fbpx
Foto: Stefan Verkerk/Treinreiziger.nl

Locov ontevreden met uitbreiding NS-dienstregeling 2024

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) is niet tevreden met de nieuwe NS-dienstregeling die vanaf 2024 van start gaat. Hoewel de NS op 4 juli bekendmaakte vanaf volgend jaar 1800 treinen per week extra in te zetten, is dit volgens de organisatie nog steeds niet genoeg.

Het Locov schrijft in een advies “blij” te zijn met de opschaling van de NS, maar laat tegelijkertijd weten dat er alsnog minder treinen gaan rijden dan oorspronkelijk gepland. Ook zouden de extra treinen niet optimaal worden ingezet. Het Locov staat positief tegenover alle trajecten met een frequentieverhoging, maar zou graag zien dat de dienstregeling op de nog steeds afgeschaalde trajecten zo spoedig mogelijk weer opgeschaald wordt.

Hoogste prioriteit

Omdat volgens het Locov de terugkeer naar de oude dienstregelinguren van voor 2019 te lang gaat duren, vreest het platform dat dit gevolgen heeft voor de reizigersaantallen. “Verder herstel van de
treindienst dient dan ook de hoogste prioriteit te hebben. Wij missen een perspectief wanneer u (NS, red.) de rest van de dienstregeling weer zult opschalen en welke maatregelen u neemt om dit mogelijk te maken.”

‘Niet wegjagen’

De consumentenorganisaties vrezen dat reizigers worden afgeschrikt door het nieuwe schema. “NS moet juist inzetten op het werven van nieuwe reizigers”, stelt directeur Freek Bos van reizigersorganisatie Rover. “Op diverse trajecten waar NS nu treinen schrapt, zijn grote woningbouwlocaties. Deze nieuwe bewoners wil je meteen een goed product bieden en niet wegjagen met te weinig treinen.”

Geen goede vooruitzichten

Ook Treinreiziger.nl waardeert de voorgestelde frequentieverhogingen, maar zou graag zien dat reizigers snel weer kunnen rekenen op een echt complete dienstregeling. Deze website sluit zich wat dat betreft aan bij de reizigersorganisaties: “Zowel het uitblijven van een snelle terugkeer naar de frequenties van voor de coronacrisis als het perspectief op duurdere, maar minder betrouwbare treinverbindingen zijn geen goede vooruitzichten voor reizigers. Treinreizen, zeker in Nederland, moet toegankelijk zijn. Met de dienstregeling die nu klaarligt, kunnen we niet anders dan concluderen dat het met die toegankelijkheid nog stukken beter kan.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
37 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog
9 maanden geleden

De afspraak was dat op elke verbinding 2 treinen per uur zouden rijden. Ongeacht de tijdstippen. Dat is niet het geval. Op sommige verbindingen zijn in de avonduren 1 Sprinter per uur op Kampen Zuid en Dronten. Niet optimaal.

Zeker als sommigen niet op de hoogte zijn. Ga voor het gemak vanuit dat (bijna) iedereen eerst de Reisplanner raadpleegt voordat hij/zij de trein neemt. En dan zien ze dat ze minder mogelijkheden hebben . Dat zorgt ervoor dat de plannen uitgesteld worden. Of niet doorgaan. Er zijn ouderen die minder valide zijn die geen auto kunnen rijden.

Buiten de Randstad met verbindingen met lage frequenties van maximaal 2 keer per uur moeten ze niet afschalen. In de Randstad kunnen ze op de PHS verbindingen afschalen.

Natuurlijk moet NS roeien met de riemen die ze hebben vanwege personeelstekort. Maar ze leggen de prioriteiten verkeerd. Waarschijnlijk vooral vanwege commerciële redenen in plaats de reizigers belangen op de eerste plaats te zetten.

Wim Lubbers
9 maanden geleden

Zolang je in de Randstad woont is er niet veel aan de hand. Daarbuiten beginnen de problemen. Let wel: 1 Intercity en 1 Sprinter per halfuur, mits lang genoeg, is eigenlijk best netjes. Het grote probleem zit ‘m in de slechte aansluitingen. Het lijkt wel of iedere lijn appart is gepland.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Hangt ervanaf als je Utrecht randstad noemt of niet want officieel is dat wel zo.
En als je Utrecht meerekent als randstad heb ik er ook last van hoor.
Geweldig met in het weekend 1 trein per uur. (Het enige traject in de randstad zowat denk ik)

Hanzeboog
9 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Buiten de Randstad is het minder fijnmaziger. In het rapport van ROVER/Locov wordt daar over geklaagd.

