fbpx

Miljoenenschikking over duurder station Breda

30 sep 2015 12:13

ProRail, de NS en de gemeente Breda tellen 12,5 miljoen euro extra neer voor het nieuwe station in Breda. Dat is de uitkomst van een langslepend conflict met de aannemers Ballast Nedam en Hurks. De deal werd afgelopen juli in stilte gesloten. Hoe de kosten worden verdeeld, wilde ProRail niet direct zeggen.

In uitgelekte documenten van de spoorbeheerder wordt nog gerept van een ,,voorlopige, tussentijdse oplossing´´. Maar die documenten zijn volgens ProRail alweer achterhaald. De schikking van afgelopen zomer is definitief, verzekerde een woordvoerder woensdag in een reactie op berichtgeving in Brabantse media. Ook de bouwbedrijven zelf nemen miljoenen euro´s verlies. Een exact bedrag kon de woordvoerder niet noemen.

De bouw van de Openbaar Vervoer Terminal valt onder meer hoger uit doordat de heiwerkzaamheden te veel herrie maakten voor de omgeving. Om die reden stapten de aannemers over op schroefpalen, die een stuk duurder zijn. Ook de ,,logistieke uitdaging´´, bouwen terwijl de treinen gewoon blijven rijden, bleek lastiger en dus duurder dan aanvankelijk gedacht.

Station Breda is begroot op 132 miljoen euro. Daar komt dus door de tegenvallers bijna 10 procent bij voor de opdrachtgevers.

De gemeenteraad is ruim voordat de deal werd gesloten in vertrouwen geïnformeerd en ging ermee akkoord. "Het is vervelend, maar voor Breda is het nieuwe station een levensader´´, zegt raadslid Hanneke van Maanen (VVD). "Het was extra betalen of aan de kwaliteit tornen.´´ Wat de tegenvaller de gemeente kost, wil ook zij niet zeggen omdat daar geheimhouding op rust.

(c) ANP. Foto: Het toen nog in aanbouw zijnde nieuwe station.