In beeld: Dubbeldekker Nieuwe Generatie (DDNG)
05 mrt 2025 16:55
NS heeft woensdag een mockup gepresenteerd van de Dubbeldekker Nieuwe Generatie. Het gaat om een model op werkelijke grootte. Uiteraard bezocht Treinreiziger.nl de presentatie en heeft de toekomstige treinen in beeld gebracht. Hieronder een uitgebreide fotoreportage, met dank aan fotograaf Stefan Verkerk. Ook hebben we een videoverslag gemaakt van de nieuwe treinen.
Videoverslag
Voorkant
De nieuwe trein heeft nog geen bijnaam, maar op de bijeenkomst werd “de slang” en “de python” gefluisterd.

1e klasse





2e klasse




Toilet

Machinistencabine

Buitenzijde




Dubbel-, en enkel-deks. Ik moet het effe laten bezinken. Kan het nu alleen maar rommelig vinden.
Is dit een trein of een gevangenis?? Die foto boven de woorden toilet…. dat is toch een grap?
Een gedrocht van een trein
Ik dacht bij de foto die jij bedoelt dat er weer een derde klas kwam.
Re 3e
Die banken lijken nog oncomfortabeler dan vele sprinter-stoelen, aaaarch
Ze presenteerden dat als een soort tussenvorm. Het is bedoeld als bagageruimte waar je eventueel ook kunt zitten. Het komt ook in de eerste klasse.
Want er is nog niet genoeg gezeik en geweld in de trein…. Dit is toch vragen om discussie… Ik wil zitten nee het is een bagage rek etc
Ik heb het niet verzonnen.
Mooi bedacht, maar ik vraag me af of dit concept goed is uitgewerkt en of reizigers dit zo kunnen waarderen. Als je bagage er neer kunt zetten moeten de planken hard en stevig zijn en als je er op wilt zitten zal er toch enige ergonomie of voering in de banken moeten zijn. De NS had dit concept (met diverse variaties) beter op een aantal treinen naar Schiphol kunnen testen eer men zo een grote serie van zulke bagage / bankzit coupe’ s in een redelijk grote serie nieuwe treinen uit te rollen. Het zou vervelend zijn als het zou blijken dat het voor beide toepassingen eigenlijk niet geschikt is.
Er zijn niet een paar treinen naar Schiphol. Alle (Intercity-)treinenstellen van NS komen regelmatig op Schiphol. Het ging vooral om onder de tafel en op de banken, waar veel ruimte voor koffers was. Ik weet niet wat voor materiaal ze willen gebruiken, want de boel lijkt me niet definitief. Het stofje op de banken van de eerste klasse was (toen ik er was) een soort vilt. Aan de achterkant wat opgespannen met nietjes en karton. Het is van een kwaliteit dat het in een normale omloop nog geen dag meegaat.
Zie ik het goed: ook derde klas banken?
Zonder twijfel nu al de slechtste trein in de geschiedenis van de NS, die zal gaan leiden tot een stortvloed aan klachten. Met het gebrek aan ruimte voor bagage, de smalle en gekromde trappen, de forse downgrade van de eerste klas en de hectische indeling is dit malle ding een ideaal recept voor ongemak, onveiligheid, overbezetting en een verdere afgang van de spoorwegen. Doe het niet, NS!
Misschien een idee om de zitplaatsen zo te plaatsen dat er naar buiten gekeken kan worden, in plaats van naar raamstijlen? Of omgekeerd: de ramen op plekken met vergelijkbaar resultaat? In dit ontwerp zijn er te veel uitzichtloze stoelen. Hopelijk wordt het niet net zo’n rommeltje als in de ICNG. B.v. het ICM/ICR had van meet af aan zitplaatsen met een heel of half raam met buitenzicht, hoe simpel! Het probleem nu is dat er teveel designers bij gehaald worden, kost bakken geld en dus een goede zaak hierop te bezuinigen.
Het voordeel van de smallere stoelen in de eerste klas (4 ipv 3 in de breedte) is dat dit ruimtebesparend werkt, wat ten goede kan komen aan meer zitplaatsen tweede klas.
Wie heeft de stoelen indeling gemaakt? Stevie Wonder?
Ik denk dat die juist uit praktische overwegingen voor een regelmatigere indeling had gekozen.