De afspraak is dat er overal 2 treinen per uur moeten rijden. Staatssecretaris Vivianne Heijnen weet ervan. Blijkbaar laat ze het dit keer toe omdat NS flinke schulden heeft. De commerciële belangen dit keer zwaarder dan de reizigersbelangen.

Wouter
8 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Daar ben ik het niet geheel mee eens. Voor een verbinding Utrecht-Baarn kan ik elke dag tot ‘s avonds laat 2x per uur nog begrijpen, maar waarom moet er twee keer per uur per richting in Olst en Wijhe worden gestopt voor (‘s avonds voor soms 1, 2 of 3 mensen), waardoor mensen in Zwolle hun aansluiting vervolgens missen. Waarom rijden er twee treinen enkel voor de stations Oosterbeek en Wolfheze? Lijkt me nogal duur als je in de trein zelf een kanon kan afschieten. En waarom moet er 2x per uur worden gestopt op Rilland-Bath (Bath heeft ca. 100 inwoners, Rilland net iets meer, maar ook alles behalve twee keer per uur waardig). Er mag best wel vaker, ook overdag 1x per uur gereden worden i.p.v. heel star te houden aan een afspraak van 2x per uur.

Jo
9 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Het grote probleem zit erin dat de NS niet inspeelt op wat de reiziger wilt. De reiziger wilt geen 6 intercity’s per uur, de reiziger wilt een zitplaats. Dus in plaats van met 2 of 3 gekoppelde virm’s een trein rijden nog extra treinen met deze stellen losgekoppeld te gaan rijden is natuurlijk niet de juiste prioriteit. Maar toch ziet de NS dat wel als een hoge prioriteit. Tegelijkertijd kom je gewoon niet op de kleinere stations waar mensen wonen. Het gevolg is dat de gemiddelde wens van de reiziger niet aansluit op wat de NS biedt, of wilt bieden. Daardoor raak je reizigers kwijt, die je niet makkelijk terug krijgt.

Martin
9 maanden geleden
Antwoord aan  Jo

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb liever een goede frequentie dan een zitplaats. Ik reis dagelijks van Alkmaar naar Amsterdam Sloterdijk en blijf meestal staan of neem een klapstoeltje, ook als er plek is; is prima voor die 25 minuten. Juist de geplande afschaling van 4 naar 2 intercity’s per uur op vrijdagmorgen vind ik zeer verontrustend. Daarmee gaan we 40 jaar terug in de tijd.

R. Bak
5 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Nou… op het traject waar ik gebruik van maak, in de randstad, wordt het aantal treinen (sprinters) in de daluren, het moment dat ik reis, gehalveerd…

jan
9 maanden geleden

inderdaad Utrecht Baarn 1 trein per uur in avond en weekend.
Ga sporten in Zuilen, kijk eens hoe je terugkomt

Hanzeboog
9 maanden geleden

ROVER (Onderdeel van Locov) schrijft dat in de serie 900 Intercity Direct Amsterdam – Breda de treinen in de spitsuren op werkdagen gaat rijden. Dat is een kleine uitbreiding.

Volgens ROVER niet voldoende. Want ondanks meer stammen Traxx + 9 ICR tussen Amsterdam – Rotterdam (serie 1000) en nu ook dertiendelige ICNG naar Eindhoven zijn de HSL Intercity op bepaalde momenten vol.

ROVER eist wat dat betreft teveel van NS. Natuurlijk moeten ze de belangen van de treinreizigers vertegenwoordigen. Maar bij ROVER weten ze ook wel dat Alstom in opdracht van NS de kinderziektes bij de NS Coradia Stream eruit moet halen. Alstom heeft een enorme orderportefeuille voor de Coradia Stream. En afgezien van de POP in Italië zijn de Coradia Stream nog nergens geleverd. Alstom zal ongetwijfeld hun uiterste best doen om alle kinderziektes eruit te werken.

Ook het werven van HSL personeel voor de Traxx + ICR en ICNG zal niet zomaar geregeld zijn. Niet alle NSR treinmachinisten kunnen met de ETCS treinen overweg. ICNG is de allernieuwste Intercity. Dat vergt inwerktijd.

Kortom vanaf september 2023 fors uitbreiden met HSL treinmachinisten en ICNG/Traxx + ICR tussen Amsterdam – Breda is teveel gevraagd. Wie weet rijdt de Intercity Direct Amsterdam – Breda vanaf december 2023 1 keer per uur i.p.v. 2 keer per uur.

