Maastricht krijgt rechtstreekse trein naar Aken en Nijmegen

klok 08 jun 2015 17:25

Arriva streeft naar een groei van dertig procent meer treinreizigers in Limburg. Om die doelstelling te bereiken komt er een rechtstreekse treinverbinding tussen Maastricht en Nijmegen. Ook wil Arriva een rechtstreekse trein Luik – Maastricht – Aken. Tussen Nijmegen en Venlo krijgen treinreizigers in de toekomst ieder kwartier een trein.

Arriva zet met haar plan sterk in op bus- en treinreizen over de Duitse en Belgische grens heen. Het bedrijf profiteert daarbij ook van het feit dat de Deutsche Bahn eigenaar is van de vervoerder. Zo moet de trein Luik – Maastricht – Aken, die Arriva LIMAX noemt, op termijn 2x per uur gaan rijden. De LIMAX zal nog niet starten per december 2016, maar op een later moment. Ook komt er een snelbus (Qliner) Venlo – Weert – Hamont (treinstation in België). 

FLIRT-treinen
Arriva gaat voor de concessie 226 nieuwe bussen bestellen en gedurende de looptijd 36 nieuwe treinen. Het gaat om de zogenoemde FLIRT-treinstellen van Stadler, de fabrikant die ook alle andere treinen voor Arriva Nederland heeft gebouwd. Een deel van de treinstellen zal ook geschikt worden gemaakt voor het Duitse en Belgische spoor, die elk een ander elektrificatiesysteem hebben. "We zijn met een leverancier bezig dit voor elkaar te krijgen," zei Arriva-directeur Anne Hettinga bij de presentatie.

IJstijd
Gedeputeerde Patrick van der Broeck verwacht dat de samenwerking van Arriva met de NS goed zal lopen. "Er komt geen nieuwe ijstijd," zei de gedeputeerde, doelend op de door fraude verloren aanbesteding door NS-dochter Abellio. "De NS heeft na de gebeurtenissen van de afgelopen weken beloofd zich extra te zullen inzetten voor het ov in Limburg," zei Van der Broeck.

Meer bussen
Behalve naar dertig procent meer treinreizigers, streeft Arriva ook naar vijftien procent meer busreizigers. Het bedrijf hoopt die groei in 2022 te hebben waargemaakt. Arriva wil dan een 8 scoren in de OV-Klantenbarometer in Limburg. Er komt een regionaal kantoor van Arriva in Heerlen. In vergelijking met Abellio komen er echter minder bussen. Toch benadrukt Van der Broeck dat ook de busreiziger in vergelijking met de huidige dienstregeling erop vooruit gaat. Vanaf 2026 moet hele complete busvervoer elektrisch zijn.

Veolia
Na de fraude door Abellio gaf de provincie de concessie aan Arriva. Huidig vervoerder in Limburg Veolia is het daar niet mee eens en heeft aangekondigd naar de rechter te stappen. Veolia wil een nieuwe aanbesteding. Van der Broeck verwacht niet dat de rechter tot een andere conclusie komt, zei hij maandag.

 

15 jaar
De nieuwe concessie gaat in december 2016 in en heeft een looptijd van 15 jaar. De waarde van het contract wordt geschat op 2 miljard euro. Niet alle veranderingen zullen per december 2016 in gaan. Zo zal de rechtstreekse trein Nijmegen – Maastricht (Maasexpres) pas worden gerealiseerd zodra de Maaslijn is geëlektrificeerd. Dat zal naar verwachting pas omstreeks 2020 zijn. Wel belooft Arriva om direct vanaf de start extra capaciteit te regelen op de overvolle Maaslijn. Om de extra capaciteit te realiseren wordt er een aantal treinen van Veolia overgenomen. Die treinen krijgen zowel intern als extern een opknapbeurt.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.