youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Internationale treinreizen duur? Dat hoeft niet. Hoe ver kom jij met € 150?

Internationaal treinreizen duur? Niet als je goed kan plannen! Onlangs claimde de Volkskrant dat een enkeltje Barcelona met de trein bijna driehonderd euro zou kosten. Ook was er afgelopen week aandacht voor de nieuwe tarieven van de intercity Brussel. Een weekendretourtje Amsterdam – Brussel kost nu lastminute ruim 90 euro. Maar de slimme boeker koopt voor dat geld een retourtje naar Parijs, München of Berlijn. Om aan te tonen dat internationaal treinreizen helemaal niet duur hoeft te zijn, organiseert Treinreiziger.nl dit jaar een virtuele variant van de wedstrijd Kilometer Kampioen.

150 euro

Bij eerdere edities van de Kilometer Kampioen werden treinreizigers uitgedaagd om op één dag in Nederland zoveel mogelijk kilometers te maken. Deze wedstrijd wil Treinreiziger.nl weer in 2019 organiseren. Dit jaar organiseren we een nieuwe wedstrijd: hoe ver kom jij (retour) met de trein met 150 euro? Je hoeft de reis niet te maken, maar alleen te plannen. Wie het beste reisplan heeft, wint het budget van 150 euro.

Bepaalde reisperiode

De reis moet (virtueel) plaatsvinden in een bepaalde periode. Welke periode dat is, maken we vrijdag 20 april bekend. Je hebt dan tot en met 23 april de tijd om je reis te plannen. De rest van de voorwaarden zijn nu al bekend gemaakt. “De komende periode kan je wel alvast oefenen en hopen we dat de wedstrijd bekendheid krijgt. De periode dat je de reis echt mag plannen is vrij kort, omdat anders het nadeel te groot wordt voor mensen die laat beginnen”, legt redacteur en juryvoorzitter Hildebrand van Kuijeren uit.

Hemelsbreed

Uiteindelijk draait het erom een reis te plannen naar een bestemming die hemelsbreed zo ver mogelijk weg ligt van het vertrekstation. Wie dat lukt, wint zelf 150 euro. Je kunt dan de reis of zelf gaan maken, of iets anders leuks gaan doen. Al het bewijsmateriaal wordt beoordeeld door een jury waarin vier experts op het gebied van internationale treinreizen plaatsnemen. Gedurende de wedstrijd – van 20 t/m 23 april – zal de jury ook enkele voorbeelden delen van goedkope tickets via twitter (#treinreiziger). “Maar we gaan natuurlijk niet teveel details delen”, aldus van Kuijeren.

Lees alle kleine lettertjes en voorwaarden

Wil je mee doen? Dan kun je hier alle voorwaarden lezen. Daarin staan alle details. Bijvoorbeeld dat de ticketprijzen gebaseerd moet zijn op een volwassene van 30 jaar, zonder kortingskaarten. Wie na het lezen van de voorwaarden nog vragen heeft, kan contact opnemen via wedstrijd@treinreiziger.nl of hieronder – via reacties – een vraag stellen.

Dit staat niet (duidelijk) in de spelregels

Vragen die binnenkomen, die niet duidelijk beantwoord worden in de spelregels, behandelen we hieronder. Uiteraard met antwoorden 🙂

Dat wordt op 20 april bekend gemaakt, maar: dit zal langer dan één dag zijn. De kosten voor de overnachting op de eindbestemming hoef je niet mee te nemen.

Alle vormen van railvervoer zijn (onbeperkt) toegestaan. De rest in het algemeen niet. Als een trein op de veerboot gaat, mag je daarvan gebruik maken, maar anders niet. Zoals in de spelregels staat aangegeven mag je in totaal gedurende de gehele retourreis één maal de bus nemen, maximaal twee uur.

We verzoeken je bij voorkeur je plan en bewijs pas in te sturen als je overtuigd bent dat je de maximale planning hebt gevonden. Vind je daarna toch nog een betere planning? Dan mag je die insturen. Alleen de laatst ingestuurde planning wordt beoordeeld.