Hanzeboog
9 maanden geleden

In het PDF Locov (zie link negatief reisadvies 2024) is duidelijk te zien dat NS dit keer de frequenties niet alleen in de Randstad vermindert:

https://www.rover.nl/nieuws/29-dienstregeling/2308-ns-moet-in-2024-weer-meer-treinen-gaan-rijden

Het is begrijpelijk dat NS i.v.m. personeelstekort prioriteiten moet stellen. Maar ook in de avonduren in gebieden met lage frequenties de frequentie nog meer verlagen is geen goede dienstverlening.

Tim H
9 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Het gaat helemaal niet om een personeelstekort. Vergeet die smoes nou eens. NS werft nauwelijks of nieuw rijdend personeel.

Juriaan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Onder het mom van personeelstekort worden er gewoon op grote schaal treinen permanent weg bezuinigd. NS heeft geen enkel belang bij het oplossen van dat zg. “personeelstekort” en werft dus ook geen personeel meer voor op de trein.

Johan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Juriaan

NS schermt in de adviesaanvraag voor dienstregeling 2024 juist niet meer met personeelstekort: “Door de uitgebreide werving heeft NS afgelopen jaar veel nieuwe collega’s kunnen aannemen, waardoor de impact van een personeelstekort een stuk kleiner is dan voorheen en NS meer mogelijkheden heeft gekregen.”

Arjan Krabbenbos
9 maanden geleden

Alle sprinters en stoptreinen moeten op zon en feestdagen minimaal tweemaal in het uur blijven rijden. Ook geen gebroken diensten waar nu directe verbindingen zijn. Dus Tilburg Universiteit _ Eindhoven Centraal Weert, Den Haag C. Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal Zutphen- Dieren Arnhem Centraal Nijmegen, Wijchen. Nijmegen Oss s Hertogenbosch Tilburg Breda Dordrecht Tilburg Universiteit Eindhoven Centraal Helmond Venlo Baarn Utrecht Centraal Geldermalsen s Hertogenbosch v.v Museumtrein Utrecht Maliebaan / Utrecht Centraal naar Amersfoort Centraal Ede Wageningen Arnhem Centraal i.s.m. Connexxion Eens per uur van Utrecht C. of elk half uur als het museum dicht is en eens per uur naar Spoorwegmuseum. Dit levert een directe verbinding met Keistad Amersfoort op en de Valleistreek met Arnhem Centraal als eindpunt. Voordeel nieuwe directe verbinding en het kopmaken bij Blauwkapel kan vervallen! Dit is dan niet meer nodig om pendeldiensten tussen Utrecht C en Maliebaan te blijven exploiteren. Connexxion kan ook wat CAF Sprinters gaan huren bij NS, deze zijn ook met gelijke lage vloer! Ook kunnen de stations Bussum Zuid en Hilversum Mediapark een directe trein naar Almere Centrum krijgen. Nu stoppen er alleen treinen naar Amsterdam C, via Weesp naar Utrecht C. IC trein Almere Centrum, Amsterdam C. verlengen via Haarlem, Leiden C, Rotterdam C, Dordrecht, Roosendaal naar en van Vlissingen. De Arrivatrein Arnhem Centraal ,Elst, Tiel naar Geldermalsen. Sprinter Zandvoort aan Zee, Haarlem, Amsterdam Centraal verlengen naar Almere C. en Lelystad C, De sprinters Rotterdam C. /Den Haag C, via Gouda en Woerden naar Utrecht, Driebergen Zeist naar Rhenen laten rijden. Zo ontstaan er weer interessante verbindingen met directe treinen naar ook de kleinere stations. Die willen ook graag een betere frequentie en bereikbaar blijven.

Ww
9 maanden geleden

Hier het lokale spoor al jaren 4x per uur.
Trein zit altijd behoorlijk vol.
Maar is dan ook geen NS, wellicht is dat het verschil.

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

Ww, over welke “lokale spoor”heb jij het, je modelbaan of zo met allerlei poppetjes erin, geef duidelijker aan wat je meent te moeten schrijven dan weet de lezer waar je het over hebt.

Haagse Harry
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Kort lontje…?

Realisme graag
9 maanden geleden

Het is duidelijk dat in de nieuwe concessie de reiziger de grote verliezer is. Die gaat flink meer betalen voor flink minder treinen.

Otto
9 maanden geleden

Als je kijkt naar de dienstregeling eisen in de nieuwe concessie dan kan NS het aantal treinen nog met tientallen procenten verder afschalen en voldoet dan nog steeds aan de eisen. Er worden in feite nauwelijks eisen gesteld.