Als je moet staan in deze trein heb je zo te zien weinig meer om je aan vast te houden dan in een VIRM.
Artistieke jashaakjes: Twee verschillende modellen (die er allebei niet heel handig uitzien) tussen elke twee ramen, onafhankelijk van welk meubilair eronder staat. Op de foto met die derdeklasbankjes hangt je jas midden op tafel.
Dit apparaat wordt kennelijk niet bijster snel. Op meerdere foto’s is te zien dat het ding 23 minuten nodig zou hebben (in plaats van 5) om van Heemstede-Aerdenhout naar Haarlem te rijden. 🤣
De nieuwste aanwinst voor NS die de oudere DDZ, VIRM en de Koploperintercity” s gaan vervangen. Dit worden ook de eerste intercity’s met gelijke in en uitstappen. Ziet er fraai uit en ook weer in de vertrouwde Flow livrei, zoals ze al op sommige INCG (B) en op VIRMM te zien is. Even nog geduld hebben tot 2027 na bouw van deze nieuwste generatie en de nodige testritten die voor officiële indienststelling altijd nodig zijn.
Nee, ICNG is de eerste intercity met gelijkvloerse in- en uitstap. Die rijdt al een tijdje rond…
Volgensmij heb ik zo een soort trein in Duitsland gezien? Enkel en een deel dubbeldeks?
Zag er een in Aachen dacht ik
Ja, in andere landen bestaat het al. Luxemburg heeft een ICNG variant met middenin dubbeldek.
In Aken?
Waarschijnlijk een RRX (Rhein-Ruhr Express). ET462 a.k.a. Desiro HC van Siemens.
https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Desiro_HC
Eindrijtuigen enkeldeks, 2-4 middenrijtuigen dubbeldeks. Dubbel stel en met de viertjes zelfs drievoudig stel mogelijk.
En minder zitplekken dan een Virm. Top 🙁
Qua bijnamen : ik heb hem al de twisterdekker genoemd. 😉
Het valt me op dat alle stoelen “zweven”. Mijn gevoel zegt dat ze zijn ontworpen om de schoonmaak efficienter te maken wat wel interessant kan zijn.
Ok … De buitendeuren Enkeldeks en Dubbeldeks zijn op verschillende hoogtes. Dubbeldeks instaphoogte lijkt me vrij hoog. Hoe verhoudt die Dubbeldeks instaphoogte zich tot de DDZ en VIRM treinstellen?
Op de Dubbeldeks zonder gelijkvloerse instap hebben ze het fietsengedeelte gepland … Heel relaxed instappen daar met fiets/kinderwagen/koffer …
Er is heel wat aan te merken op dit ontwerp. In mijn ogen is dit een Sprinter. Alleen kan je dan in een Sprinter iig makkelijker reizen met kinderwagen/koffer/fiets, zowel qua instap als qua interieur-indeling.
Op meerdere vlakken lijkt deze trein slecht ontworpen. Ik zag in de video van NS bijvoorbeeld ook een binnen-schuifdeur tussen het fietsgedeelte en het balkon met de buitendeuren 😶 Onpraktisch en heel erg storingsgevoelig..
Eersteklas is al veel over gezegd. Mischien 2+2 Dubbeldeks voor de capaciteit en 2+1 Enkeldeks voor de reiziger die Intercity comfort zoekt op een langere reis.
Dit is een 202x versie van een DDM / DD-AR / mDDM welke ontworpen waren als high-capacity forensentreinen. Bij die treinstellen had je nog wel een hele mooie uitlijning stoelen/ramen in ieder geval. Maar noem de DD-NG dan geen Intercity. Het ontwerp en de indeling hebben zin op hele drukke trajecten: Leiden – Den Haag HS – Delft – Rotterdam – Dordrecht is in mijn beleving een “Intercity”-High-Capacity traject met heel vaak een stop en veel drukte en in-&uitstappers op elke stop terwijl er toch een Intercity rijdt, of Utrecht – Driebergen-Zeist, maar voor een Intercity traject als Zwolle – Nijmegen – Roosendaal en een reistijd van 1u/1,5u/2u lijkt mij dit een heel oncomfortabele rit worden, en de naam Intercity onwaardig.
Wat betreft de “hoge instap voor fietsen e.d.”: dat is gezichtsbedrog. De trein staat nl. op blokken op het perron. Zodra de trein op de rails staat, is de instaphoogte gelijk aan het perron.
