Kosten OV (door btw-verhoging) meer gestegen dan kosten autorijden

De prijzen in het openbaar vervoer zijn de afgelopen tien jaar meer gestegen dan de kosten van autorijden. Rijden in een eigen auto was in juli van dit jaar circa 25 procent duurder dan in 2009, de prijzen in het OV namen in dezelfde periode met 30 procent toe, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Eerder onderzoek

Begin januari deed CBS al een vergelijkbaar onderzoek. Opvallend genoeg was toen de conclusie dat de kosten van het OV en de auto de afgelopen tien jaar in gelijke mate waren toegenomen. De conclusie is nu veranderd, omdat nu ook de tariefverhoging van 2019 is meegenomen. Begin januari nam het CBS de tarieven van 2018 nog als uitgangspunt.

BTW-verhoging

“We zien inderdaad dat de OV-kosten dit jaar harder zijn gestegen dan de autokosten”, bevestigt een woordvoerder van het CBS. Dat komt door een groot deel doordat er sinds 1 januari 9% BTW wordt gerekend, en voorheen 6%. Dat is echter niet de enige oorzaak. De tarieven zijn ook stegen. Zo heeft NS de inflatie in de ticketprijs doorberekend.

Ook taxi is openbaar vervoer

Onder autokosten rekent het CBS aanschaf van een voertuig, onderhoud, brandstof, parkeerkosten, verzekering en motorrijtuigenbelasting. De prijs van vervoerbewijzen voor trein, tram, metro, bus en taxi zijn de OV-kosten, aldus het statistiekbureau.

Bus vooral duurder

Vooral de bus is in één jaar aanzienlijk duurder geworden. Reizigers betaalden in juli 2019 gemiddeld 7,7 procent meer dan een jaar eerder. Bij de trein bleef de stijging beperkt tot 4,6 procent. De tram en metro zitten er tussenin: een prijsstijging van 5,7%. Het CBS ziet ook taxi als openbaar vervoer, daar stegen de tarieven met 6,7%.

Autokosten

In Nederland wordt tien keer zoveel geld besteed aan autokosten als aan het openbaar vervoer. Ongeveer een derde van de autokosten gaat op aan brandstof. Vooral de verzekeringspremies en parkeerkosten namen in de afgelopen tien jaar flink toe. Parkeertarieven gingen sinds 2009 met bijna 40 procent omhoog. De premies van motorrijtuigenverzekeringen stegen sinds 2009 met ruim 50 procent.

Europa

Het CBS keek ook naar de prijsstijgingen van het openbaar vervoer in andere landen. De conclusie: dit jaar is de prijsstijging in Nederland het grootst van alle landen in Europa. Dat is dus te verklaren omdat in Nederland de BTW is verhoogd, en in andere landen niet. In Nederland kwam de gemiddelde verhoging van al het OV uit op 5,6%. Na Nederland volgt opvallend genoeg Luxemburg, met een stijging van 5,1%. Het is de bedoeling dat het openbaar vervoer in Luxemburg gratis wordt, maar dat is het nog niet. Ook in IJsland (+4,8%), Noorwegen (+4,4%), Servië (+4,4%) en Italië (+4%) is het OV het afgelopen jaar relatief sterk in prijs gestegen.

Gedaald

Gemiddeld in Europa gaat het om een stijging van 1,6%, maar er zijn ook landen waar het OV juist goedkoper is geworden. Vooral in Tsjechië (-10,2%), Portugal (-8,4%) en Ierland (-5%). De data voor het buitenland is afkomstig van Eurostat. Ook hier geldt: onder openbaar vervoer wordt niet alleen bus, trein en metro gezien, maar ook taxi. Bij eerder onderzoek van Eurostat werd duidelijk dat ook binnenlandse vluchten als OV wordt gezien.

Bron: © ANP / Treinreiziger.nl

14 gedachten over “Kosten OV (door btw-verhoging) meer gestegen dan kosten autorijden”

  1. Dries Molenaar schreef:

    Van veel te weinig naar iets minder te weinig. Het is toch kansloos om met de kostenperceptie van een autorijder te willen concurreren, die hebben het idee dat een auto niet meer kost dan de brandstof. Internationaal moet je concurreren met vliegreizen waarover geen cent accijns betaald wordt.
    OV is er voor de mensen die wel zien wat iets anders zou kosten. Of die hun gemakt willen. Hoewel je dat in de spits ook niet in de trein zult vinden.

    1. johan II schreef:

      Probleem is dat de meeste mensen naast OV vaak nog een auto nodig hebben (in mijn herinnering is van de OV-gebruiker ca 67% een zgn “keuzereiziger”).

      Tja, dan is auto gewoon een gegeven. En rekent de automobilist (lees keuzereiziger) alleen met de kosten die ie nog kan beinvloeden, dat doet de treinreiziger ook (ritprijs). In het geval van een automobilist is dat alleen de brandstofprijs.

      Zo werkt kostenperceptie bij ieder mens.