Chris
9 maanden geleden

Over de dienstregeling maak ik me het minst druk. Waar ik me drukker om maak is dat het treinvervoer in Nederland straks niet meer toegankelijk is voor bepaalde groepen mensen, waarmee ik voornamelijk doel op mensen met erg lage inkomens. Nu zou dat als positieve bijwerking (in het gunstigste geval) minder ‘verkeerde personen op de trein’ kunnen betekenen, maar de realiteit bewijst natuurlijk dat dit zwartrijden en agressie in de hand gaat werken. Ik zou willen zeggen: ‘het is de Goden verzoeken’. Moet LOCOV daar niet ook naar kijken?

Baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Volledig eens en er is geen trefkans op een conducteur EN de treinen zijn te smerig om aan te raken. Met de hoge prijzen en slechte aansluitingen is dit gewoon het leegroken van de trein en het OV. Daarom denk ik dat het aan mass overhevelen van sprinterdiensten naar de provincie en het aanbesteden ervan de nog de enige kans is om het OV nog te redden.

Chris
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik ga hier nog maar weer eens op hameren bij onze partij in een van de themanetwerken. Hebben een grote mond ‘dat mensen er alles aan moeten doen om aan het werk te komen’, maar dan moeten ze wel met het OV kunnen. Ik kan dit niet uitleggen en ik snap ook niet dat kabinet en kamer dit wél kunnen.

Baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Als je er toch werk van maakt, kijk dan ook of het mogelijk is om alle chippalen van treinen bij Translink (OV-Chip/OV-Pay) onder te brengen, om zo verkeerd inchecken aan te pakken. Als ik met een Keolis trein meereis vissen de conducteurs altijd minimaal 3 personen met verkeerde tickets aan. Verder zou de overheid sowieso veel meer regie in het OV moeten nemen. Zie hoe in Duitsland tig vervoerders in een deelstaat rijden, terwijl je geen aparte kaartjes nodig hebt. Verder zou je ook moeten kijken naar het concept Bus=(lokale) Trein=Metro=Boot=Tram model, wat in Duitsland zeker geldt zeker met QDL, nieuwe ecoticket, Deelstaat tickets.

Voor de randstad lijkt me het een goed idee om de treinen onder te brengen bij de vervoersregio’s en hier een goed S-baan netwerk van te maken en waar mogelijk te kijken naar zelfstandig rijdende treinen, zoals dit al 40 jaar in de metro van Rijsel/Lille(F) mogelijk is. We moeten ook kijken waar het elders goed gaat, ook is het OV in Duitsland inmiddels ook een enorme puinhoop.

Persoonlijk ben ik niet tegen vliegen, mits de maatregelen er toe leiden dat het (inter)regionale/lokale vervoer centraal staat bij het toekennen van vervoersconcessies. Een horrorbeeld wat ik heb is dat het makkelijk en goedkoop is om van Amsterdam – (Berlijn / Parijs / London / ….) te komen, terwijl de lokale/regionale OV totaal verwaarloosd wordt. Zie zoals dit in Frankrijk gebeurd met het TGV netwerk.

Ben geen voorstander van Open Access toegang op het spoor.

Juriaan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Je kunt de tarieven wel kunstmatig laag houden maar maar als treinen nog maar eens per uur rijden lopen de reizigers weg en blijft er uiteindelijk geen trein meer over.

Baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Juriaan

Wat je niet wilt is als je over OV praat dat je praat over een doorgaande Bovag reclame. Je moet het eigenlijk hebben hoe we om te beginnen de half miljoen nieuwe automobilisten sinds 2020 weer in de trein krijgt en niet hoe we nog een nieuwee half miljoen nieuwe automobilisten bij te maken. OV kan alleen goedkoper als meer mensen gebruik gaan maken. Anders kan men (politiek) met het OV kiezen uit welk uitrook scenario ze willen. Namelijk goedkoop en slecht of onbetaalbaar en duur. Beide opties gaan helaas nergens naar toe.

Joost2
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Hoe kom je op dat getal van een half miljoen extra automobilisten?

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

…Paria…
Nederland verloedert. Schiphol MOET krimpen terwijl andere luchthavens gewoon kunnen groeien, en daar snappen ze elders in de wereld niets van, de Cruisevaart daar beginnen ze ook al over te klagen, teveel toeristen, luchtvervuiling, woningbouw zit door allerlei regelgeving in het slop, infrastructuur hapert aan alle kanten, economie krimpt, personeelstekorten (?) en NS gaat de dienstregeling verslechteren EN de ritprijzen sterk verhogen met goedkeuring van de overheid en de regionale OV wordt ook steeds minder aantrekkelijk als alternatief voor de automobiliteit.