Nee, dat hoeft niet. Wel moet je voldoende tijd hebben voor de grensformaliteiten. Zoals in Brussel voor de Eurostar.

Tussen 0 uur en 6 uur is het niet toegestaan om gedurende deze periode langer dan drie uur op het station door te brengen. Enkele voorbeelden:
– Je mag wel wachten op het station van 20:03u tot 2:59u. Je wacht in de gedefinieerde periode immers niet langer dan 3 uur (maar 2u en 59 minuten. Indien je twee minuten langer zou moeten wachten, zou je wel een overnachtingsplek moeten zoeken)
– Je mag wel wachten op het station van 3:01u tot 8:00u. Je wacht in de gedefinieerde periode immers niet langer dan 3 uur (maar 2u en 59 minuten. Indien je twee minuten langer zou moeten wachten in de gedefinieerde periode, dan zou je wel een overnachtingsplek moeten zoeken)
Concreet heb je dus geen probleem als je trein ergens NA 3:00 uur ‘s nachts arriveert.

Niet overal start de verkoop op hetzelfde moment. Soms al vanaf 6 maanden voor vertrek, op andere plekken slechts een maand voor vertrek. Als je (online) nog geen ticket kunt kopen geldt het volgende: het tarief moet aantoonbaar te boeken zijn binnen de wedstrijdperiode of aantoonbaar te koop zijn gedurende de reisperiode. Het tarief moet onbeperkt beschikbaar zijn.

  • Je kunt een kaartje later online kopen, of ter plekken aan het loket. De prijs moet je wel kunnen verantwoorden met een screenshot.
  • Als bijvoorbeeld het Early Bird tarief van de Benelux nog niet boekbaar zou zijn, zou je dit toch kunnen gebruiken, het is immers tot 7 dagen voor vertrek ongelimiteerd beschikbaar.
  • Flexibele ticketprijzen, zoals bij ICE en TGV kun je alleen gebruiken als deze daadwerkelijk boekbaar is. Als een TGV of ICE of andere trein met flexibele ticketprijzen nog niet boekbaar is, ben je niet zeker of bepaalde tarieven beschikbaar zijn.
  • Reserveringsplichtige treinen zonder flexibele prijzen zijn toegestaan. (Als je de lastminute prijs neemt, bijvoorbeeld voor vertrek morgen, zul je vaak de vaste tarieven krijgen). Bij enige twijfel: neem de hoogste tarieven die bij een reisklasse voorkomen.

Aanmelden Nieuwsbrief Kilometer Kampioen

Je kunt je ook aanmelden voor de speciale Kilometer Kampioen nieuwsbrief. Maar let wel: deze kan ook in reclamebox of spambox aankomen. Houd dus op 20 april vooral onze website in de gaten.

46 gedachten over “Internationale treinreizen duur? Dat hoeft niet. Hoe ver kom jij met € 150?”

  1. Elwin schreef:

    Leuke actie!, maar een ticket is goedkoper voor jongeren dan voor andere moet hier ook rekening mee gehouden worden?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja. Je moet uit gaan van een volwassene (30 jaar), zonder kortingskaarten. Ik heb dat nu expliciet in het artikel vermeld, het stond al in de voorwaarden. Maar ik begrijp, dat is een hele lap tekst.

  2. Igor schreef:

    Jammer dat de reisperiode pas zo laat bekend wordt, je zou nu al heel veel verschillende trajecten kunnen bestuderen, maar die kunnen natuurlijk in de reisperiode hele andere prijzen hebben dan de goedkoopste prijs.
    Zo vond ik bv. een enkel Lviv (Oekraine)-Przemysl voor 6e, een enkel Przemysl (Polen)-Herzogenrath voor 54e, busreis tussen Herzogenrath en Kerkrade, enkel Den Helder-Kerkrade 12e (vakantieveiling), in totaal 72e, en 1300km hemelsbreed.
    Maar de reis terug voor die prijs lukte niet 🙁

    1. Erwin Wessels schreef:

      Je vergeet trouwens om de prijs van de bus in je berekening mee te nemen.