      Gelukkig maar want anders zouden automobilisten nog boos worden op OV, omdat ze er zoveel aan kwijt zijn (via algemene belastingen), zonder dat ze er erg in hebben.

  2. johan II schreef:

    Da’s dus gemiddeld 3,0% per jaar stijging voor OV.
    En 2,5% voor de auto.

    Gemiddeld in Europa 1,6% (dit jaar).

    Zowel tov Europa als auto zijn prijsstijgingen stiekum toch wel relatief bijzonder hoog!

    Vooral omdat de overheid in NL de facto de prijs van OV bepaalt (eigenaar NS, concessiehouders), en dus haar duurzaamheidsambities vorm geeft in daden.

    Kortom geen daden maar woorden! Leve Nederland hoezee.

  3. Frank schreef:

    In het CBS onderzoek zijn de afschrijvingskosten voor auto niet meegenomen. Deze afschrijvingskosten maken het gebruik van een auto nog (veel) duurder. Het blijft hoe dan ook erg jammer en onnodig om voor het OV de BTW te verhogen (gezien de milieu-doelstellingen van het kabinet). En ik persoonlijk beschouw taxi zeker niet als een vorm van openbaar vervoer gezien de exorbitante prijzen waardoor het niet weggelegd is voor veel mensen.

    1. johan II schreef:

      Is niet correct: in het CBS onderzoek zijn de afschrijvingskosten voor auto WEL meegenomen:

      “Bij de autokosten zijn de aanschaf, het onderhoud, brandstoffen, parkeren, de verzekering en de motorrijtuigenbelasting meegerekend.”

      cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/36/prijzen-openbaar-vervoer-stijgen-sterker-dan-autokosten.

  4. Petra schreef:

    Opmerkelijk is wel dat de meeste mensen die een vorm van autisme hebben helemaal geen auto hebben. Ook omdat ze denkbeelden kunnen hebben en in hun eigen wereldje leven. Maar het is dan afhankelijk hoe vaak je gebruik van maakt met het OV. Ik denk dan toch dat voor mensen die het zwak hebben zoals bijvoorbeeld mensen met autisme en ook gehandicapten het misschien financieel het zwaar kunnen hebben, maar dat kan in sommige of in enkele gevallen misschien nog een beetje fiscaal aftrekbaar zijn of misschien anders van een ander potje zoals bijvoorbeeld het PGB.

    1. Simon schreef:

      De prijzen in het openbaar vervoer zijn in de afgelopen 10 jaar meer gestegen dan de kosten van het autorijden. Een slechte zaak wanneer je de sociale functie beziet die het openbaar vervoer ook heeft.
      Onze huidige minister medische zorg en sport Bruno Bruins beweerde ooit dat openbare aanbestedingen tot een goedkoper openbaar vervoer zouden leiden (hij was toen directeur van Connexxion). Hopelijk heeft hij meer verstand van medicijnen.

  5. Henk schreef:

    Vooral toen de OV Chip kwam ipv de strippenkaart. 2 strippen (ritje binnen de stad) was met een grote kaart ongeveer 1 euro. Daar kan je nu hooguit een paar haltes mee reizen. Voor veel ritjes betaal ik nu tussen de 1,40 en 1,75. Absurde verhogingen!!

    1. Dries Molenaar schreef:

      De strippenkaart was achterhaald en fundamenteel oneerlijk doordat velen veel te grote afstanden voor een habbekrats konden maken. Vooral in steden werden de mensen bevoordeeld. Nu is het gewoon voor de afstand betalen, veel beter.

      1. Henk schreef:

        Km-prijs is zeker eerlijker, maar voor het tarief voor 2 strippen kom je nu nergens meer.

        1. Johan schreef:

          Km-prijs in hemelsbrede afstand zou eerlijker zijn. Nu betaal je voor de gereden kilometers. Als je de pech heb dat de bus die je nodig hebt een grote omweg rijdt, ben je niet alleen langer onderweg, maar betaal je ook nog eens meer dan met een rechtstreekse bus. In het zone-systeem waren de zones zo ingedeeld dat extra betalen voor omwegen nauwelijks voorkwam.

        2. Oscar schreef:

          > Km-prijs in hemelsbrede afstand zou eerlijker zijn.

          Juist. En dus betalen we voor de kortste weg van Amsterdam naar Rotterdam een toeslag…

      2. Hans schreef:

        Je betaalt niet slechts voor de gereden afstand. Er is een opstaptarief. Korte ritjes worden dan snel duur. En dan dat omrijden en daarvoor betalen. Het zonesysteem vond ik veel prettiger en betaalbaarder.In tal van Europese landen wordt nog met zonesystemen gewerkt, met name rondom steden en in agglomeraties. Niks mis mee.

        1. Eef Hartman schreef:

          > Het zonesysteem vond ik veel prettiger en betaalbaarder.

          In feite was bij het strippensysteem de “extra strip” die je moest afstempelen het opstarttarief. Die was dus relatief goedkoop, want je betaalde PER zone dus ook 1 strip.
          Maar als je een korte trip tot NET over de zonegrens (dus 3 strippen) moest maken was je juist weer erg duur uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.