Meer winst voor Eurostar dankzij nieuwe verbindingen
18 jul 2013 9:08
Eurostar, de hogesnelheidstrein die het Europese vasteland met het Verenigd Koninkrijk verbindt, heeft in het eerste halfjaar van 2013 twee procent meer reizigers vervoerd en zeven procent meer winst gehaald uit de ticketverkoop. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt.
De reizigersgroei werd met name in het tweede kwartaal gerealiseerd. Waar het eerste kwartaal het aantal reizigers in vergelijking met een jaar eerder gelijk bleef, steeg het aantal reizigers in het tweede kwartaal met vier procent. In totaal verwelkomde Eurostar het eerste half jaar 4,9 miljoen reizigers. De winst kwam uit ticketverkoop steeg met zeven procent tot 453 miljoen pond.
Londen – Zuid-Frankrijk
De aanzienlijke winstgroei wordt verklaard door de nieuwe Eurostar Londen – Aix-en-Provence die deze lente bij wijze van test reed. En die test blijkt een groot succes: meer dan 90 procent van alle beschikbare treinkaartjes op deze verbinding werd verkocht. Een aantal verbindingen was zelfs volledig uitverkocht. Vanaf 2015 wil Eurostar een blijvende verbinding tussen Londen en Zuid-Frankrijk introduceren.
Positieve effecten
De test had ook een positief effect op het beeld dat reizigers hebben van de aansluitingen die Eurostar aanbiedt van Londen naar de verschillende regio’s in Frankrijk en terug. Eurostar heeft een stijging genoteerd van 32% in de verkoop van aansluitingen tussen Londen, Lyon, Avignon en Aix-en-Provence.
Londen – Zwitserse Alpen
Deze winter werd er in samenwerking met TGV Lyra ook een verbinding tussen Londen en de Zwitserse Alpen geïntroduceerd. Daarbij gold wel dat reizigers in Lille moesten overstappen. Ook over die verbinding is Eurostar tevreden.
Extra ritten Londen – Parijs
De bestaande Eurostar Londen – Parijs doet het ook goed, wat resulteert in 200 extra ritten deze zomer. Deze stijgende vraag komt vooral van de Britse en internationale klanten (van buiten Europa). Voor Eurostar een bewijs dat de economische situatie in deze delen van de wereld verbetert.
Nederland – Londen
In het verleden maakte Eurostar melding van een forse stijging van het aantal reizigers uit Nederland. Over de huidige ontwikkelingen wil een woordvoerder niets kwijt. "We communiceren normaal niet over specifieke markten, tenzij een specifieke markt echt opvalt." Officiële cijfers zijn er niet, maar het ligt voor de hand dat het aantal Nederlandse reizigers in 2013 gedaald is. Immers: Nederland is minder goed verbonden met Brussel en daardoor indirect ook met Londen.
Duurder
Bovendien zijn treinkaartjes naar Londen fors duurder geworden. In het verleden kon vanaf ieder Nederlands station vanaf 99 euro retour naar Londen gereisd worden. Nu is een reiziger vaak minimaal 146 euro kwijt voor een retourtje, maar vaak veel meer.
Concurrentie
Eurostar kan in de toekomst concurrentie verwachten van de Deutsche Bahn. Nicolas Petrovic, directeur-generaal van Eurostar is daarvoor echter niet bang. "We verwelkomen concurrentie. Dat betekent groei voor de hele treinmarkt", aldus Petrovic. "Meer mensen zullen de trein nemen in plaats van het vliegtuig."