    2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      We willen graag even de tijd nemen om bekendheid aan de wedstrijd te geven, en tegelijkertijd de planperiode kort houden om laatstarters niet teveel te benadelen, daarom deze tussen oplossing.

  3. Erwin Wessels schreef:

    Ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar voor de zekerheid vraag ik het toch even:

    Betreffende de actiekaartjes, een voorbeeld:
    Stel dat de reis moet plaatsvinden in de periode 8 t/m 13 mei, dan zijn de Kruidvatkaartjes nog geldig, maar ze zijn niet meer verkrijgbaar (en ik heb er nog wel twee liggen, die ik zou kunnen gebruiken).

    Moet een actiekaartje ook verkrijgbaar zijn in de periode dat we de reis plannen, of hoeft dat kaartje alleen in de periode waarin de virtuele reis plaatsvindt geldig te zijn?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het moet tijdens de periode van 20 tm 23 april te koop zijn. Eerder iets inkopen mag niet 🙂

      1. Erwin Wessels schreef:

        Dank je. Dat vermoeden had ik al 😉

  4. Peter van Rijn schreef:

    Het is toegestaan om maximaal één deeltraject per bus af te leggen gedurende de
    totale retourreis. De geplande reistijd van de busrit mag totaal maximaal 2 uur en 0
    minuten zijn.

    voor de duidelijkheid: mag je retour van de bus gebruik maken of maar een richting?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het is totaal, dus niet heen en terug de bus, maar of heen of terug een deel. Je moet de heenreis of terugreis iets anders verzinnen.

  5. Remco Daale schreef:

    Simpel: Frankfurt (Oder), Ostseebad Binz, Innsbruck, Salzburg, Karlovy Vary, Cheb, Plzen, Stettin, Jelenia Gora.

    Enkeltje Utrecht-Emmerich, Quer-Durchs-Land of SWT-ticket van DB en een grensticket naar Polen/Tsjechie/Oostenrijk.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Doe maar mee, en je zal zien of voldoende is om te winnen 😉

      1. remco daale schreef:

        Praha Hlavni Nadrazi, Kolin en zelfs Hradec Kralove (120km ten oosten van Praag) is vanuit Almelo voor 74,90 bereikbaar.
        Enkeltje Almelo-Schuttorf 10,50 (NS International). Neem de Keolistrein van 8.34 uit Hengelo. Schuttorf is precies 9.00, vanaf daar met DB Quer-Durchs-Land (E44) via Herford, Braunschweig, Magdeburg en Leipig naar Dresden (met RE/RB).

        Dresden-Praha/Kolin/Hradec Kralove E19,90, via Deutsche Bahn of Ceske Drahy. Eurocity Dresden-Praag en verder in Tsjechie met Rychlik (sneltrein). DB en CD passen progressief oplopend tarief (vanaf 1 week vantevoren) niet toe tussen Dresden en Praag voor het marktsegment ICE/IC/EC.

        Tarief berekend via DB-app voor reis op 18/4

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Hihi. Dan weten we welke inzending we van jouw kunnen verwachten, en wie weet heeft het inspiratie gegeven aan andere deelnemers.

    2. Anoniem schreef:

      Maar hemelsbreed is het toch helemaal niet zo ver? Het gaat om de afstand tussen start en eindpunt, niet het totaal aantal kilometers.

  6. Puzzlefanaat schreef:

    Leuke puzzle!

    Ik had een paar vraagjes:
    – Mag je in plaats van één busverbinding ook één tram/metro verbinding gebruiken van <2:00?
    – Telt busvervangend treinvervoer (bijv. Wiederlinie over Friesienbrücke) als bus of als trein?