Je ziet duidelijk op de foto’s, vooral de laatste foto van dit artikel, dat de instap deur enkeldeks veel lager is als de instap deur dubbeldeks. Enkeldeks op perron-hoogte, dubbeldeks flink erboven. Ik vind t op t oog nogal een groot verschil. Zowel de DDZ alsook de VIRM hebben een trede buiten de deur om op te stappen. Die zie ik op de mockup van de DD-NG niet.
De onderste foto van de 1e klasse serie, web_20250305-105358_SV3986-1320×881.jpg , voorste stoel op de foto rechts aan het gangpad met tafeltje ervoor, volgens mij is deze stoel veel breder dan de gangpad-stoel ernaast, zeg 3cm-5cm. Viel me in de video van NS ook al op dat sommige stoelen aan het raam ogenschijnlijk breder zijn dan de gangpad-stoel ernaast. Niet bij elk stoelpaar maar bij sommige. Vergis ik me daar nou in of hebben ze werkelijk bij sommige stoel-paren een Big-little concept toegepast?
1- Dit wordt een “allegaartje” trein met een interieur die g e e n schoonheidsprijs verdient (!) en ik mij afvraag of ze een stoelen test hebben laten uitvoeren waarin reizigers hun voorkeur kenbaar hebben kunnen maken zoals ik voor de introductie in Rotterdam Centraal van de nieuwe Sprinters nieuwe generatie nog heb meegemaakt.
2- NS trekt nog te weinig reizigers en moet straks de tarieven nog verder gaan verhogen, als er straks veel klachten komen met deze “mengelmoes” trein die vlees n o g vis is, want het wordt nog een sprinter nog een intercity, reizen alleen nog mensen die geen andere keuze hebben, de rest koopt zich terecht een auto of blijft thuis.
3- Over die eerste klas, die ze maar beter kunnen weglaten (!) en in feite een “geklasseerde tweede klas” is waar men onnodig meer voor moet betalen heb ik al elders mijn kritiek geuit, is misschien wel de grootste fout die NS kan maken ! ! ! ! ! ! ! ! !
Als ze meer mensen willen vervoeren, laat iedereen allemaal in de tweede klas zitten en iemand die toevallig een eerste klas ticket heeft, helaas pindakaas, die moet ook maar zijn achterste laten vallen ik een “cattle-class” afdeling. In een Nederlandse metro heb je ook geen eerste klas en reist iedereen in dezelfde soort meubilair, alleen in Dubai hebben ze in de metro ook nog een eerste klas, maar dat is een ander verhaal.
4- Ik geef het interieur en de indeling het rapport cijfer drie voor de DDNG en beslist geen voldoende ! Smaken verschillen, maar het is niet mijn ding als het gaat worden zoals de foto’s laten zien.
NS is met de DDNG wat interieur betreft het spoor bijster en laat al die kunst ook in de wc weg, slaat nergens op, wordt weer zo’n kloten trein net als de rest SLT, SNG en ICNG, walgelijk, bah !
Het schijnt dat je steeds minder waar voor je geld krijgt bij de nieuwe generatie treinen van NS omwille van geld besparing en dergelijke ! Bij het zien van deze foto’s – hoe mooi ook gemaakt – en de te verwachten duurdere tickets, zal ik mij nog drie maal meer gaan bedenken om te gaan treinreizen.
5- Vraag mij af wat voor soort oplaad mogelijkheid ze bieden, met alleen stopcontacten, USB en welke variant want er zijn er twee soorten, nog een wonder d a t men deze optie voor ogen heeft. Bij de laatste serie VIRM gaan zelfs de oplaadmogelijkheden vanwege financiën achterwege gelaten worden las ik.
6- Maken ze tot slot deze treinen graffiti bestendig, want de NS treinen zijn de laatste jaren steeds smeriger geworden zowel van binnen als buiten om bijna van te kotsen als ik het netjes mag zeggen? !
Gewoon eens kwaliteit leveren, die duur betaalde managers een schop geven, volledig nieuwe dubbeldekkers aanschaffen voldoende zitplaatsen en zorgen dat je beter presteert dan een ander.
Voor je het weet neemt Arriva alles over. Misschien een keer wat beter!
Huidige dubbeldekkers hebben nu meestal al te weinig zitplaatsen. Komen ze nu met een combinatie van enkel- en dubbeldekkers………