraansluiting hebben tbv bezoekers die vanaf Utrecht CS komen.
Filmpje van behouden treinen die niet meer rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=nu58l4lHnk0

iqqe
3 jaren geleden

Hopen we, dat het tóch nog goedkomt. Helaas is het floppen van een voorgenomen wederopstanding van een TEE Dieseltreinstel niet alleen een nederlands gegeven: ruim tien jaar geleden werd een Duits TEE stel serie 601 gedeeltelijk opgeknapt met het grandioze doel, dit treinstel te laten rijden. het latste, wat ervan gehoord werd, is dat het gesloppt is…

Ron Swart
3 jaren geleden

Ondanks het fraaie ontwerp, de hoge kwaliteit van de afwerking en last but not least was dit een samenwerking tussen het Nederlandse Werkspoor en SIG/ABB uit Zwitserland, best wel bijzonder voor die tijd. Dit in schril contrast met de in 1962 geleverde dieselloc 2801 Kreupele Marie, een ontwerp van Werkspoor en het Franse Schneiderworks. De TEE in 1974 buiten dienst gesteld.
Prins Bernhard (1911 – 2004) nam geregeld de TEE naar het Zwitserse Basel om o.a. zijn financiële zaken te regelen in een land met een toen nog werkend bankengeheim. Zijn diner spoelde hij weg met roze champagne; ja verschil moet er wezen.
Misschien is het een idee om een hologram te projecteren als motorwagen, omdat dit materieel slechts 17 jaar in dienst is geweest.

Stokbosveen
3 jaren geleden

Vrijwilligers gezocht om oude trein te onderhouden.
https://twitter.com/erikdezwart/status/1396838124882366466

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Als ze toch bezig zijn kunnen ze die TEE ook wel doen. Hoelang kun je er mee bezig zijn?