    "Indien je ’s nachts (tussen 0 uur en 6 uur) de reis langer dan 3 uur onderbreekt, dien
    je een overnachtingsplek te zoeken…"
    – Daaruit concludeer ik dat je geen overnachtingsplek hoeft te zoeken als je om 20:00 in een stad aankomt en om 2:59 weer vertrekt? (aangezien je tussen 0:00 en 6:00 <3 uur onderbreekt)
    – Is het toegestaan om een lokale nachtbus te gebruiken om aan de overnachtingseis te ontsnappen? Voorbeeld: Ik kom om 1:00 's nachts aan in stad X. Als ik nou om 3:00 in een bus stap, 2 minuutjes rijdt en 10 minuutjes terug loop, dan is de totale onderbreking < 3 uur.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      – Alle railverbindingen zijn toegestaan, uiteraard tellen de kosten mee.
      – Een bus is een bus, ongeacht het voor treinvervangend vervoer is of niet.
      – Je mag inderdaad van 20 uur tot 2 uur en 59 minuten in een stad wachten. Tussen 0 en 6 uur wacht je minder dan 3 uur op station. Dat is bepalend.
      – Je mag de bus nemen om aan de overnachtingseis te ontsnappen, maar je mag 1x maximaal de bus nemen. Die bus, en de kosten tellen gewoon mee.
      – Bus naar een hotel/hostel etc telt ook gewoon mee.

      1. Erwin Wessels schreef:

        Hildebrand, je zegt hierboven: “Alle railverbindingen zijn toegestaan…”

        Mag ik hieruit concluderen dat je meerdere keren een tram of metro mag nemen? En daarnaast ook nog één keer een bus?

        En hierboven zeg je betreffende een overnachtingsplek: “Tussen 0 en 6 uur wacht je minder dan 3 uur op station.” In de voorwaarden staat echter: “Als je de reis ‘s nachts langer dan drie uur onderbreekt…”

        Nu kwam ik een overstap midden in de nacht tegen van precies drie uur. Moet ik dan een overnachtingsplek zoeken of niet?

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Ik heb je beide reacties even samen gevoegd, anders kon ik er niet op reageren :-). Ja, onbeperkt metro en tram is toegestaan, los of je de bus wel of niet gebruikt.
          Over de 3 uur definitie heb je gelijk, dat had ik niet scherp. Ik heb dat nu aangepast, zodat het klopt met de voorwaarden.

  7. Remco schreef:

    Ik vroeg mij af, mocht ik een land met visumverplichting halen, vallen de kosten van een visum ook binnen de 150 euro?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Die kosten mag je buiten beschouwing laten.

  8. Bruno schreef:

    Mag je vertrekken in België?

    Moeten de tickets die gebruikt worden in NL/BE of online koop zijn of mogen ook tickets/passes gebruikt worden die alleen ter plaatse gekocht kunnen worden?

    Hou voor de reisdata aub ook rekening met het booking window van de UZ (Oekraïne) van 30 dagen!

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Je mag alleen op een Nederlands station starten. Je moet over het ticket kunnen beschikken. Het mag een pas zijn die voor Nederlanders verkrijgbaar zijn. Je mag een ticket ophalen gedurende de reis, maar je kunt het ticket niet gebruiken als het niet is afgehaald.

      1. Gerben Vos schreef:

        Voor de duidelijkheid: je mag het ticket afhalen tijdens de reis, maar de betaling moet tussen 20 en 23 april plaats hebben gevonden (c.q. kunnen vinden)?

        Als het ticket niet onderweg afgehaald kan worden, maar moet worden toegezonden, moet je dan de eventuele verzendkosten meerekenen?

    2. Gerben Vos schreef:

      Dat Oekraïense boekingsvenster is natuurlijk wel interessant, maar zo’n korte termijn betekent dat kaartjes voor sommige andere routes nog erg duur zijn. (Ja, Oekraïne is natuurlijk een superinteressante optie, maar er zijn reële concurrenten.)

  9. Tim schreef:

    Hoe zit het met wisselkoersen van bv Tsjechie of Polen? Wat hanteren jullie voor meet methode daarbij?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      We geven het bedrag in google in, met de muntafkorting. Dat geeft Google het bedrag in euro’s. Bijvoorbeeld 100 CZK. Als je dat in Google intikt, krijg je direct het bedrag in euro’s te zien.

