Meer intercity’s voor noodzakelijke reizen
29 apr 2020 13:28
NS zet met ingang van woensdag aanzienlijk meer intercity’s in. Zo wordt het makkelijker om de anderhalve meter afstand te houden in de trein. Het spoorbedrijf roept nog steeds op alleen te reizen als het echt noodzakelijk is en anders thuis te blijven.
Meer intercity’s
NS stelde de basisdienstregeling in op 21 maart. Vanaf elk station vertrok twee keer per uur een trein in elke richting. Dat waren vooral sprinters, met hier en daar een paar intercity’s. Vanaf vandaag rijden er bijna overal weer intercity’s; dat geldt echter niet voor het traject Rotterdam / Dordrecht – Eindhoven en Lelystad – Zwolle.
Op veel plekken rijdt er elk half uur een intercity, zoals tussen Rotterdam – Zwolle, Den Haag – Amersfoort, Amsterdam – Den Haag HS – Dordrecht – Vlissingen. Er zijn steden die minder vaak door een intercity bediend worden, zoals Groningen en Leeuwarden. Daar rijdt elk uur een intercity.
Minder extra reistijd
Ook de Intercity Direct Amsterdam – Rotterdam rijdt weer. De nachttreinen zouden ook weer gaan rijden, maar dat is uitgesteld. Met het uitbreiden van de dienstregeling neemt de extra reistijd af. Zo liep de reistijd Groningen – Den Haag op tot ruim vier uur. Nu neemt dat af naar 2 uur en 47 minuten. Dat is slechts tien minuten langzamer dan normaal.
NS waarschuwt dat reizigers ook in de verstevigde basisdienstregeling te maken kunnen krijgen met een langere reistijd en vaker overstappen. Het advies is de reis kort voor vertrek te plannen.
Bewakers bij overwegen
Nu NS weer meer treinen zet stuurt spoorbeheerder ProRail bewakers naar spoorwegovergangen. Het kan zijn dat mensen gewend zijn geraakt aan de rust op het spoor van de afgelopen weken. “Als je een trein langs ziet razen, is dat al een waarschuwing voor het verkeer. Als lange tijd geen treinen langskomen, kan het zijn dat mensen een beetje in slaap worden gesust. Dat willen we voorkomen, daarom zijn we zichtbaar aanwezig bij de overwegen”, legt een woordvoerder van ProRail uit.
De tientallen bewakers moeten in de gaten houden hoe mensen zich gedragen bij de overwegen en ze waarschuwen. Als iemand echt over de schreef gaat en bijvoorbeeld langs gesloten spoorbomen rijdt, kunnen de bewakers een bekeuring geven. ProRail stuurt de bewakers vooral naar overwegen waar veel ongevallen en bijna-aanrijdingen zijn geweest. “We kijken bijvoorbeeld naar plekken waar mensen vaker de hond uitlaten bij het spoor, of waar veel scholieren oversteken wanneer de scholen open zijn. We doen dit echt om doden en gewonden te voorkomen”, aldus een woordvoerder van ProRail.
Ook meer OV in Amsterdam
Niet alleen NS verruimd de dienstregeling. Ook het Amsterdamse ov-bedrijf GVB doet dat. Het vervoersbedrijf constateerde dinsdag dat het wat drukker begint te worden. OV-bedrijf HTM uit Den Haag ziet eenzelfde toename, onder meer door de heropening van winkelbedrijven, en laat weten extra bussen en trams achter de hand te houden bij grote drukte.
Datzelfde geldt voor de RET. In Rotterdam is al meerdere keren de dienstregeling “versterkt” op bepaalde trajecten. Volgens de RET is sinds vorige week sprake van een toename van het aantal reizigers, hoewel er geen versoepeling is van de maatregelen. “Met het gedeeltelijk openen van het basisonderwijs zou de drukte in ons gehele vervoersgebied per 11 mei niet aanzienlijk toe moeten nemen en schalen wij de dienstregeling als geheel dan ook niet op”, aldus RET.
© Treinreiziger.nl / ANP
Wel 2 keer p/u een IC Zwolle – Amersfoort – Rotterdam. Waarvan 1 keer p/u doorgetrokken naar Leeuwarden. En 1 keer p/u doorgetrokken naar Groningen. Maar geen IC Zwolle – Almere – Schiphol – Den Haag C.
Zien hoe ze gaan opschalen. Voorlopig alleen voor reizigers met vitale beroepen. Maar wat als s zomers mooi weer wordt? Van toeristen uit buitenland hebben we weinig te vrezen. Maar willen mensen in Nederland een keertje een dagje uit? Roger van Boxtel had over mondkapjes in de trein.
En andere forenzen en studenten zijn ook behoorlijk afhankelijk van de trein. Toeristen moeten voorlopig de trein niet nemen.