Nederland is op steeds meer terreinen de “weg kwijt”. En dan moeten wij in november aanstaande gaan stemmen, leuk hoor democratie, voor een regeringsbeleid en aanverwante zaken waar je niet wijzer en zelfs niet beter van wordt ! Ik zal dus gewoon blanco stemmen omdat ik de politiek niet meer kan vertrouwen, omdat we het milieu willen sparen door het milieuvriendelijke alternatief, het Openbaar Vervoer naar de armehoela te helpen en te verkwanselen.
Treinen als alternatief voor de luchtvaart terwijl het aan alle kanten kraakt en aan kwaliteit schort, duur, onsamenhangend, onoverzichtelijk en tijdrovend, niet alleen binnenlands maar ook internationaal. Het is dat er geen beter alternatief is anders zou ik het wel weten, en wat het OV betreft misschien wel Singapore, veelvuldig, goed georganiseerd en vooral schoon en daar kan men hier in Nederland met al z’n graffiti nog wat van leren.
NS en co en de overheid helpen het OV nog meer om zeep. We willen het beste jongetje van de klas zijn, maar worden het paria van de wereld, figuurlijk en op den duur misschien ook wel letterlijk op deze Aardkloot. En “kloten” dat was het Ov en treinvervoer toch al jaren, dus zal dat met een verschralende NS en co dienstregeling alleen maar erger worden en wordt het er niet rooskleuriger op, lang leve de automobiliteit en de verloedering. Het vertrouwen in een en ander heb ik al lang achterwege gelaten en zal ook niet meer terugkomen. Prettig Weekend om te leven en wonen in het slechtste jongetje van de klas, of toch niet ?…

Tja links beleid....
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Tja jarenlang links beleid betaalt zich nu uit. Ja ook de VVD heeft een linkse koers gevaren de afgelopen jaren. De ene crisis na de andere en niets wordt opgelost omdat D66 en Christenunie alles lopen te frustreren. Mocht GroenLinks/Pvda in een volgend kabinet komen dan wordt het alleen maar nog erger. De peperdure linkse hobby’s moeten toch ergens van betaald worden, 32 miljard naar het klimaat, 34 miljard naar asielzoekers enz enz.

Wiebe Goossen
9 maanden geleden

Wijzen op Duitsland is natuurlijk een lachertje, als je ziet hoe vaak en om hoevele verschillende redenen er daar gestaakt wordt. Ook vindt men daar de dienstverlening over het algemeen belabberd, dus zó veel hebben wij nou ook weer niet te klagen. Als het gaat om grafitti, kun je moeilijk de trein de schuld geven – daar gaat het om fatsoen(lijke opvoeding).

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Wiebe Goossen

Nee, het OV-personeel in Nederland staakt nooit.

G. van der Zwaag
9 maanden geleden

en masse en NIET: aan mass

(tekst BAARDSTAART)

Paul Lamote
9 maanden geleden

Uurdiensten zijn nauwelijks een alternatief voor de fiets laat staan voor de auto.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Groot gelijk! De NS moet deze verbindingen gewoon in zijn geheel schrappen om de verliezen te beperken!

Of was deze reactie anders bedoeld?

Passepartout
9 maanden geleden

1800 extra treinen per week? Hebben we echt zoveel treinen rijden in Nederland of is dit een foutje?

Anoniem
9 maanden geleden

In duitsland rijden de meeste tijd de ICE’s die ik gebruik Koeln -Frankfurt; Brussel; Berlin; Hamburg punktlich.
De RE’s en RB’S vallen soms uit en die ik onderweg zie zijn net als de ICE’s met veel lege zitplaatsen onderweg.
Raar maar waar.
Vorig jaar een ramp dit jaar easy going/flowing.
Je ziet als de duitse en EU-overheid er prioriteit aangeeft: dann geht’s voran!

Roeland OOSTEROM
9 maanden geleden

Over de nieuwe dienstregeling gesproken, ik vroeg me af als je vanuit Zeeland naar Den Bosch/Nijmegen/Arnhem moet vraag ik me af of er geen betere overstaptijd op Roosendaal moet zijn. Je hebt nu Sprinters die om het halve uur rijden tussen Roosendaal en Vlissingen en Intercity’s die ook 2x per uur rijden naar Vlissingen. Nu heb je maar slechts 3 minuten, ik zie het graag gebeuren dat het naar 5 minuten gaat.