  10. Gerben Vos schreef:

    Moet je in Nederland op hetzelfde station aankomen waar je bent vertrokken?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ja, het is een retourreis, dus terug komen op het vertrekstation.

  11. Koen schreef:

    Mag je ook couchsurfing gebruiken voor een overnachting? 😉

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Nee.

      1. Koen schreef:

        Hahaha was retorische vraag 😛 Dat zou het idd wel erg makkelijk maken 🙂

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Haha, ja. Om duidelijk te scheppen voor ieder die het leest en een op ideëen gebracht wordt beantwoord ik alle vragen 🙂

  12. Gerben Vos schreef:

    Nogmaals mijn twee eerdere vragen, iets anders geformuleerd:

    – Moet je verzend- of afhaalkosten meerekenen, zoals bijv. polrail.com die rekent voor kaartjes die niet als e-ticket beschikbaar zijn?

    – Mag je ook kaartjes gebruiken die je alleen onderweg aan het loket kan kopen (dus niet alleen vooruitbetaalde kaartjes afhalen)? Je loopt dan immers kans dat wanneer je daar aankomt de prijs voor die verbinding is gestegen, of de trein vol is. (Ik neem aan dat dit in elk geval wel mag als je een stukje met een lokale bus, tram of metro rijdt.)

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      * Verzendkosten en afhaalkosten moeten worden meegenomen.
      * Je mag kaartjes aan een loket kopen. Je moet wel de prijs kunnen verantwoorden met een screenshot. Het referentie tarief moet (aan het loket) onbeperkt beschikbaar zijn.
      * Je mag een ticket ook later online kopen, maar je moet de prijs kunnen verantwoorden. En ook hier geldt: het referentietarief moet ongelimiteerd beschikbaar zijn. Het Early Bird tarief van de Benelux voldoet hier aan: dit is tot 7 dagen voor vertrek ongelimiteerd beschikbaar.

      1. Remco schreef:

        Dus als ik het zo goed begrijp mogen tickets die komend weekend nog niet boekbaar zijn, maar wel een vaste prijs hebben wel gebruikt worden. Gaat dat ook op voor nachttreinen met een verplichte reservering die verder wel een vast prijs hebben? Als ik die prijs immers weet en weet dat ik die trein een maand voor vertrek kan boeken dat zit ik wel safe lijkt me.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          We hebben als jury er nog eens over gehad en het antwoord iets aangepast. Tarief moet onbeperkt beschikbaar zijn, ongeacht er wel of geen reserveringsplicht is.

        2. Remco schreef:

          Ok, dus dat beteket dat het mag? Immers is het tarief zelf onbeperkt beschikbaar, maar de bedden in zo’n nachttrein natuurlijk niet.

    2. Erwin Wessels schreef:

      Dus dan mogen we niet met bijvoorbeeld de Thalys? Niet dat ik dat van plan ben, omdat die veel te duur is.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Als de Thalys al boekbaar is voor de gegeven periode, mag je de Thalys gewoon gebruiken. Dan is het tarief immers aantoonbaar. Maar als voor de gegeven periode de Thalys nog niet boekbaar is, dan kun je de Thalys niet gebruiken omdat je niet zeker weet welk tarief je zal gaan betalen.

        1. Koen schreef:

          Thalys zelf valt wel mee… voor 35 euro hartje Parijs… maarja zie vanaf daar dan nog maar eens 100den km af te leggen voor <40 euro….

    3. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Het antwoord is iets aangepast: de uitsluiting voor treinen met reserveringsplicht is verwijderd.

  13. Taco Fabian Jacobs schreef:

    Tellen de grensstations nog als Nederland zoals Bad Nieuweschans en Bad Bentheim?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Bad Nieuweschans ligt in Nederland, Bad Bentheim niet.

      1. Taco Fabian Jacobs schreef:

        Dus ter verduidelijking, het station moet fysiek in Nederland liggen?

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Precies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.