NS kan als enigste spoorbedrijf geleidelijk aan meer treinen inzetten. De overige bedrijven zoals Arriva, Keolis, Veolia e.a. hebben die mogelijkheid minder. Staat tegenover dat ze meer bussen kunnen regelen.
Veolia bestaat niet meer dat is Arriva-Limburg geworden! Ook Q Buzz rijdt treinen tussen Dordrecht en Geldermalsen en terug. En Connexxion rijdt thans nog alleen tussen Ede Wageningen en Amersfoort Centraal en terug.
Veolia was van oorsprong
Frans bedrijf deze heeft ook busdiensten in Regio Haaglanden verzorgt. Dit werd later ook Connexxion en vanaf 25 augustus 2019 is EBS de huidige vervoerder onder andere hier!
> En Connexxion rijdt thans nog alleen tussen Ede Wageningen en Amersfoort Centraal en terug.
En, als Breng!, tussen Arnhem en Doetichem.
NS heeft zijn narratief ook aangepast, ipv noodzakelijke reizen staat er nu in de NS-app: Reis alleen met de trein als het echt moet.
Dat is een duidelijk verruiming!
Het begon vorige maand nog korte tijd onschuldig met: ‘als het niet anders kan’. Dat geldt dus voor iedereen die geen auto heeft.
Autobezitters mogen dus het hele land doorcrossen en ik moet maar een rondje om de kerk lopen.
Jij mag ook een auto kopen.
Niet iedereen kan, of wil, of mag autorijden en het is beter als we dat ook niet doen. Des te minder auto’s des te beter.
@Pim Waarom? Even het huis uit is goed voor de geest. Een rondje met de auto is in deze tijden prima. Al is het maar om de machine even aan het werk te zetten. Als een auto te lang stil staat kunnen er problemen met de accu ontstaan.
@ Wim Lubbers . Je hebt helemaal gelijk. Autobezitters worden altijd voorgetrokken door de elite. En worden niet opgeroepen om thuis te blijven. Dit is een schandalige en dictatoriale ontwikkeling. In de tijd van Hitler begon het precies zo en de hele wereldbevolking trapte er massaal in en t herhaalt zich weer.
Ja hoor, 80 jaar geleden werden de autobezitters ook al voorgetrokken. Lekker Godwinnen, joh.
Ik beschouw jouw reactie niet als een aanvulling op mijn post van 4:02 pm.
Je vergeet ff dat de autobezitter zeer fors bijdraagt aan onze economie, de autobezitter betaalt fors meer dan dat hij/zij ervoor terug ziet. Het OV is nooit rendabel te maken en kan niet zonder subsidies. Slechts een zeer klein percentage van de bevolking reist met het OV. Niet zo gek met die gigantische reistijden (vaak 2 tot 3x langer dan met de auto) en dan ook nog erg duur.
@Rob kijk ook eens naar alle kosten en schade die het autogebruik met zich meebrengt. Dat is vele malen hoger dan de automobilist betaald.
Zonder verplichte mondkapjes blijft het reizen per trein Russische roulette.
Dat blijft het voorlopig zeker voor ouderen, met of zonder mondkapje. Sinds het begin van de crisis, ben ik vooral actief binnen een vitale sector. Ik heb voor die werkzaamheden enkele treinritten gemaakt en kom op basis daarvan tot de trieste conclusie dat het (naast jongeren) veelal ouderen zijn die de regels totaal negeren.
50plussers moeten geen gebruik maken van onhygiënisch massatransport als bus, tram, trein, vliegtuig, maar goed geïsoleerd reizen in een quarantainevoertuig zoals de (eigen) auto. Ouders met thuiswonende (jonge) kinderen reizen ook niet meer met massatransport.
Om daarvoor ruimte te maken op de wegen en parkeerplaatsen moet het autogebruik en -bezit van 50minners sterk worden beperkt. NS moet zich alleen nog richten op massatransport van houders van studentenreisproducten en 50min NS-vitale-business Cardhouders.
Ik ben 56 en reis drie maal in de week met de tram naar mijn werk . Na deze woorden van Dhr . Of Mevrouw Cole voel ik mij opeens stokoud . Jammer !
De pensioenleeftijd is nu zo’n 66,5 jaar
Schijnbaar is het boven de 50 al eigenlijk voorbij volgens deze types die denken zelf nooit te varanderen.
“Zo liep de reistijd Groningen – Den Haag op tot ruim vier uur”, stelt het artikel. Dat is in de praktijk niet helemaal waar. In Zwolle werd de Sprinter naar Amsterdam Centraal (die doorrijdt naar Den Haag centraal) steeds zodanig vertraagd, zodat reizigers uit de Sprinter vanuit Groningen direct konden overstappen en geen 25 minuten moesten wachten. Dat scheelde een half uur met de reistijd in de dienstregeling.