fbpx

Mansveld investeert miljoenen in spoor Amsterdam

Staatssecretaris Mansveld heeft binnen het budget voor Programma Hoofdfrequent Spoor (PHS) miljoenen vrijgemaakt om de doorstroming van treinen rond Amsterdam Centraal te verbeteren. Daardoor moet het Amsterdamse hoofdstation straks meer reizigers en treinen kunnen verwerken.

Volgens Mansveld zijn er knelpunten bij de verwerking van grote reizigersstromen rond het station, en wordt dat zonder ingrijpen alleen maar meer. "Zeker gezien het feit dat er als gevolg van het verhogen van de frequenties in het kader van PHS sprake is van een toename van 34 naar 59 reizigerstreinen per uur per richting", schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer.

Om de reizigersstromen beter te kunnen verwerken worden perrons verbreed en komen er ook roltrapen naar de perrons vanaf de oosttunnel. Verder worden de sporen "ontvlecht", net zoals nu gebeurd rond Utrecht Centraal. Aan de oostkant van het station komt er een vrije kruising, zodat treinen meer treinen tegelijkertijd het station kunnen binnen rijden.  

Op het traject Amsterdam – Alkmaar komt er bovendien een goederenwachtspoor van 750 meter. Een goederentrein kan daar dan stoppen om een reizigerstrein voor te laten. Verder wordt een bufferspoor voor goederenvervoer in Amsterdam overwogen. Besluitvorming daarover vindt eind 2014 plaats.

Het ministerie van infrastructuur denkt dat de aanpassingen 431 miljoen euro zullen kosten. De maatregelen worden in detail verder uitgewerkt. 305 miljoen euro had het ministerie reeds apart gezet. De meerkosten van 126 miljoen worden uit het PHS-budget gehaald.